2022-08-18, 15:35
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Jag har varit runtom på skånes kust och ingenstans har jag sett att havet blivit högre, snarare tvärtom

🙀🙀🙀🙀🙀

Är det sant?! Oj, jaha men då ändrar det ju allting. Skynda, skriv till SMHI etc och berätta vad du har sett.
Citera
2022-08-18, 15:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
EUs utsläpp är inte försumbara och Sverige är en del av EU
Sveriges andel av de totala utsläppen påverkas givetvis inte av hur man grupperar olika länder.
Citera
2022-08-18, 15:41
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
🙀🙀🙀🙀🙀

Är det sant?! Oj, jaha men då ändrar det ju allting. Skynda, skriv till SMHI etc och berätta vad du har sett.

Var exakt i Skåne har havsnivån höjts och har du bildbevis för detta?
Citera
2022-08-18, 15:44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Var exakt i Skåne har havsnivån höjts och har du bildbevis för detta?

https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos/Referenssystem/Landhojning/

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/vattenstand-och-klimat/havet-stiger-1.103636
Citera
2022-08-18, 15:46
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sveriges andel av de totala utsläppen påverkas givetvis inte av hur man grupperar olika länder.

Det är ansvarsfrågan det handlar om. Du inser kanske att varenda 10 miljoners-pooulation i världen kan skylla på andra? Vad hindrar Chicago från att säga att det inte är deras fel utan resten av USA osv osv?
Citera
2022-08-18, 15:48
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos/Referenssystem/Landhojning/

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/vattenstand-och-klimat/havet-stiger-1.103636

Det där handlar om landhöjning. I vilken skånsk kuststad har man börjat klaga på att havsnivån höjs och dränker staden? Finns det en enda?
Citera
2022-08-18, 15:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det där handlar om landhöjning. I vilken skånsk kuststad har man börjat klaga på att havsnivån höjs och dränker staden? Finns det en enda?

Ena länken handlar om landhöjning, den andra om havsstigning. Jag har redan beskrivit vad de visar, alltså:

Citat:
Havsnivåhöjningen är lägre än landnivåhöjningen i norra Sverige, men lägre i södra Sverige. Så Norrlands kust höjs i förhållande till havet medan Skånes sänks.
Citera
2022-08-18, 15:58
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ena länken handlar om landhöjning, den andra om havsstigning. Jag har redan beskrivit vad de visar, alltså:

Min poäng är att media och smhi osv ska ge fan i att larma om havsnivåhöjning när det inte är ett reelt problem i dagsläget. Torka, bränder, lågagrundvattennivåer är betydligt mer akuta problem
Citera
2022-08-18, 16:02
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Och vår andel av befolkningen i världen är ungefär lika stor. Vi släpper ut ungefär lika mycket som en genomsnittlig världsmedborgare med andra ord. Det går inte att kräva av andra att lösa vårt problematiska beteende för att vi ska få fortsätta med det problematiska beteendet. Det tycker åtminstone jag är galet och oförsvarbart. Alls behöver istället göra sin del. Även om vi andra kanske får kompensera för klimatförnekare med huvudet i sanden. Men de är lyckligtvis en liten andel i befolkningen. Betydligt mindre än vad det framstår som på FB. Detta gör er avskydda såklart. Med rätta.

Din världuppfattning är helt uppåt väggarna om du tror att medelsvensken lever som en genomsnittlig världsmedborgare. Sverige är ett av de rikaste länderna i världen och ett av de med störst ekologiskt fotavtryck
Citera
2022-08-18, 16:42
Medlem
Citat:
Exakt hur skulle nederländena försvinna när landet redan ligger flera meter under havet som hålls ute med hjälp av barriärer och vallar som man bygger högre?

Man ser dem inte längre bakom vallarna i alla fall. De blir ju 6 m högre än idag.

Det funkar det också för mig.
Citera
2022-08-18, 17:05
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
USA får lösa sina eventuella interna problem själva. Sverige har för övrigt låga utsläpp jämfört med övriga EU.

Skitsnack, Sverige har en av de högsta ekologiska fotavtrycken i världen
Citera
2022-08-18, 17:07
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man ser dem inte längre bakom vallarna i alla fall. De blir ju 6 m högre än idag.

Det funkar det också för mig.

Kommer inte att hända, det är mycket mer sannolikt att hela alltet torkar ut och blir en öken på sikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in