2022-08-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Jag hade inget val häromdagen. Bokade tid i fredags för leverans hem till dörren av mitt paket som vägde 32 kilo och var ganska stort. Klappat och klart! Tog ledigt på måndagen. Skulle komma mellan 10-15. Kom det något tror ni?

Skandal. Igår (onsdag) ringde en chaufför och sa att han stod utanför dörren med mitt paket. Jag var på kontoret och skällde ut honom. Stackarn bad om ursäkt och sa att han påbörjade sitt skift 12:00 och inte visste turen fören då var han skulle köra. Slutade med att han fick ta tillbaka paketet till centralen 3 mil bort, där jag fick hämta det idag. Ombudet på orten tog inte emot så stora paket sa chauffören.

Så ibland verkar man inte ha något val.

Snacka om stolpskott… Förstår att det kanske kan vara lite bestyr med att hämta paket hos ombud om man bor till skogs, men hemleverans fungerar så extremt jävla dåligt så det finns ej ord för det. Kärringen jag skällde ut på posten nu senast när mitt paket var på vift sa att dom har så mycket olika leveranser av paket som ska ut så det är omöjligt för dom att dels hinna med och att dels organisera vilka paket som ska köras ut och inte. Man undrar ju vem i helvete det är som sköter logistiken på den firman. Troligtvis ingen för det finns ingen logistik.
Citera
2022-08-19, 11:04
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av computerflash
Värdelöst när man beställer något som ska skickas till brevlåda genom PostNord, då kommer det alltid "kunde inte levereras, gå till ditt ombud". Early Bird lyckas alltid, fast jag bor i lägenhet, så jag väljer dem eller Instabox, om möjligt, så slipper jag gå in i affären och köa. Ibland får man inte välja dem utan måste ta PostNord (tyvärr). Det var ett Apotea paket. Early Bird levererar samma storlek. Early bird kan även öppna själva fronten för alla postluckor och lägga in det om det är stort, varför inte PostNord . Hör samma sak från många, dags för lite självkritik och förbättring. Hände även en vän som bor i villa och paketet är lika stort som min näve, "stort paket" var anledningen 😂

Postlåda utanför huset antar jag, då ännu lättare för PostNord chauffören att lägga där, än att köra till ett ombud, eller hur? De har säkert ett gäng leveranser till ombudet samtidigt, som kunderna senare får åka dit och hämta. Detta beteende hos de som levererar är mycket märkligt, skulle vilja veta varför och vad de tjänar på det, av någon som jobbat hos PostNord 🤔

Det beror nog på vem brevbäraren är. Vår brevbärare här i byn är otroligt serviceinriktad och går det att få in ett paket i brevlådan, så hamnar det där. Några gånger har hon kommit och knackat på dörren om det varit större än så.

Early Bird ställer alla paket vid ytterdörren oavsett storlek, vilket öppnar upp för paketstölder a la USA.
Citera
2022-08-19, 11:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Early Bird ställer alla paket vid ytterdörren oavsett storlek, vilket öppnar upp för paketstölder a la USA.
Men nog kan du välja bort det.
Citera
2022-08-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag har fått samma. Sammanfaller säkerligen med att stoppet inte ligger precis på vägen hem, att det är för jobbigt eller för att det är fredag och de vill hem tidigt.

Postnord är Sveriges "nya" driftkucku av goda skäl.

Ja, det var receptfri medicin, men även annat. Saker som går som "brev"...som sagt funkat med andra företag. Istället för att få det i brevlådan skickas istället till närmsta affär PostNord ombud .
Citera
2022-08-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Även om man beställt med hemleverans med Post Nord så kommer det alltid ett sms att paketet inte kunde levereras, trots att man är hemma. De är fullkomligt värdelösa. Tror grejen är att de har så fruktansvärt mycket att köra ut så de skiter i att köra runt till privatkunder utan då dumpar allt på ett stopp på utlämningsstället.

Exakt, -detta jag menar. Vore intressant om någon jobbat där? Det är klassat som brev, då man bara behöver uppge en kod, och inte legitimation,
när man hämtar i affären..
Citera
2022-08-19, 11:37
Medlem
Jag tror felet för de som haft problem i tråden ligger i felaktiga förväntningar.

Early bird har vad jag vet bara en tjänst. Allt lämnas i brevlådan eller hängs i en påse på dörren. Avisering finns inte.

PostNord har flera tjänster, nedan de vanligaste:
Brev: Ej spårbart (dvs inga SMS heller), delas ut om det går ned i brevlådan, aviseras annars till ombud och man får en pappersavi i brevlådan.
Varubrev: Spårbart. Delas ut i brevlådan eller påse på dörren. I enstaka fall kan de aviseras, t.ex. om det är leverans till ett hyreshus och portkoden inte fungerar. Det som mest liknar Early bird.
Mypack: Spårbart. Aviseras alltid till ombud.
Mypack Home small: Spårbart. Delas ut i brevlådan av brevbäraren. Aviseras om de inte ryms i brevlådan.
Mypack Home: Spårbart. Utkörning inom bokat tidsintervall. Går, om inte avsändaren spärrat, att välja i PostNords app att det ska lämnas utanför dörren utan signatur.

Jag tror inte alltid att mottagaren förstår att det finns flera olika varianter hos PostNord och att ehandlaren ibland inte är så tydliga med vilken tjänst de skickar eller vad tjänsten innebär.
Citera
2022-08-19, 11:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men nog kan du välja bort det.

Jag kan välja annan leverantör om jag tycker att det inte passar mig iallafall :-)

Nu ser jag inga problem med det för egen del, för vi kan se till att paketet kommer innanför dörren direkt när det levererats (även om det är fem på morgonen) och bekvämligheten att slippa åka till utlämningsställe, är det avgörande.
Citera
2022-08-19, 11:40
Medlem
Själv för en tid sedan när jag kom hem från jobbet så såg jag att Postnord faktiskt lyckats leverera ett paket som var något större än brevinkastet, problemet var att istället för att lägga det utanför dörren eller lämna det till ombud, så har vederbörande hjärndöda missfoster till Postnordsmupp våldat in paketet i brevinkastet vilket resulterade i att det var totalt omöjligt att få lös.

Detta slutade med att jag fick skruva lös brevlådan helt och slå ut försändelsen med hammare och träkloss, kan ju flika in med att ingenting var helt.
Citera
2022-08-19, 11:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag kan välja annan leverantör om jag tycker att det inte passar mig iallafall :-)

Nu ser jag inga problem med det för egen del, för vi kan se till att paketet kommer innanför dörren direkt när det levererats (även om det är fem på morgonen) och bekvämligheten att slippa åka till utlämningsställe, är det avgörande.
Det är väl självklart att du kan välja leverantör i dag.

Du skrev att Early Bird ibland ställer leveransen utanför dörren, och då skrev jag att jag tror du kan välja bort det.

Tyckte du att något av det ovan var jättekonstigt?
Citera
2022-08-19, 11:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av computerflash
Värdelöst när man beställer något som ska skickas till brevlåda genom PostNord, då kommer det alltid "kunde inte levereras, gå till ditt ombud". Early Bird lyckas alltid, fast jag bor i lägenhet, så jag väljer dem eller Instabox, om möjligt, så slipper jag gå in i affären och köa. Ibland får man inte välja dem utan måste ta PostNord (tyvärr). Det var ett Apotea paket. Early Bird levererar samma storlek. Early bird kan även öppna själva fronten för alla postluckor och lägga in det om det är stort, varför inte PostNord . Hör samma sak från många, dags för lite självkritik och förbättring. Hände även en vän som bor i villa och paketet är lika stort som min näve, "stort paket" var anledningen 😂

Postlåda utanför huset antar jag, då ännu lättare för PostNord chauffören att lägga där, än att köra till ett ombud, eller hur? De har säkert ett gäng leveranser till ombudet samtidigt, som kunderna senare får åka dit och hämta. Detta beteende hos de som levererar är mycket märkligt, skulle vilja veta varför och vad de tjänar på det, av någon som jobbat hos PostNord 🤔

Enligt min och andras erfarenhet gör Postnord ALLTID så här.
(Med endast ETT undantag jag har varit med om, trots mängder av beställda paket.
Det var antagligen den Pstnord-anställdes första dag på jobbet. Innan han hade förstått hur man "SKA" göra.)
Postnord sparar tid och pengar genom att SKITA i att försöka leverera paketet till leveransadressen,
vilket kunden har betalat för, utan kör paketet direkt till ombudet.
Sedan skickar Postnord ut ett meddelande om att paketet inte gick att leverera, pga någon lögnaktig orsak,
och att man måste hämta paketet hos ombud istället.
Citera
2022-08-19, 11:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är väl självklart att du kan välja leverantör i dag.

Du skrev att Early Bird ibland ställer leveransen utanför dörren, och då skrev jag att jag tror du kan välja bort det.

Tyckte du att något av det ovan var jättekonstigt?

Nej det tyckte jag inte. Men här utanför storstaden, så har Early Bird mig veterligen bara alternativet "ställ utanför dörren". De har inga utlämningsställen i närheten, så kanske är det därför?

Fridens liljor!
Citera
2022-08-19, 12:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nej det tyckte jag inte. Men här utanför storstaden, så har Early Bird mig veterligen bara alternativet "ställ utanför dörren". De har inga utlämningsställen i närheten, så kanske är det därför?
Beställde ett paket från Apotea via Early Byrd, vilket jag fick i veckan. Uppskattad storlek 100*350*250 mm.

Det låg i min brevlåda/box på morgonen strax efter.

Jag tror lite av den här diskussionen failar för att alla inte förstår hur leveranser i dag sker till flerfamiljshus.

I de flesta fall finns brevlådorna vid entrén, och brevinkastet är inte alls stort, hos mig mindre än det jag har i dörren.

När jag beställer genom Early Bird öppnar de dörren till boxarna och kan därefter stoppa in paket som exempelvis mitt i boxen. Storleken på brevspringan har ingen betydelse. Om paketet är så stort så det inte får plats så tror jag man kan välja bort alternativet att de ställer paketet utanför dörren. Då får man såklart gå till ett utlämningsställe.

Vet inte hur det fungerar med receptbelagda läkemedel om de kan ställa det vid dörren.

Har dock själv ett flertal gånger fått receptbelagda läkemedel i min postbox. Senast i veckan, det jag nämnde tidigare.

Hur det fungerar om man beställer narkotikaklassade läkemedel vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in