Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Kan också nämnas att som följd av att avdraget även ska gälla KF så ska Skatteverket få tillgång till en ny kontrolluppgift om värdet och insättningar som gjorts till svenska kapitalförsäkringar. Det blir därför inte lika hemligt hur mycket pengar man har sparat på KF längre.
Det här är intressant och jag har en känsla av att detta är den verkliga anledningen till det nya avdraget, som inte kommer kosta staten speciellt mycket. I gengäld får staten in kontrolluppgifter på alla som har en KF.
Jag misstänker att de som har någon typ av statligt bidrag som är förmögenhetsrelaterat, t.ex. bostadstillägg, kommer tömma sina KF omgående, om de har koll på detta. Tidigare har de kunnat flyga under radarn.
Jag antar att staten räknar med att de indragna bidragsutbetalningarna kommer täcka upp för de minskade intäkterna staten får in genom kapitalbeskattning.
Jag försökte starta en tråd om detta, men det har varit dålig respons så här långt:
(FB) Kommande kontrolluppgift på Kapitalförsäkring - Problem med ökad statlig insyn?
Extra bonus kan vara att man samtidigt lägger grunden för en speciellt riktad framtida beskattning på KF.