Citat:
Ursprungligen postat av
SmygandeJesus
Någon här som håller på att köpa hus eller kanske elbil? Hur tänker ni i så fall kring den kommande elprischocken i vinter? Kommer inte detta förvärra prisraset så att ni riskerar betala för mycket? Tänk om energikrisen håller i sig i flera år.
Elpriserna kommer staten kompensera till stor del, och överskjutande del kommer hushållen lösa på något sätt. Terminerna pekar på att elpriserna sjunker 2023-2024. Hittar man rätt objekt är det bara att köpa, men som alltid gäller det att man har en buffert. Priserna kanske sjunker 5% till, men att de ens skulle sjunka 10% ser jag (tyvärr) som uteslutet, förutom i Stockholm. Hoppas dock att jag har fel, för jag är köpsugen men inte råd på de här nivåerna.
Elbil laddar man billigt om man skaffar timprisavtal och ser till att ladda de tider på dygnet då priserna är som lägst. Då kommer man undan väldigt billigt.
Dessutom kommer löneglidning komma som ett brev på posten nästa år.
Det man ser nu tror jag är att många försöker köpa "innan priserna börjar stiga igen". Precis som amorteringskrav-dippen och corona-dippen. Då är pyramidspelet igång igen. Återigen, hoppas jag har fel.