2022-08-18, 16:29
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nej, det är samma alltid. Finns absolut inget samband mellan ett objekt gravitationspåverkan och dess ljusreflektion

Ok. Men sker inte detta enbart vid fullmåne?
Citera
2022-08-18, 16:30
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Så månens gravitation blir starkare när den reflekterar ljus?
Det enda tillfälle som månen inte reflekterar ljus är när den befinner sig i jordskugga. Det är det som kallas för månförmörkelse.

Det där med bullen. Du skrev att vatten reser sig. Det var det jag tolkade som att du menar att tidvatten reser sig som en bulle över havet.
Citera
2022-08-18, 16:31
Medlem
Citat:
Klart det rinner när det reser sig. Menar du tt det rinner ner bortåt, sen rinner det tillbaks uppåt?

Precis. Vattnet dras emot månen gravitation, och då sjunker nivån vid stränder för att fylla upp den volym som går åt när havsytan höjs ute på havet. Sen efterhand som månens dragningskraft flyttas till andra områden rinner vattnet tillbaka när ytan sjunker ner igen.

Det är rätt enkelt och självklart egentligen, finns bra filmer dom förklarar hur det funkar.
Citera
2022-08-18, 16:33
Medlem
Citat:

Begreppet fullmåne har ju bara att göra med att månen är i en position där hela ytan mot jorden reflekteras, så den blir en full cirkel från vår synvinkel

Den är alltid lika stor och har samma massa oavsett hur solen belyser den.
Citera
2022-08-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Begreppet fullmåne har ju bara att göra med att månen är i en position där hela ytan mot jorden reflekteras, så den blir en full cirkel från vår synvinkel

Den är alltid lika stor och har samma massa oavsett hur solen belyser den.

Jo. Men tidvatten sker väl inte hela tiden?
Citera
2022-08-18, 16:39
Medlem
Citat:
Jo. Men tidvatten sker väl inte hela tiden?

Jo, det gör det. har inget med fullmåne att göra. Tidvatteneffekten flyttas runt jorden pga jordens rotation och månens rörelse runt jorden.
Citera
2022-08-18, 16:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja. Lika lite som att saker faller neråt.
Nej gravitationen skulle inte funka på en platt jord eftersom den skulle bli snedriktad för alla som inte befinner sig exakt i mitten av skivan. Ingen plattis har lyckats med en trovärdig förklaring till hur saker faller på en platt jord så detta har i högsta grad med jordens form att göra. Xulu är religion.
Citera
2022-08-18, 16:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej månen har ju lika stor massa oavsett vilken sida av den som är belyst så full, eller nymåne spelar ingen roll.
Citera
2022-08-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej månen har ju lika stor massa oavsett vilken sida av den som är belyst så full, eller nymåne spelar ingen roll.

Ok då hade jag fel om det.
Citera
2022-08-18, 17:14
Medlem
Citat:
Nej gravitationen skulle inte funka på en platt jord eftersom den skulle bli snedriktad för alla som inte befinner sig exakt i mitten av skivan. Ingen plattis har lyckats med en trovärdig förklaring till hur saker faller på en platt jord så detta har i högsta grad med jordens form att göra. Xulu är religion.

Nej det där argumentet duger inte. Bara för vi inte kan förklara saker kan vi inte nöja oss med en bekväm förklaring som du måste erkänna inte är så jävla solklar att bevisa. Cavendish i all ära men det e för mycket faktorer som spelar in där. Spänningar och statisk elektricitet osv.
Vi har instrument som indikerar på ett horisontellt plan. Andra instrument vi kan använda?

Jag tycker mig se likheter i både globsnacket, platt och religionsnacket. Men det är jag.
Även om big bang kommer från en katolsk präst. Å det hänger ihop med den moderna kosmologin och jordens form.
Citera
2022-08-18, 18:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej det där argumentet duger inte. Bara för vi inte kan förklara saker kan vi inte nöja oss med en bekväm förklaring som du måste erkänna inte är så jävla solklar att bevisa. Cavendish i all ära men det e för mycket faktorer som spelar in där. Spänningar och statisk elektricitet osv.
Vi har instrument som indikerar på ett horisontellt plan. Andra instrument vi kan använda?

Jag tycker mig se likheter i både globsnacket, platt och religionsnacket. Men det är jag.
Även om big bang kommer från en katolsk präst. Å det hänger ihop med den moderna kosmologin och jordens form.
Finns ju hundratals andra bevis för jordens form. Typiskt plattjordare att börja dra in religion och katolska präster när man inte har vettiga förklaringar.
Citera
2022-08-18, 18:11
Medlem
Citat:
Finns ju hundratals andra bevis för jordens form. Typiskt plattjordare att börja dra in religion och katolska präster när man inte har vettiga förklaringar.

Jag har bara en sak jag känner jag kan lita på.
Vattenpass.
Det är prästerna som dragit in dig i det här.

Jag angriper detta autistiskt så berätta inga sagor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in