Citat:
Tillhör du den grupp människor som söker argument och dokument för att koldioxid inte påverkar jordens medeltemperatur vid ytan? Ni skulle vara mer trovärdiga om ni någon gång hittade argument och dokument som talade för att kokdioxidhalten faktiskt styr solens uppvärmning av de lägre luftskikten. Det saknas inte såna men om du ändå inte kan finna dem så kan jag förklara effekten med egna ord.
Två klimatförändringar har jag upplevt de senaste femtio åren utan att ens ha satt dem i samband med den obändigt stigande Keelingkurvan: hur glaciärerna i Sarek började smälta, först i förhållande till bilder från seklets början och sedan från år till år; och några år efter hur det typiska maritima lågtrycken som på sommaren brukade påverka semestermånaden juli nästan helt upphörde i Mellansverige.
Jag sätter klimatförändringarna i samband med Jesus förutsägelse om världens undergång.
https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg
Två klimatförändringar har jag upplevt de senaste femtio åren utan att ens ha satt dem i samband med den obändigt stigande Keelingkurvan: hur glaciärerna i Sarek började smälta, först i förhållande till bilder från seklets början och sedan från år till år; och några år efter hur det typiska maritima lågtrycken som på sommaren brukade påverka semestermånaden juli nästan helt upphörde i Mellansverige.
Jag sätter klimatförändringarna i samband med Jesus förutsägelse om världens undergång.
"Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad." Matteus 24:21-22.
https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg
Med all respekt: Om självaste Jesus har förespått klimatförändringarna så är de kanske förhandsbestämda?
Och i så fall: Är inte din favorit Greta Thunbergs patetiska skolstrejker (eller snarare låtsade dito, hon poserar som bekant bara en liten stund framför kameran numera) och demonstrationer och alla dina inlägg på sociala medier och din manipulerade temperaturkurva som ger sken av att bara stiga brant från början av 1900-talet…
… är inte de då fullkomligt meningslösa?
If all is meant to happen?
(För övrigt kan du ju läsa på när glaciärerna började smälta. Om du vidgar din tidshorisont och höjer blicken så upptäcker du kanske att det inte var precis efter 1950-talet. Det där med egna minnen och anekdotiska berättelser är ofta trevligt. Men om det istället bara ger upphov till ångest är det kanske bättre att söka historiska fakta?
Då upptäcker du att glaciärerna kanske följer ett cykliskt mönster som har föga samband med Keelingkurvans utseende. Det mesta har ju inte det. Är det inte bättre att följa Jesu kärleksbudskap än f.ö. att sprida ångest och rädsla bland små barn som ändå inte kan göra något för att ”minska sitt klimatfotavtryck” och känna skuldkänslor?)