2022-08-19, 10:59
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag har faktiskt aldrig hört talas om en person vars pengar har blivit frysta (såklart går det att googla fram sådana fall, men det är inte poängen). Är det verkligen ett sådant problem att vi ska kasta bort hela vårt finansiella system? Låter mer som ett juridiskt problem i så fall.
Jag har fått mitt PayPal fruset.. och alla jag känner.

Ditt konto fryser med pengarna och du tvingas skicka din ID-dokument och liknande som bevisar ditt ägande. Bitcoin frågar inte efter sådant.

Det är inte ett juridiskt problem. Det är olösbart problem med byråkrati och politik.

Det finns ett krig emot cash nu för att digitala pengar ska vara totalt övervakade och kontrollerade.

Bitcoin är fria digitala pengar. Det är digitala cash. Dessutom är det fast penningmängd så "inflationen" som sker idag hade inte kunnat ske, orsaken till inflation är pengatryckande.

Man kanske måste testa använda Bitcoin själv för att förstå hur självklart det är i jämförelse med det ruttna traditionella finanssystemet.

BTW. PayPal är bara ett betalningssystem för fiat. Bitcoin ÄR pengarna plus betalningssystemet inbyggt.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2022-08-19 kl. 11:04.
2022-08-19, 11:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Jag har fått mitt PayPal fruset.. och alla jag känner.
Det låter faktiskt helt exceptionellt. Vad är det ni pysslar med egentligen?

Citat:
Ditt konto fryser med pengarna och du tvingas skicka din ID-dokument och liknande som bevisar ditt ägande. Bitcoin frågar inte efter sådant.
Menar du att de bad om KYC och ni struntade i att besvara frågorna? I så fall rimligt.

Citat:
Man kanske måste testa använda Bitcoin själv för att förstå hur självklart det är i jämförelse med det ruttna traditionella finanssystemet.
Tack, men jag har både använt och läst på mycket om bitcoin.
2022-08-19, 11:03
Avslutad
Citat:
Ok. Ja, det är ju helt omöjligt att bli pistolrånad på dina bitcoins då. Eller?

Hur ska någon veta att en person har bitcoin!? Ganska meningslöst att slösa sin tid på att råna någon som inte har något synligt värde
2022-08-19, 11:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Hur ska någon veta att en person har bitcoin!? Ganska meningslöst att slösa sin tid på att råna någon som inte har något synligt värde

Om alla använder bitcoins (i din hypotetiska framtid) så är det väl rimligt att anta det? Superkonstig fråga faktiskt.
2022-08-19, 11:09
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Det låter faktiskt helt exceptionellt. Vad är det ni pysslar med egentligen?
.
Det är ett fritt val av system vilket du vill använda och stödja. Om du inte ser nyttan så är kanske inte Bitcoin något du behöver helt enkelt. Men du kanske kan vidga vyerna och se nyttan att folk i Afrika och El Salvador som tidigare inte hade en bank kan ladda ner en app och börja spara pengar direkt i telefonen. Men även som sparform för folk i Sverige som vill undgå den 10% inflationen.

Fiat
* 10-20% inflation per år så pengarna tappar konstant värde
* Övervakad
* Kontrollerad och stoppad
* Kräver bank, dokument

Bitcoin
* Deflationärt. Inflation mot 0%.. Värdet går upp med åren
* Fritt system att använda
* Censur-resistent
* Krävs inget ID, bankkonto, bara ladda ner en app
2022-08-19, 11:10
Avslutad
Citat:
Om alla använder bitcoins (i din hypotetiska framtid) så är det väl rimligt att anta det? Superkonstig fråga faktiskt.

Din fråga är konstig Ja. Då har du väl fler plånböcker. Oavsett dumt att råna någon på nåt som är spårbart.
2022-08-19, 11:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Din fråga är konstig Ja. Då har du väl fler plånböcker. Oavsett dumt att råna någon på nåt som är spårbart.

Låter som ett bombsäkert och tryggt system för allmänheten att lägga sina besparingar i, du.
2022-08-19, 12:21
Avslutad
Citat:
Låter som ett bombsäkert och tryggt system för allmänheten att lägga sina besparingar i, du.

Om alla springer till banken och tar ut sina pengar och bankerna går i konkurs och nån rånar mig på min guldkedja har jag fortfarande kvar mina btc. Vad är ditt problem?
2022-08-19, 12:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om alla springer till banken och tar ut sina pengar och bankerna går i konkurs och nån rånar mig på min guldkedja har jag fortfarande kvar mina btc. Vad är ditt problem?

Fortfarande ett irrelevant svar.

Jag kan råna dig på dina bitcoins hur enkelt som helst. Bara att hota med pistol. Skillnaden är att det är 100% kört för dig då, till skillnad från om t ex ditt kreditkort blir stulet och någon tar ut dina pengar, eller om du råkar ut för något annat dylikt brott.
2022-08-19, 12:29
Avslutad
Citat:
Fortfarande ett irrelevant svar.

Jag kan råna dig på dina bitcoins hur enkelt som helst. Bara att hota med pistol. Skillnaden är att det är 100% kört för dig då, till skillnad från om t ex ditt kreditkort blir stulet och någon tar ut dina pengar, eller om du råkar ut för något annat dylikt brott.

Hur vet du att du får alla mina btc då? Nej det vet du inte. Meningslös diskussion.
Du argumenterar som att bara för fotboll finns kan andra bollsporter inte finnas. Tänk om nån rånar dig på ditt tennisracket!? Fotbollarna ligger tryggt i klubbhuset. Helt meningslöst.
2022-08-19, 12:30
Medlem
FÖRDEL: Den bara öööökar
Nackdel: Det kan ta ett tag innan den ökar
2022-08-19, 12:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hur vet du att du får alla mina btc då? Nej det vet du inte. Meningslös diskussion.
Du argumenterar som att bara för fotboll finns kan andra bollsporter inte finnas. Tänk om nån rånar dig på ditt tennisracket!? Fotbollarna ligger tryggt i klubbhuset. Helt meningslöst.

Ok, så jag får kanske en tredjedel av dina besparingar och inte alltihop? Då var det ju lugnt.

Får jag dina nycklar under pistolhot så är det kört för dig, något annat spelar ingen roll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in