Citat:
Ursprungligen postat av
LagetBak
Hur vet man egentligen vad som är bra pris. Jag bor i en stad i Norrbotten där priserna är 25k per m2. Har hittat en liten fin lgh för mig för 18k per m2 ungefär 10% under utgångpris. Eftersom totala priset är så lågt så tänker jag inte riktigt om det är bra eller dåligt eller om det kommer gå upp eller ner mer. Samtidigt stora industrisatsningar här och eftersom bostäderna är billigare så påverkas folk här inte lika mycket av räntan. Och bostadsrätter påverkas mindre av elpriserna än villor. Men ändå verkar det va nästan tomt på visningarna här nu. Kanske helt enkelt är nu det är bra köpläge?
Hade det varit avfolkningsbygd hade du kanske åkt på att sälja för samma pris. Dvs lägre mht inflation.
Men givet att priserna är under produktionskostnad så verkar det inte vara folkökning heller.
Riktigt var pris tar vägen blir då lite svårt att sia om.
Den bästa rekommendationen är väl att du funderar på om du kommer trivas med att bo där. Det skulle jag säga är en väldigt viktig aspekt.
Och hur länge du tänker bo där.
Blir det folkökning så kommer pris att gå upp. Eftersom produktionskostnaden är högre än vad du betalar.
Bostadshuset har väl fjärrvärme. Och då blir det inte så stor varmvatten och uppvärmningskostnad.
En liten lägenhet på 18 k/kvm lär inte ha någon fallhöjd.
Är det något elände i närheten?
Jag tänker på ifall den säljs "för billigt". Då finns ett skäl till det.