2022-08-18, 22:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Skärp dig lite. Jag pratar om en operation på tolv dagar som hade till uppgift att få Vietnameserna till förhandlingsbordet. USA reglerade hårt vad som fick bombas och inte bombas. Har jag sagt att man inte sprängde folk i luften. Restriktionerna gällde specifika byggnader mm. Man bombade strategiska mål. Sen fanns det tyvärr människor där.

16 dec vägrade vietnameserna att fortsätta förhandla

USA började bomba 18 dec

Man hade uppehåll från Julnatten och 36 timmar frammåt - USA firar jul 25 Dec så Palme blev sur för den 24 Dec.

Sen fortsatte man men 29 dec fanns inga strategiska mål kvar.

Sen åtevände vietnameserna och "The Paris Peace Accords were signed at the Majestic Hotel in Paris on 27 January 1973. (Wiki)

Sverige var indirekt inblandad då man hjälpte USA med information om hur effektiva bombningarna var. Två skäl

Sverige ville ha fred och USA ut ur Vietnam

Sverige ville inte att USA skulle bomba mer än nödvändigt.

Hade man inte genomfört operation Linebecker II så var risken stor att USA hade stannat mycket längre i Vietnam. Vietnameserna återvände till samtalen! USA kunde då lämna vietnam 1973.

PS De som lever under samma tid lider ofta av ett syndromet "Inte se skogen för alla träd". Det gör vi nog när det gäller Urkraina. Dessutom har inte ryssarna den förmågan att på två dagar få ihop 200 strategisika bomblan och 1000 taktiska F/B plan för att under 10 dagar bomba Ukraina för att tvinga dem till förhandlingar. Om det nu ryssarna vill. Ryssarna kan inte använda kärnvapen. Så kriget fortsätter i Ukraina. Detsamma gäller Ukraina..
OK
Jag kanske overreagerade eller missuppfattade dig.
Nej jag tror inte heller att ryssarna planerar att göra massiva bombningar. De har en annan strategi verkar det som
Jag tror de siktar på att dela Ukraina.
Vastukraina får bli restukraina typ.
Citera
2022-08-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Sluta far med osanning. Ryssland behöver en hel del komponenter för att tillverka sina missiler, detta vet du också. De kan säkerligen göra en hel del skrot som träffat allting de inte ska, men det är ryssland kända för.

Hur mår familjen hemma i Ryssland? Gillar de att få prata öppet och fritt om de samtalsämnen de tycker sig vela?

Vem pratar om missiler? Min ryska familj som jag kanske har i ett alternativt universum hoppas jag mår bra 😛
Citera
2022-08-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Kanske har dom inte varit tillräckligt tydliga. Så att amerikanarna trodde att det bara var att köra över?

Är det inte ryssmongona som är aggressiva i Ukraina?
Citera
2022-08-18, 22:26
Medlem
Tvonds avatar
Kvällens hittils fina manöverar av Ukrainska frihetskämparna

Explosions at munitions depot, Timonovo Belgorod
Explosions at Stary Oskol Airfield Belgorod
Explosions in Nova Kakhovka Kherson
Explosions near Belbek airport Crimea
Air defence activity near Kerch strait
Russian bases hit in Luhansk
Russian FSB base hit W Crimea
Citera
2022-08-18, 22:26
Medlem
Kan det vara så att visa Ryssar medvetet kastar "cigaretten" på närmaste ammunitionshög? Inte för att förta de Ukraina gör men kan Ryssarna även ha ett internt problem?
Citera
2022-08-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Du inser att Ukraina inte har så bråttom? De har stoppat offensiven mer eller mindre och fullständigt utplånar den ryska logistiken.

De möter ner sovjetskräpet ordentligt för att spara egna förluster.

Nu sa du något dumt. Klart som fan det är bråttom. Winter is coming. Finns absolut ingen logik i att ta det mañana...
Citera
2022-08-18, 22:30
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag hinner inte riktigt med i svängarna ikväll. Men jag såg twitteruppgifter på att det brinner nära Belbek flygplats.

Jag förstår inte var alla missilerna kommer ifrån, Ukraina har nog blivit duktiga på att gömma avfyrningsramper o d.

Detta håller på att bli ett mycket kostsamt krig för Ryssland. Jag har ju sagt länge, detta håller inte. Någon grupp i Ryssland måste avsätta ledarna och sedan försöka förhandla sig ur denna skit man har skapat.
Solovyov och co borde också kunna börja förbereda folket.

Svårt att hålla reda på allt Ukraina bombar ikväll. Verkar som att HARM nästan blivit större game changer än HIMAR. Radarn på, bombad av HARM, radar av, bombad av flyg och kryssningsmissiler el liknande.
Citera
2022-08-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Nu sa du något dumt. Klart som fan det är bråttom. Winter is coming. Finns absolut ingen logik i att ta det mañana...
Det kanske är så pass surt att ukrainarna insett att de saknar kraft till en ordentlig offensiv och därför bidar sin tid. Det är förstås ett nederlag i sig men så länge ukrainska rekryter kan utbildas i väst och nytt materiel tillförs så bör Ukraina kunna bygga upp för en (begränsad) offensiv senare.
Citera
2022-08-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Det kanske är så pass surt att ukrainarna insett att de saknar kraft till en ordentlig offensiv och därför bidar sin tid. Det är förstås ett nederlag i sig men så länge ukrainska rekryter kan utbildas i väst och nytt materiel tillförs så bör Ukraina kunna bygga upp för en (begränsad) offensiv senare.

Håller med! Det är nog precis så det är.
Citera
2022-08-18, 22:38
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är i alla fall en konsekvent femtekolonnare.

Sverige har sedan minst 75 år haft en försvarsmakt med syfte att skydda vårt territorium och oberoende. I praktiken innebar det att möta en invasion från ’Stormat Röd’, och det hade behövts göras av svenska män i skyttevärn på samma sätt som nu sker i Ukraina. Det är den iden om uppoffring, inklusive liv och lem, för nationen som du sitter bakom ditt tangentbord och skrattar bort.

Inte så konstigt att du då inte kan begripa att hundratusentals ukrainare anmält sig som frivilliga för att möta ryssen med vapen i hand. Du sitter och skriver inlägg efter inlägg om hur Ukraina är dömda att förlora mot övermakten, men missar den lilla detaljen att de dör lika många på den ryska sidan, och de numera numerärt underlägsna ryska soldaterna har inget att slåss för på ukrainsk jord. Eftersom ditt hjärta klappar för det ryska så kan du kanske fundera på hur din pacifistiska hållning hade funkat under ”det stora fosterländska kriget” och vilken flagga som vajst över Kreml om de resonerat som du gör.

Så länge Ukraina är villiga och slåss så kan USA och EU hålla dem flytande utan något som helst problem. Ryssland kommer å sin sida att se företag efter företag gå under pga sanktionerna, vilka inom något år också kommer att slå mot mobiltelefonsystemen, serverprogrammen, PC-mjukvaran, ja allt det som Ryssland inte längre kommer att få service eller uppgradering av. När kriget väl är slut så kommer deras främsta kund till gasen, EU, att vara borta, och det blir att vända sig med mössan i hand till Kina.

Ditt inlägg rörde mig i själen.

Jag har förstahandserfarenheter av berättelser från finska vinterkriget och fortsättningskriget när finnarna slogs mot ryssen.

Morfar förlorade 4 syskon i kampen mot ryssen, han hade mardrömmar där han skrek om nätterna -
"Tanks!" när han återupplevde att han blev överrullad av en rysk T34 i en skyttegrav.

Tack vare män som honom så vann Finland sin frihet och demokrati.

Ryssar har ingen aning om vad det innebär att slåss för sin frihet och självbestämmande. Ryssar är ett själlöst folk utan några som helst högre värden.

Därför är pissryssarnas sak förlorad.
Citera
2022-08-18, 22:38
Medlem
Reimers avatar
Ukraina har fått grönt ljus av USA att attackera Krim

Citat:
A senior administration official told @politico the U.S. supports strikes on Crimea if Kyiv deems them necessary. "Any target they choose to pursue on sovereign Ukrainian soil is by definition self-defense". The official added: "Crimea is Ukraine”

https://liveuamap.com/en/2022/18-august-a-senior-administration-official-told-politico
Citera
2022-08-18, 22:41
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Ukraina har inte tillräckligt med stridsvagnar för en regelrätt offensiv. Taktiken de använder verkar vara att slå ut supply lines för ryska armén och därmed svälta ut dem, och samtidigt låta partisaner sabotera. När ryssarna är tillräckligt demoraliserade så återtar man området.

Just nu verkar flygfält och ammunitionsförråd slås på daglig basis. HIMAR och HARMS plus vad det verkar inhemska kryssningsmissiler nu när ryssarnas AA verkar gå på knä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in