2022-08-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarbukett
Det som avgör är om bostaden skaffades för dem båda att bo där eller om det inte var så. Så det beror på hur Bianca har lagt upp det. Hon kanske tänkte att de skaffar den för att bo där tillsammans, att hon på så sätt skulle få honom för att hon är fixerad vid honom. Då är ju halva hans. Vet inte hur det gäller om de aldrig flyttat in i den, men de kanske inte spelar någon roll?

Jag kanske missuppfattar dig, men om du tror att han har rätt till halva lägenheten bara för att dom var sambos och hon gått in med alla pengar i den är du helt fel ute.
Citera
2022-08-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Jag kanske missuppfattar dig, men om du tror att han har rätt till halva lägenheten bara för att dom var sambos och hon gått in med alla pengar i den är du helt fel ute.

Det kan betraktas som samboegendom och då har han rätt till halva bostaden såtillvida inget skuldebrev upprättats.
Citera
2022-08-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Det kan betraktas som samboegendom och då har han rätt till halva bostaden såtillvida inget skuldebrev upprättats.

Ja, du verkar ha rätt här sjukt nog. Mia culpa!
Citera
2022-08-19, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman

Nej eftersom hon köpt den själv innan de flyttat ihop/ens flyttat in i den så hör lägenheten inte till samboegendom alls.
Citera
2022-08-19, 15:41
Medlem
Är man sambo så ärver man inte varandra per automatik, till skillnad från gifta.

Har den ena införskaffat en bostad innan man blev tillsammans så innebär samboskapet ingen skillnad, om den som äger bostaden dör kommer den andra parten inte att ha rätt till den. Om personerna däremot är gifta hamnar det hela i ett annat läge.

Därför är det i sådant läge bra att om man vill skydda egna saker/egendom att man gör detta till enskild egendom, vilket då förblir just den persons egendom och kommer inte per automatik att ärvas av den andra parten i det fallet man är gift.
Citera
2022-08-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej eftersom hon köpt den själv innan de flyttat ihop/ens flyttat in i den så hör lägenheten inte till samboegendom alls.

Därav "kan" eftersom jag inte hade nån aning om hur, var och när den inskaffades. Men då är det precis som du nämner.
Citera
2022-08-19, 15:59
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Jag kanske har fattat det hela fel, men köpte de inte den nya lägenheten ihop?
I så fall så måste de ju ha planerat att vara tillsammans.
Vad har hänt med lägenheten? Bor Bianca där själv?
Citat:
Ursprungligen postat av Kokhett
Jag läste att det var Biancas lägenhet. Men kan ha fel.
Sen inbillar jag mig att Bianca hade som avsikt att fortskrida många år med den relationen. Tror dock att han var en ful jävel med baktankar.

Men som sagt, jag har absolut ingen aning, utan spekulerar fritt.
Citat:
Ursprungligen postat av sommarbukett
Det som avgör är om bostaden skaffades för dem båda att bo där eller om det inte var så. Så det beror på hur Bianca har lagt upp det. Hon kanske tänkte att de skaffar den för att bo där tillsammans, att hon på så sätt skulle få honom för att hon är fixerad vid honom. Då är ju halva hans. Vet inte hur det gäller om de aldrig flyttat in i den, men de kanske inte spelar någon roll?

Bianca har nämnt det som "vår" nya lägenhet men det har ju framkommit mellan raderna att det är hon som står för notan.
Den som haft baktankar här är väl främst Bianca skulle jag säga. Precis som Sommarbukett är inne på så är hon ju fullständigt fixerad vid Phillipe. Att då "köpa" honom genom en lyxig bostad och på så sätt komma närmare drömmen om gemensamt hem, barn osv (stor lägenhet med rum för en hel familj), det är ju manipulativt och beräknande från Biancas sida.

Jag har lite svårt att tolka Phillipes beteende här... Å ena sidan verkar han gilla den marknadsföring han får gratis som Biancas pojkvän när det kommer till att promota youtubekanal och restauranger.
Å andra sidan kommer han ibland med lite passivt aggressiva kommentarer som tyder på att han inte är bekväm med hennes framgång. Så kanske att han har lite stolthet ändå och inte villigt låter sig "köpas", vilket hedrar honom isåfall. Vill han göra sig ett namn så borde han stå på egna ben och inte bli känd som Mr Bianca. Om något så borde det här destruktiva förhållandet där de gör slut en gång i halvåret skada hans anseende, vill man göra affärer med en sådan person? En som vacklar fram och tlllbaka? Som faller för Biancas manipulation (hon brukar ju posta upp desperata avklädda bilder när hon vill locka honom tillbaka t ex) och som även manipulerar henne genom att upprätthålla hennes dröm om barn och familj samtidigt som han "tvingar" henne till aborter.
Nej, sammantaget så borde detta förhållande mer ha skadat än gynnat honom rent affärsmässigt. Lätt att uppfatta honom som en velig tönt och varför skulle man vilja göra affärer med en sådan? Det är iallafall så som jag skulle ha resonerat men andra kanske inte tänker lika långt...
Citera
2022-08-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Bianca har nämnt det som "vår" nya lägenhet men det har ju framkommit mellan raderna att det är hon som står för notan.
Den som haft baktankar här är väl främst Bianca skulle jag säga. Precis som Sommarbukett är inne på så är hon ju fullständigt fixerad vid Phillipe. Att då "köpa" honom genom en lyxig bostad och på så sätt komma närmare drömmen om gemensamt hem, barn osv (stor lägenhet med rum för en hel familj), det är ju manipulativt och beräknande från Biancas sida.

Jag har lite svårt att tolka Phillipes beteende här... Å ena sidan verkar han gilla den marknadsföring han får gratis som Biancas pojkvän när det kommer till att promota youtubekanal och restauranger.
Å andra sidan kommer han ibland med lite passivt aggressiva kommentarer som tyder på att han inte är bekväm med hennes framgång. Så kanske att han har lite stolthet ändå och inte villigt låter sig "köpas", vilket hedrar honom isåfall. Vill han göra sig ett namn så borde han stå på egna ben och inte bli känd som Mr Bianca. Om något så borde det här destruktiva förhållandet där de gör slut en gång i halvåret skada hans anseende, vill man göra affärer med en sådan person? En som vacklar fram och tlllbaka? Som faller för Biancas manipulation (hon brukar ju posta upp desperata avklädda bilder när hon vill locka honom tillbaka t ex) och som även manipulerar henne genom att upprätthålla hennes dröm om barn och familj samtidigt som han "tvingar" henne till aborter.
Nej, sammantaget så borde detta förhållande mer ha skadat än gynnat honom rent affärsmässigt. Lätt att uppfatta honom som en velig tönt och varför skulle man vilja göra affärer med en sådan? Det är iallafall så som jag skulle ha resonerat men andra kanske inte tänker lika långt...

Väl skrivet!

Dock så tror jag att hans restaurang/er går bra, hur många gånger dom än väljer att göra slut. För det är nog många av Biancas fanclub, som vill kunna lägga ut på sin Instagram, att dom ätit på både Philippes och Olivers restauranger.
Citera
2022-08-19, 18:56
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokhett
Väl skrivet!

Dock så tror jag att hans restaurang/er går bra, hur många gånger dom än väljer att göra slut. För det är nog många av Biancas fanclub, som vill kunna lägga ut på sin Instagram, att dom ätit på både Philippes och Olivers restauranger.

Ja, det kan mycket väl vara att de går bra.
Precis, folk är nyfikna och Biancas fjortisfans tvingar säkert sina föräldrar att ta med dem dit på Stockholmsbesöken.
Jag menar främst hur man uppfattar Phillipe som person... han borde solka ner sig själv genom alla dessa turer med Bianca, svårt att ta honom seriöst. Fast det kanske inte är lika viktigt inom restaurangbranschen...?
Med tanke på att Emilio också tagit sig fram inom samma bransch så verkar man ju kunna leva rätt gott även om man inte har det bästa ryktet.
Citera
2022-08-19, 19:10
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Nej, sammantaget så borde detta förhållande mer ha skadat än gynnat honom rent affärsmässigt.

Inte en chans. Ingen hade vetat vem tönten var, utan Bianca. Ingen hade börjat frekventera hans restaurant i hopp om att få stöta på en Wahlgren/Ingrosso, om det inte var för Bianca.

Han hade inte varit någon utan henne.
Citera
2022-08-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fialisan
Inte en chans. Ingen hade vetat vem tönten var, utan Bianca. Ingen hade börjat frekventera hans restaurant i hopp om att få stöta på en Wahlgren/Ingrosso, om det inte var för Bianca.

Och vem hade Bianca varit utan sin morsa Pernilla Wahlgren, tror du då?
Och vem hade Pernilla Wahlgren varit utan utvikningsbilder och utan sin skådespelande mor?

Bisarrt att försöka påstå att någon av dem är självgjord.
Citera
2022-08-19, 19:55
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fialisan

Jag har inte förnekat det. Han hade dock kunnat starta restaurang även utan kopplingen till Bianca, finns ju många människor som inte är kända som startar restauranger och klarar sig bra på det.

Min poäng är hur Phillipe uppfattas av andra vuxna inom samma bransch? Om man kan uppfatta honom som en seriös aktör, värd att samarbeta med osv? Att bete sig värre än en fjortis i en relation är ju inget som väcker respekt och beundran direkt för eventuella affärspartners.
Men som sagt, det kanske inte spelar så stor roll inom restaurangbranschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in