Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
30% är på vinst medans Isk är på hela beloppet så 30% på Isk skulle va väldigt dåligt.

Om vi räknar med 10% avkastning/år i genomsnitt så blir Isk dyrare när den skatten är 3%.

Både ISK och AF skatt är 30%. Skillnaden är att ISK beräknas på en schablonintäkt och AF på faktiskt intäkt. Om vi antar att börsen i snitt ger en avkastning på 10% så skulle det krävas att räntan ligger på 9% för att det ska bli motsvarande skatt i faktiska kronor. Om räntan ligger på 2% så skulle det krävas att ISK skatten antingen beräknades på ränta+8 eller samma beräkning med 100% skatt.
Citera
2022-08-18, 15:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det borde man väl göra när det blir dyrar. Alltså när kostnaden överstiger skqttr på det andra kontot. 30% ungefär?

Hur tänker du nu? 30% är skatten på eventuell realiserad vinst, på ISK betalar man flr innehavet.
Citera
2022-08-18, 15:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Om det kryper över 1% så lämnar jag ISK. Om man går in med inställningen att skapa en utdelningsportfölj och ”aldrig” sälja dina aktier bör väl AF-konto vara att föredra?🤔

Inte insatt i AF konto

Nej det är just för utdelningsplrtföljer som ISK är lämpligt så länge skatten ligger under cirka 1-1,2% i vart fall.
Citera
2022-08-18, 16:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När det finns ett sparkonto som ger 10% ränta.

Fast när du väl hittar det, jag hade själv 10% ränta på lönekontot ett tag på 80-talet så lär inflationen vara 16-18% vilket gör det till en usel placering.
Citera
2022-08-18, 16:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast när du väl hittar det, jag hade själv 10% ränta på lönekontot ett tag på 80-talet så lär inflationen vara 16-18% vilket gör det till en usel placering.

Möjligt men jag kommer sova gott på natten. Jag är inte gjord för börsen. Blir jävligt stressad när det faller för mycket.
Citera
2022-08-18, 16:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inteallsmotvalls
Både ISK och AF skatt är 30%. Skillnaden är att ISK beräknas på en schablonintäkt och AF på faktiskt intäkt. Om vi antar att börsen i snitt ger en avkastning på 10% så skulle det krävas att räntan ligger på 9% för att det ska bli motsvarande skatt i faktiska kronor. Om räntan ligger på 2% så skulle det krävas att ISK skatten antingen beräknades på ränta+8 eller samma beräkning med 100% skatt.

Kan du utveckla och förklara hur skatten på ISK är 30% lite närmare? För det tror jag inte den är.
Citera
2022-08-18, 16:16
Medlem
Citat:
...
Vad får dig att överge ISK? Vid vilken nivå på skatten lämnar du?

Förutom skattenivån blir det frestande att flytta alla långsiktiga innehav till vanlig aktiedepå om sossarna får behålla makten. Sedan ser man till att man aldrig realiserar några aktievinster förrän de förlorat makten.
Citera
2022-08-18, 16:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Förutom skattenivån blir det frestande att flytta alla långsiktiga innehav till vanlig aktiedepå om sossarna får behålla makten. Sedan ser man till att man aldrig realiserar några aktievinster förrän de förlorat makten.

Då tar de dig på 1,5 procent förmögenhetsskatt för att de allra allra rikaste har råd att betala lite lite mer i skatt.
Citera
2022-08-18, 16:48
Medlem
Citat:
Om det kryper över 1% så lämnar jag ISK. Om man går in med inställningen att skapa en utdelningsportfölj och ”aldrig” sälja dina aktier bör väl AF-konto vara att föredra?🤔

Inte insatt i AF konto

Jo. Skatten hamnar på dödsboet.
Citera
2022-08-18, 16:58
Medlem
gofigurs avatar
Citat:

Inte insatt i AF konto
Du kommer iaf betala mindre i skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP

Kan man också hoppas på att reavinstskatten slopas eller sänks i framtiden om sossarna sänks?

Citat:
Då tar de dig på 1,5 procent förmögenhetsskatt för att de allra allra rikaste har råd att betala lite lite mer i skatt.

Blir ingen skillnad på AF och ISK i förmögenhetsskatt.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo. Skatten hamnar på dödsboet.

Vilken skatt?
På AF blir det reavinstskatt efter försäljning, inte vid gåva eller arv.
Citera
2022-08-18, 17:09
Medlem
C.B.G.s avatar
Ytterligare ett av oräkneliga skäl till varför vi desperat behöver en ny regering till hösten.
Citera
2022-08-18, 17:43
Medlem
Citat:
Kan du utveckla och förklara hur skatten på ISK är 30% lite närmare? För det tror jag inte den är.

Beräkningen av ISK skatten är:

0.3*(statslåneräntan + 0.01)*(kapitalunderlaget)

Den är alltså 30% av schablonintäkten som är den jämförbara motsvarigheten till kapitalinkomsten som AF skatten beräknas på.

Många ser det dock som en skatt på totalt kapital och då är det 0.375% av totala kapitalet just nu eftersom räntan legat under golvet på 0.25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in