Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Är det? Har du säkrat alla dina enheter till 100% mot alla möjliga intrång? Ska varje användare i världen göra samma sak? Jag visste inte att alla var proffs på IT-säkerhet nuförtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekrabab
Ger man bort sin nyckel till sitt hus så är chansen större att någon går in eller hur
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Värdelös och felaktig liknelse.
Vilket känns tryggare, att gå runt på stan med tusenlappar i fickan eller ha dem på bankkontot (med insättningsgaranti)?
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Skulle det alltså kännas tryggare att gå runt med dina tusenlappar (eller bitcoins på en hårddisk) i fickan i Colombia?
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Ok. Ja, det är ju helt omöjligt att bli pistolrånad på dina bitcoins då. Eller?
Här har du faktiskt ett motargument mot bitcoin som har åtminstone lite substans. Det medför helt klart nya risker, i form av rån och kidnappningar med mera, att i ett närmast laglöst samhälle som t.ex. dagens Sverige själv ha kontrollen över sina besparingar. I synnerhet innan de flesta har lärt sig att säkra upp bitcoinen med mer avancerade lösningar torde detta bli ett växande problem i takt med bitcoiniseringen.
Det är dock fortfarande besvärligt, riskabelt och kräver mycket tekniskt kunnande för att komma undan med denna typ av brott, så problemet ska kanske inte överdrivas. Det återstår att se hur illa det kommer att bli.
För övrigt finns alltid möjligheten att förvara sina bitcoin hos en tredje part, till exempel hos PayPal, precis som man gör med fiatpengar. Problemet är att detta inte är riskfritt heller: att sätta in fiatpengar på en bank eller dylikt medför att man garanterat rånas långsamt genom penningmängdsökning och att man riskerar frysningar, bail-ins eller annat fiffel; att sätta in bitcoin på en bank eller dylikt medför risken att banken går i konkurs eller hackas eller att kontot fryses eller slikt så att man blir av med alla eller delar av sina bitcoin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekrabab
Jag kan ha multisignatur lösning där jag har flera nycklar på olika platser. Jag kan vitlista adresser där jag endast kan skicka btc till dom.
Det är denna typ av lösningar som behöver komma i allmänt bruk bland dem som har stora mängder bitcoin, för att stävja en eventuell våg av bitcoinrån och kidnappningar i laglösa länder såsom Sverige. Om många nog har säkrat sina bitcoin med sådana metoder, blir det inte lönt att ge sig in på detta slags brott.
För att skydda sig mot diverse onlineattacker räcker det annars gott med att använda en hårdvaruplånbok eller pappersplånbok, vilket egentligen inte är svårare än att använda bankdosor och liknande, men som icke desto mindre är en stor nog tröskel för många att ta sig över. (Självklart behöver man då inte bära omkring på sina besparingar så att man t.ex. kan bli rånad på stan.)