2022-08-18, 20:59
Medlem
foxxis avatar
Enligt husmask för Gbg lgh så är kvm-priset tillbaka som var innan räntehöjningen. Galet tapp i juni-juli dock men imponerande uppgång i augusti.

Tror inte längre marknaden behöver ett undantag på amorteringskravet. Den verkar sköta det hela själv.
Imponerande.
Citera
2022-08-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Först måste vi erkänna att svenska bostadsmarknaden är en gigantisk bubbla. Dopad bostadsmarknad.

Rotavdrag, ingen fastighetsskatt, räntor på 1,5%, inga amorteringskrav.

Är -15% en bostadskrasch?

Bara för de som klev in i pyramidspelet sent.
(För sent).

Köpte man en lägenhet för 10 år sedan gav man tex 1 500 000.

Vad är den värderad till idag?
Minst 3 500 000.

En minskning med 15% blir med snabbhuvudräkning runt 500 000.

Du har fortfarande +1 500 000.

Så länge man inte klev på tåget fem i tolv är vägen till en bostadskrasch lång.

Problemet är även bolånetorskar som lånat till sommarstuga, båt, BMW och lyxrenoverat i onödan.

Att BLTs använder fastigheten som säkerhet för konsumtion är väl debunkat; lr har jag missat nåt?
Citera
2022-08-18, 21:45
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag är att räkna som rik men mina barn har inte fått många kronor av mig. Gör det mig taskig då?

Du låter som en snål jävel. Hoppas du har klart kontantinsatsen till en etta iaf åt dina barn.
Citera
2022-08-18, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hur stor andel av unga tror du har 300.000 sparat och 25-30.000 ut i lön efter skatt?

Ca 40% av alla 25 åringar, 80% av de som är födda av skidåkande föräldrar.
Citera
2022-08-18, 22:12
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Någon här som just nu håller på att köpa hus eller kanske elbil? Hur tänker ni i så fall kring den kommande elprischocken i vinter? Kommer inte detta förvärra prisraset så att ni riskerar betala för mycket? Tänk om energikrisen håller i sig i flera år. Litar ni blint på att staten (=andra skattebetalare) kommer och räddar er när inomhustemperaturen sjunker under 15 grader?

Hus med möjlighet till veduppvärmning är så klart en annan historia.
Senast redigerad av SmygandeJesus 2022-08-18 kl. 22:20.
Citera
2022-08-18, 22:17
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygandeJesus
Någon här som håller på att köpa hus eller kanske elbil? Hur tänker ni i så fall kring den kommande elprischocken i vinter? Kommer inte detta förvärra prisraset så att ni riskerar betala för mycket? Tänk om energikrisen håller i sig i flera år.

Elpriserna kommer staten kompensera till stor del, och överskjutande del kommer hushållen lösa på något sätt. Terminerna pekar på att elpriserna sjunker 2023-2024. Hittar man rätt objekt är det bara att köpa, men som alltid gäller det att man har en buffert. Priserna kanske sjunker 5% till, men att de ens skulle sjunka 10% ser jag (tyvärr) som uteslutet, förutom i Stockholm. Hoppas dock att jag har fel, för jag är köpsugen men inte råd på de här nivåerna.

Elbil laddar man billigt om man skaffar timprisavtal och ser till att ladda de tider på dygnet då priserna är som lägst. Då kommer man undan väldigt billigt.

Dessutom kommer löneglidning komma som ett brev på posten nästa år.

Det man ser nu tror jag är att många försöker köpa "innan priserna börjar stiga igen". Precis som amorteringskrav-dippen och corona-dippen. Då är pyramidspelet igång igen. Återigen, hoppas jag har fel.
Senast redigerad av ETA2824-2 2022-08-18 kl. 22:21.
Citera
2022-08-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ca 40% av alla 25 åringar, 80% av de som är födda av skidåkande föräldrar.

Hahah du lever i en sån jävla drömvärld. Det är inte många ynglingar som får 300k av sina föräldrar och lyfter en så pass hög lön. 30 netto har de kanske när de är 35.
Citera
2022-08-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Haha minst 133 % upp.. Nejdu så fort har det inte gått. Snarare omkring 75 % upp senaste 10 åren.

På attraktiva adresser och mindre lägenheter (1or-3or) är det i många fall en bra bit över 100% på 10 år.
Citera
2022-08-18, 22:46
Medlem
vemsfels avatar
Hur ligger det till för nyproduktion? För ett par år sen köade människor flera dagar i tält för att lyckas knipa ett objekt för att flippa eller tillskansa och bo i för rimlig peng. Eller ringa in för att boka ett objekt som rena ram Bingolotto ett visst klockslag. De nyprod. BR(!) som ligger ute för 6-7-8 miljoner, köper människor det fortfarande? Rätten att få bo…

Exempel på projekt som för 2-3år sen hade sålts som smör men nu går trögt, finns det?
Citera
2022-08-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygandeJesus
Någon här som just nu håller på att köpa hus eller kanske elbil? Hur tänker ni i så fall kring den kommande elprischocken i vinter? Kommer inte detta förvärra prisraset så att ni riskerar betala för mycket? Tänk om energikrisen håller i sig i flera år. Litar ni blint på att staten (=andra skattebetalare) kommer och räddar er när inomhustemperaturen sjunker under 15 grader?

Hus med möjlighet till veduppvärmning är så klart en annan historia.

Är väl ganska enkelt eller?

Har man pengar att köpa hus (buffert) är det väl inte fel att köpa, klarar man inte oväntade kostnader (el, renoveringar osv) är det nog bättre att spara upp större buffert.

Gå all in med allt är nog dumt just nu.
Citera
2022-08-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Elpriserna kommer staten kompensera till stor del, och överskjutande del kommer hushållen lösa på något sätt. Terminerna pekar på att elpriserna sjunker 2023-2024. Hittar man rätt objekt är det bara att köpa, men som alltid gäller det att man har en buffert. Priserna kanske sjunker 5% till, men att de ens skulle sjunka 10% ser jag (tyvärr) som uteslutet, förutom i Stockholm. Hoppas dock att jag har fel, för jag är köpsugen men inte råd på de här nivåerna.

Elbil laddar man billigt om man skaffar timprisavtal och ser till att ladda de tider på dygnet då priserna är som lägst. Då kommer man undan väldigt billigt.

Dessutom kommer löneglidning komma som ett brev på posten nästa år.

Det man ser nu tror jag är att många försöker köpa "innan priserna börjar stiga igen". Precis som amorteringskrav-dippen och corona-dippen. Då är pyramidspelet igång igen. Återigen, hoppas jag har fel.

Hur vet man egentligen vad som är bra pris. Jag bor i en stad i Norrbotten där priserna är 25k per m2. Har hittat en liten fin lgh för mig för 18k per m2 ungefär 10% under utgångpris. Eftersom totala priset är så lågt så tänker jag inte riktigt om det är bra eller dåligt eller om det kommer gå upp eller ner mer. Samtidigt stora industrisatsningar här och eftersom bostäderna är billigare så påverkas folk här inte lika mycket av räntan. Och bostadsrätter påverkas mindre av elpriserna än villor. Men ändå verkar det va nästan tomt på visningarna här nu. Kanske helt enkelt är nu det är bra köpläge?
Citera
2022-08-18, 23:28
Avslutad
Billiga lån har drivit detta. Har i min enfald trott du/paret måste ha en totalinkomst på över 1 miljon brutto för köpa något över 5 miljoner. Samt då lägga in minst 1.5 miljoner. Visar sig att inkomsten 700 tusen räckt och 750t i insats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in