Det senaste avsnittet av "På gamla och nya stigar" handlade om Ebbe Schön och svensk folktro:
Citat:
Etnologen Ebbe Schön gick ur tiden den 4 augusti 2022. Vi hyllar hans gärning i dagen vandring. Ebbe Schön skrev många böcker om svensk folktro, svenska traditioner, sägner och föreställningar samt mycket annat. Därmed gjorde han en stor insats för att bevara vårt svenska arv. Häng med när Jalle Horn och Björn Björkqvist tar en titt på Ebbes kulturgärning och förstås tomtar, troll och andra spännande väsen.
https://www.spreaker.com/user/svegot/pgons73
Jag skulle nog vilja utse det här till sommarens tredje mest intressanta grej. Det är väl bara Jonas Indes framgrävande av låtarna
Judeflickan och
Bön som slår det här. När får vi se Jonas Inde som gäst i Radio Svegot?
Jalle Horn och Björn Björkqvist passar väldigt bra att podda tillsammans!
Igelkottar är ett av mina favoritdjur. Blir alltid så arg och ledsen när jag läser om att blattekillar har plågat ihjäl dem. Vi hade igelkottar utanför mitt hus en sommar när jag var liten. Minns att jag redan då var orolig för att någon invandrare skulle upptäcka dem och försöka skada dem. Problemet för igelkotten är väl att den inte springer iväg när den blir rädd, utan istället väljer att krypa ihop sig till en boll.