2022-08-04, 18:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
It is scarce, it and cannot be counterfeited
https://www.investopedia.com/ask/answers/100314/why-do-bitcoins-have-value.asp
By JOHN P. KELLEHER
Reviewed by JEFREDA R. BROWN
Fact checked by PETE RATHBURN

Hela artikelns premiss är ju att bitcoin har ett värde, vilket inte är vedertaget, så det går inte att hävda att artikeln är encyklopedisk.

Dessutom:

Citat:
John Kelleher is a blockchain software architect and founder of Level K.

Det spelar mindre roll vem som har faktagranskat när premissen redan är biased.

Detta utöver att jag redan har förklarat varför argumentet är felaktigt.
2022-08-04, 18:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Hela artikelns premiss är ju att bitcoin har ett värde, vilket inte är vedertaget, så det går inte att hävda att artikeln är encyklopedisk.
Bitcoin har ett värde. Du kan påstå att den inte har ett värde men alla observationer vi har, säger att du har fel. Den dagen Bitcoin inte har ett värde ska jag ge dig en poäng, men tills dess...så har du hela tiden fel.

Citat:
Dessutom:
Det spelar mindre roll vem som har faktagranskat när premissen redan är biased.
Håller inte med här heller då faktagranskning handlar om raka motsatsen. Att ge en så korrekt artikel det går. Det är så vi närmar oss vad som är vetskap och vad som inte är det.

Gör det sedvanliga nu, svara något för att få sista ordet. Sedan är du klar här.
2022-08-04, 18:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin har ett värde. Du kan påstå att den inte har ett värde men alla observationer vi har säger att du har fel. Den dagen Bitcoin inte har ett värde, ska jag ge dig en poäng, men tills dess...så har du hela tiden fel.

Det är absolut inte vedertaget, så en artikel skriven utifrån premissen att det finns ett värde är att betrakta som en partsinlaga.

Citat:
Gör det sedvanliga nu, svara något för att få sista ordet. Sedan är du klar här.

Du har för vana att berätta för folk att de är "klara" när du har slut på argument, men det är faktiskt ganska oförskämt. Tacksam om du höjer debattnivån, eller lämnar forumet.
2022-08-04, 18:31
Medlem
Citat:
Jag pratade om artikeln som var länkad i citatet.

Meningen ovan har jag redan förklarat varför den är felaktig, och du hade inga motargument förutom att länka runt till diverse partsinlagor.

Din "förklaring" är att det går att skapa hur många blockkedjor man vill eftersom Bitcoins källkod är öppen, och du menar därför att Bitcoin är som fiat?

Det är inte mycket till förklaring...

Hur mycket datorkraft tror du det går åt för att mina fram en blockkedja som är längre än nuvarande Bitcoins blockkedja?
2022-08-04, 18:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Din "förklaring" är att det går att skapa hur många blockkedjor man vill eftersom Bitcoins källkod är öppen, och du menar därför att Bitcoin är som fiat?

Det är inte mycket till förklaring...

Hur mycket datorkraft tror du det går åt för att mina fram en blockkedja som är längre än nuvarande Bitcoins blockkedja?

Vad har det med saken att göra? Det motstrider inte det faktum att sällsyntheten är enbart artificiell, alltså ej absolut, och grundar sig i användarnas tillit.
2022-08-04, 18:34
Medlem
Citat:
Det är absolut inte vedertaget, så en artikel skriven utifrån premissen att det finns ett värde är att betrakta som en partsinlaga.

Du har för vana att berätta för folk att de är "klara" när du har slut på argument, men det är faktiskt ganska oförskämt. Tacksam om du höjer debattnivån, eller lämnar forumet.

Jag ska tänka på att Bitcoin inte har något värde när jag skickar iväg det här inlägget från datorn jag köpte för Bitcoin. Och även sen när jag åker iväg i bilen jag köpte för Bitcoin. Och kanske också sen när jag äter middag med pengar som kommer från Bitcoin.
2022-08-04, 18:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag ska tänka på att Bitcoin inte har något värde när jag skickar iväg det här inlägget från datorn jag köpte för Bitcoin. Och även sen när jag åker iväg i bilen jag köpte för Bitcoin. Och kanske också sen när jag äter middag med pengar som kommer från Bitcoin.

Det har inte heller med saken att göra.

Man kunde tjäna bra med pengar om man drog sig ur Bernie Madoffs fond i tid, men fonden hade fortfarande inget egentligt värde.
2022-08-04, 18:37
Medlem
Citat:
Vad har det med saken att göra? Det motstrider inte det faktum att sällsyntheten är enbart artificiell, alltså ej absolut, och grundar sig i användarnas tillit.

Jo, den grundar sig i användarnas tillit.

Tillit på kod och matematik och en förutsägbar penningspolitik för århundraden framöver.

Till skillnad från tillit till yrkeslögnare (politiker) och centralbanker och mandatperioder.
2022-08-04, 18:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är lite som att säga att Mona Lisa inte är sällsynt, för man kan skapa hur hur många kopior som helst...
Enligt en viss tolkning, så ja så kan man ju säga rent tekniskt. Men när man pratar om "sällsynt" i detta sammanhang så har man isf inte förstått vad som faktiskt diskuteras.
2022-08-04, 18:46
Medlem
Citat:
Det är lite som att säga att Mona Lisa inte är sällsynt, för man kan skapa hur hur många kopior som helst...
Enligt en viss tolkning, så ja så kan man ju säga rent tekniskt. Men när man pratar om "sällsynt" i detta sammanhang så har man isf inte förstått vad som faktiskt diskuteras.

Nä, vissa personer kommer nog aldrig att fatta.

Som Satoshi själv skrev:

Citat:
If you don’t believe it or don’t get it, I don’t have the time to try to convince you, sorry.
2022-08-04, 18:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det har inte heller med saken att göra.

Man kunde tjäna bra med pengar om man drog sig ur Bernie Madoffs fond i tid, men fonden hade fortfarande inget egentligt värde.
Med det resonemanget kan man säga att Jehovas vittnen har rätt, att "undergången är nära".
Personligen ger jag dem rätt den dagen det finns bevis för att dom har rätt.

Bitcoin har ett värde, ca 23k i nuläget. Ett värde som stigit kraftigt de senaste 10 åren. Det räcker för mig för att avgöra frågan.
2022-08-04, 18:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Tillit på kod och matematik och en förutsägbar penningspolitik för århundraden framöver.

Till skillnad från tillit till yrkeslögnare (politiker) och centralbanker och mandatperioder.

Den är dock inte unik för denna instans av bitcoin-nätverket utan kan reproduceras utan problem.

Så tilliten är till det nuvarande nätverket och inget annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in