2022-08-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det sjuka är ju att de som tagit kostnader att isolera, dra bergvärme, solceller mm inte går över taket och får noll kronor. Medan de som slöat och sitter och eldar direktverkande el får 10000tals kronor tillbaka.

Tillbaka säger du? Låter lite som att man tjänar när man handlar på rea.
Citera
2022-08-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Och du läser inte vad jag skriver.

Det kommer absolut komma till någon slags subventionering av elpriserna i framtiden men ingen vet när dom kommer att införas eller hur dom kommer vara utformade. Att bli våt i trosorna för Maggan gått ut och sagt 30 miljarder är minst sagt korkat.

Det är ett av 100 uttalanden från olika politiker. Uffe och de andra har också pratat om eltak. Det kommer ske, det fattar alla med öppna ögon
Citera
2022-08-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Har du ens testat att höra av dig till någon som installerar solceller eller värmepumpar senaste året? Förra vintern gjorde att det i stort sett är omöjligt att ens få ut någon att göra dessa jobb.

Det är inget naturligt läge just nu och sett till att staten inte tagit sitt ansvar att förbättra infrastrukturen de senaste 10 åren så är det inte mer än rätt att pengarna går tillbaka. Pengar som skulle ha gått till att fixa dessa problem.

Det rimliga vore givetvis att sänka elskatten för alla. Men det kommer inte ske
Citera
2022-08-17, 16:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Det är ett av 100 uttalanden från olika politiker. Uffe och de andra har också pratat om eltak. Det kommer ske, det fattar alla med öppna ögon
Är du helt uppriktigt svagbegåvad eller vad fan är problemet?

Det kommer komma någon form av subventionering från staten men ingen vet när eller hur den kommer se ut.

Förstår du nu? Fan tredje gången jag skriver det nu.
Citera
2022-08-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Är du helt uppriktigt svagbegåvad eller vad fan är problemet?

Det kommer komma någon form av subventionering från staten men ingen vet när eller hur den kommer se ut.

Förstår du nu? Fan tredje gången jag skriver det nu.

Inget går att veta exakt. Men finns rätt många indikatorer redan. Det kommer inte handla om några små summor

Att ”elpriskrisen” är desarmerad är tämeligen uppenbart. Går Uffe och co ut med lägre bud är valet förlorat. Den som tror att elpriserna kommer ta kål på bostadsmarknaden vet mao inte vad de pratar om

https://cornucopia.se/2022/08/regeringen-desarmerar-energipolitiken-infor-valet-ger-60-miljarder-till-elkonsumenterna/
Citera
2022-08-17, 17:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Inget går att veta exakt. Men finns rätt många indikatorer redan.

Att ”elpriskrisen” är desarmerad är tämeligen uppenbart. Går Uffe och co ut med lägre bud är valet förlorat. Den som tror att elpriserna kommer ta kål på bostadsmarknaden vet mao inte vad de pratar om

https://cornucopia.se/2022/08/regeringen-desarmerar-energipolitiken-infor-valet-ger-60-miljarder-till-elkonsumenterna/
Nej. Ingenting är löst tills det finns en långsiktig lösning på plats för svenska elkonsumenter. Vad politiker utlovar under ett valår har inget värde och om du tror annorlunda så vet jag helt uppriktigt inte vad jag ska säga.
Citera
2022-08-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
30 miljarder i helikopterpengar till husägare blir det. Ca 2000000 hushåll som kommer ta del av de pengarna. 15000 per hushåll. Väldigt generöst med pengar när det gäller de redan rikaste hushållen. Helt vanlig socialdemokratisk politik. Så man behöver nog inte oroa sig för att elpriserna kommer krascha villamarknaden.

Bara svagbegåvade som tror på någon stark samband mellan bostadspriserna och elpriser.
Citera
2022-08-17, 18:41
Medlem
Politikerna i vårt land är bra på att skapa marknader. Nu har vi alltså en bostads, sjukvårds, skol och nu då elmarknad skapad av våra politiker. Vad kan gå fel?
Citera
2022-08-17, 18:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Jag kikade på ett antal lägenheter (1-2or) i vasastan, sthlm som det nu är budgivning på. Nästan alla har högre bud än utgångspriset.

Tycker det verkar kommit igång ganska bra igen av vad jag kan se och höra i mitt område. Ingen direkt rea, även om det inte är toppnivåer som i våras förstås.

Kan någon peka ut något som reas ut i stockholm och sådana fall var?
Citera
2022-08-17, 18:56
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Bara svagbegåvade som tror på någon stark samband mellan bostadspriserna och elpriser.

Ja Finansinspektionen är verkligen svagbegåvade. https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf

Citat:
För att pröva vilka effekter som ökade räntor och elpriser har på bostadspriserna i
brukarkostnadsmodellen används 4 scenarier.

Scenario 2. Elpriserna 2022 är 100 procent högre än de genomsnittliga elpriserna
2021 och stiger med ytterligare 50 procent 2023.

Sammantaget visar resultaten att scenarier med högre bolåneräntor och elpriser
ger märkbart lägre bostadspriser i brukarkostnadsmodellen jämfört med prisnivån
2021.
Citera
2022-08-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja Finansinspektionen är verkligen svagbegåvade. https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf

Jämfört med dig så sannolikt inte.
Citera
2022-08-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
De behöver någonstans att bo. Där de bor vill svenskar inte bo så de tar hellre dyra lån än en hyreslägenhet i 'utsatta' områden. Klart det driver upp priserna.

Du trollar

Men hursomhelst, om hyresbeståndet som redan är knôkfullt, blir ännu mer knôkfullt, påverkar inte ett skvatt. Det var 0 chans att få tag på hyresrätt i attraktiva regioner redan för 10 år sedan utan lång kötid.

Och sedan pratar du om "white flight". Ok, om skötsamma redan undviker dessa områden och har gjort så sedan länge, varför skulle något ändras i priserna nu? Det enda som kommer att hända, är att områdena som redan är toksegregerade, blir ännu mer toksegregerade. Folk som har kunnat köpa eller få tag på HR i attraktivare område, har redan dragit för länge sedan.

Red: Faktiskt tror jag den troligaste effekten på priserna, är att BR i "utsatta områden" blir lite billigare, ifall dessa områden försämras. Alternativt inte går upp lika mkt som de annars skulle gjort.
Senast redigerad av vraalaak 2022-08-17 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in