Citat:
OKSkärp dig lite. Jag pratar om en operation på tolv dagar som hade till uppgift att få Vietnameserna till förhandlingsbordet. USA reglerade hårt vad som fick bombas och inte bombas. Har jag sagt att man inte sprängde folk i luften. Restriktionerna gällde specifika byggnader mm. Man bombade strategiska mål. Sen fanns det tyvärr människor där.
16 dec vägrade vietnameserna att fortsätta förhandla
USA började bomba 18 dec
Man hade uppehåll från Julnatten och 36 timmar frammåt - USA firar jul 25 Dec så Palme blev sur för den 24 Dec.
Sen fortsatte man men 29 dec fanns inga strategiska mål kvar.
Sen åtevände vietnameserna och "The Paris Peace Accords were signed at the Majestic Hotel in Paris on 27 January 1973. (Wiki)
Sverige var indirekt inblandad då man hjälpte USA med information om hur effektiva bombningarna var. Två skäl
Sverige ville ha fred och USA ut ur Vietnam
Sverige ville inte att USA skulle bomba mer än nödvändigt.
Hade man inte genomfört operation Linebecker II så var risken stor att USA hade stannat mycket längre i Vietnam. Vietnameserna återvände till samtalen! USA kunde då lämna vietnam 1973.
PS De som lever under samma tid lider ofta av ett syndromet "Inte se skogen för alla träd". Det gör vi nog när det gäller Urkraina. Dessutom har inte ryssarna den förmågan att på två dagar få ihop 200 strategisika bomblan och 1000 taktiska F/B plan för att under 10 dagar bomba Ukraina för att tvinga dem till förhandlingar. Om det nu ryssarna vill. Ryssarna kan inte använda kärnvapen. Så kriget fortsätter i Ukraina. Detsamma gäller Ukraina..
16 dec vägrade vietnameserna att fortsätta förhandla
USA började bomba 18 dec
Man hade uppehåll från Julnatten och 36 timmar frammåt - USA firar jul 25 Dec så Palme blev sur för den 24 Dec.
Sen fortsatte man men 29 dec fanns inga strategiska mål kvar.
Sen åtevände vietnameserna och "The Paris Peace Accords were signed at the Majestic Hotel in Paris on 27 January 1973. (Wiki)
Sverige var indirekt inblandad då man hjälpte USA med information om hur effektiva bombningarna var. Två skäl
Sverige ville ha fred och USA ut ur Vietnam
Sverige ville inte att USA skulle bomba mer än nödvändigt.
Hade man inte genomfört operation Linebecker II så var risken stor att USA hade stannat mycket längre i Vietnam. Vietnameserna återvände till samtalen! USA kunde då lämna vietnam 1973.
PS De som lever under samma tid lider ofta av ett syndromet "Inte se skogen för alla träd". Det gör vi nog när det gäller Urkraina. Dessutom har inte ryssarna den förmågan att på två dagar få ihop 200 strategisika bomblan och 1000 taktiska F/B plan för att under 10 dagar bomba Ukraina för att tvinga dem till förhandlingar. Om det nu ryssarna vill. Ryssarna kan inte använda kärnvapen. Så kriget fortsätter i Ukraina. Detsamma gäller Ukraina..
Jag kanske overreagerade eller missuppfattade dig.
Nej jag tror inte heller att ryssarna planerar att göra massiva bombningar. De har en annan strategi verkar det som
Jag tror de siktar på att dela Ukraina.
Vastukraina får bli restukraina typ.