2022-03-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Internet fanns ju då. Kan de ha tagit foton på Lars och följt honom via nätet och via övervakningskameror? Jag tycker det är mycket märkligt; det sägs att det var en byggnadsarbetare som klev in hos doktorn i tråden. Det tror inte jag. Det måste ha varit någon som har varit ute efter Lars. Han har väl aldrig sprungit ut därifrån i ren panik tänker jag. Nej, här ligger en hund begraven.
Njae, vad som sägs vet jag inte så mycket om, men i inlägg #19 citerar Skaraborg2 (stort tack för många bra inlägg!) vad som skrivs och av den tyska texten framgår ju att det var en man i uniform som efter en halvtimme (btw: lång tid för en öronkonsultation) klev in i doktorns mottagningsrum.
Lars kan ha blivit skrämd av "man i uniform"-syndromet, dvs att många med paranoida tendenser (drogutlöst, schiz) när de plötsligt hamnar inför en uniformerad person, de då grips av panik av rädsla att bli just gripna.

Lars kan knappast ha haft kunskap om hur en flygplatspolisuniform skiljer sig från en annan, icke-polisiär uniform ser ut.

Lars' beteende skulle mycket väl och i alla delar kunna vara utlöst av ett sedan några dygn pågående missbruk av centralstimulantia. Jag vill understryka att jag absolut inte för fram ett missbruk hos Lars som förklaring, utan bara att bilden är kongruent med en klassisk "tjack-noja".

Synd om mor och far.
Och om Lars såklart.
Citera
2022-03-08, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mamma Sandras märkliga synsätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Njae, vad som sägs vet jag inte så mycket om, men i inlägg #19 citerar Skaraborg2 (stort tack för många bra inlägg!) vad som skrivs och av den tyska texten framgår ju att det var en man i uniform som efter en halvtimme (btw: lång tid för en öronkonsultation) klev in i doktorns mottagningsrum.
Lars kan ha blivit skrämd av "man i uniform"-syndromet, dvs att många med paranoida tendenser (drogutlöst, schiz) när de plötsligt hamnar inför en uniformerad person, de då grips av panik av rädsla att bli just gripna.

Lars kan knappast ha haft kunskap om hur en flygplatspolisuniform skiljer sig från en annan, icke-polisiär uniform ser ut.

Lars' beteende skulle mycket väl och i alla delar kunna vara utlöst av ett sedan några dygn pågående missbruk av centralstimulantia. Jag vill understryka att jag absolut inte för fram ett missbruk hos Lars som förklaring, utan bara att bilden är kongruent med en klassisk "tjack-noja".

Synd om mor och far.
Och om Lars såklart.

Ja så var det - enligt doktor Kostov själv.

Han ändrade flera gånger i sin utsago vem den här mannen var. Något hände inne på hans mottagning vilket gjorde att Mittank verkar ha flytt i panik. LM lär knappast ha kunnat se skillnad på olika uniformer som används i Bulgarien. Det har tidigare diskuterats en hel del om LM använde droger under sin vistelse på Goldstrand? Detta kan vara fullt möjligt eftersom ingen vet något. Då han sprang i panik från doktor Kostov så skulle det kunna ha varit en blandning av "noja" samt att något obehagligt inträffade där. Visst är det synd om mamma Sandra men hon har heller inte berättat allt vad hon känner till om sonens försvinnande. Hon har heller inte velat att t. ex. hans kamrater som var med på resan till Varna skulle hjälpa till.

Tyvärr kommer vi troligtvis att aldrig så svar på alla våra frågor. Ett försvinnande som med stor sannolikhet kommer att förbli ouppklarat.
Citera
2022-03-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja så var det - enligt doktor Kostov själv.

Han ändrade flera gånger i sin utsago vem den här mannen var. Något hände inne på hans mottagning vilket gjorde att Mittank verkar ha flytt i panik. LM lär knappast ha kunnat se skillnad på olika uniformer som används i Bulgarien. Det har tidigare diskuterats en hel del om LM använde droger under sin vistelse på Goldstrand? Detta kan vara fullt möjligt eftersom ingen vet något. Då han sprang i panik från doktor Kostov så skulle det kunna ha varit en blandning av "noja" samt att något obehagligt inträffade där. Visst är det synd om mamma Sandra men hon har heller inte berättat allt vad hon känner till om sonens försvinnande. Hon har heller inte velat att t. ex. hans kamrater som var med på resan till Varna skulle hjälpa till.

Tyvärr kommer vi troligtvis att aldrig så svar på alla våra frågor. Ett försvinnande som med stor sannolikhet kommer att förbli ouppklarat.
Tack för replik, trevligt!

Det där jag fetat i din text, det väcker min nyfikenhet och mitt intresse.
Jag tänker mig in i situationen om att ha varit en av de där kamraterna. Hade min kompis försvunnit och jag inte varit aktiv i själva försvinnandet (t ex att ha lejt lokal mördare och annat kriminellt beteende), så hade jag inte nöjt med hur mamma Sandra hanterat ärendet.
Jag hade inte efterfrågat hennes "godkännande", jag hade symboliskt grävt tills fingrarna blödde.

Blev kamraterna sidsteppade?
Är de oförvitliga medborgare idag?

Edit: När hans hos doktorn kvarlämnade tillhörigheter gicks igenom, så är det nog så att dessa inte på molekylär nivå undersöktes med frågetecken på förekomst av centralstimulantia.
Det fanns inget skäl. Just då.
Just då sökte man givetvis efter mer robust materia och vad gäller droger så var det nog paket mer än molekyler man var inriktade på.
Senast redigerad av Carinah78 2022-03-09 kl. 09:29.
Citera
2022-03-09, 13:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mamma Sandra - en hård nöt att knäcka.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för replik, trevligt!

Det där jag fetat i din text, det väcker min nyfikenhet och mitt intresse.
Jag tänker mig in i situationen om att ha varit en av de där kamraterna. Hade min kompis försvunnit och jag inte varit aktiv i själva försvinnandet (t ex att ha lejt lokal mördare och annat kriminellt beteende), så hade jag inte nöjt med hur mamma Sandra hanterat ärendet.
Jag hade inte efterfrågat hennes "godkännande", jag hade symboliskt grävt tills fingrarna blödde.

Blev kamraterna sidsteppade?
Är de oförvitliga medborgare idag?

Edit: När hans hos doktorn kvarlämnade tillhörigheter gicks igenom, så är det nog så att dessa inte på molekylär nivå undersöktes med frågetecken på förekomst av centralstimulantia.
Det fanns inget skäl. Just då.
Just då sökte man givetvis efter mer robust materia och vad gäller droger så var det nog paket mer än molekyler man var inriktade på.

Eftersom mamma Sandra inte tyckte om vad reskamraterna berättade så satte sig hon emot att de skulle engagera sig.

Det dröjde åratal innan de skrev om dessa dagar i Goldstrand tillsammans med Lars. Mamma Sandra är en dam med hårda nypor och van att bestämma och ingen annan uppfattning gällande sonens försvinnande accepteras förutom hennes egen. Vet ingenting om hur den försvunnes reskamrater har det idag.

Lars Mittanks tillhörigheter blev kvarlämnade på doktor Kostovs mottagning och sedan utlämnade till Sandra. Hur lång tid detta tog vet jag inte. Problemet här är att inte vet i detalj vad exakt han hade nerpackat. Ryggsäcken och den lilla väskan kan mycket väl ha blivit genomgångna av Kostov och Co? Jag utgår ifrån att så gjordes.
Citera
2022-08-12, 04:23
Medlem
Ja, onekligen ett bisarrt fall. Inte minst med tanke på att det inträffade för inte så länge sedan (2014!). Man minns ju själv hur man var runt i världen och "hängde och flängde" runt den tiden.

Dels Lars uppträdande och dels att man inte lyckats hitta hans kropp.

Kollade lite snabbt på nätet och centrala delar verkar vara huvudtraumat, nån form av drog-inducerad (?) psykos eller annan mental ohälsa.

Jag hade personligen fokuserat på de andra grabbarna. Kan man verkligen lita på deras utsagor? Som du säger, Bulgarien var/är väl ett tillhåll för droger, partys etc.
Hur nära vänner var de egentligen? Och borde de inte stannat kvar och hjälpt sin vän? Iaf en av dem. Skumt!

Jag får en känsla av de inte sagt hela sanningen. Kan det vara så att de alla tagit droger hela veckan och sen hamnat i något handgemäng, antingen med varandra (på skoj) eller med främmande människor. Då har örontrumman skadats. Och kan man till 100% lita på att det skett? Finns läkarrapport t ex? Jag skulle klassa Bulgarien som gränsen mellan u-land o i-land och år 2014 mer åt U-lands hållet, kan ha helfel men det är min spontana känsla och det gör att många saker säkert inte bokförts eller sköts enligt vår standard.

Sen försöker vännerna utmåla Lars som den udda fågeln. Att han gick för sig själv, inte åt ordentligt, hamnade i bråk ensam osv. Men alla vi som åkt utomlands med buddys vet att man håller ihop. Man ser efter varandra. En för alla, alla för en. Och att lämna kvar någon i sticket existerar inte. Därav mina misstankar att polarna nog borde kollats närmare på.

Och hur kunde Lars boka om planet? Det brukar krävas en del och inte bara något man gör i en handvändning. Åkte de reguljärt eller chartrat? Återigen, misstänker jag här att kompisarna kanske märkt att killen blivit psykotiskt/rubbad av drogerna och därför kanske inte ville ha med honom att göra? Hjälpte de honom att boka om flygbiljetten och sen boka hotell nära flygplatsen?

Sen har vi själva agerandet på flygplatsen som är riktigt bisarrt och kusligt. Men bara för att man flyr in i en skog, dessutom liten enligt vissa källor, behöver inte innebära att man försvinner för gott.

Som sagt, bisarrt är bara förnamnet.
Citera
2022-08-12, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Hmm... är lite förvånad över att så stor fokus ligger på Lars egna psykiska hälsa. Om någon flyr i panik från en flygplats, klättrar över ett staket och försvinner in i skogen och sen är spårlöst borta även efter 2 års utredningar och sökanden klargör det att man inte har hittat någon kropp.

Alla hans ägodelar inkl pengar och id-kort är kvar på flygplatsen. Han har alltså flytt i panik från någonting. Att han skulle leva är högst osannolikt. Man klarar inte av att hålla sig borta från världen utan några resurser i ett land där man inte ens talar språket. Någon skulle uppmärksamma honom.

Den starkaste teorin är därför att han verkligen var i trubbel och att det fanns personer som ville ha fast honom. Tydligen fastnade ingen sådan person på film på flygplatsen och man ser ingen som springer efter honom. Men det är högst troligt att denna person/personerna såg vilken väg Lars flydde.

Därefter ska han blivit infångad, kanske i skogen långt bort från vittnen. Mördad och kroppen undangömd. Spårlöst borta.

Då hänger hela händelsen ihop. Alla andra förklaringar ger väl frågetecken medan ovanstående mord och gömda kropp-teorin förklarar varför han är spårlöst borta. Om kroppen är väl gömd så lär mysteriet aldrig lösas och vi får heller aldrig veta varför.

Så skulle det kunna vara. Det finns en skribent i tråden som bor/bodde i staden som påstod att maffia hade sitt högsäte i staden. Tänk om han råkat stöta sig med maffian? Och byggnadsarbetaren som kikade in hos läkaren (under undersökningen) tillhörde maffian och sagt något till Lars i stil med: jag väntar på dig utanför.

Rejält skruvad teori såklart men det skulle förklara varför kroppen är borta.
Citera
2022-08-12, 06:02
Medlem
Skulle vara intressant att veta hur Lars var som person. Var han lugn och fin och brusade sällan upp eller hade han ett hett temperament? Social eller asocial?

Konflikträdd? Hade han någon som helst historia av att uppträda nervöst?

Psykos/paranoia känns som den rationella och logiska förklaringen.

Det märkliga är att hela fallet innehåller så mycket märkliga saker. För mycket för att kunna se med klara ögon.
Citera
2022-08-12, 10:08
Medlem
En teori (om än vild) skulle kunna vara att hans reskompisar sysslade med trafficking av droger (även han själv kanske var involverad på ett hörn) och att Lars var tvungen att stanna kvar som en "försäkring" tills affären var i hamn.

Det vill säga, det var kompisarna som fraktade drogerna. Men Lars flippade ur av rädsla (naturlig reaktion i ett sådant läge)...
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2022-08-12 kl. 10:13.
Citera
2022-08-12, 10:40
Medlem
Carl Serungs avatar
Ja detta är verkligen ett mysterium.

Varför betedde han sig som han gjorde? Varför denna panik? Psykos?

Verkligen helskumt...
Senast redigerad av Carl Serung 2022-08-12 kl. 10:48.
Citera
2022-08-12, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tänk om vi hade svar på några av våra alla frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja detta är verkligen ett mysterium.

Varför betedde han sig som han gjorde? Varför denna panik? Psykos?

Verkligen helskumt...

Ett verkligt mysterium att Mittank försvann i full fart precis som detta skedde i full panik.

Jag tror att något skedde inne på dr Kostovs mottagning. Kanske i samband när en man tittade in där?

Vi har bara dr Kostovs utsago och denna har han ändrat vid ett flertal tillfallen. Inga utomstående kan berätta något. Tänk om vi hade svar på åtminstone några av alla våra frågor gällande Mittanks märkliga försvinnande? Det här fallet kommer med största sannolikhet tyvärr att förbli ouppklarat om nu inte något extraordinärt skulle inträffa. Jag tror att den försvunne avled i samband efter att han hade klättrat över flygplatsstaketet eller kort tid därefter.
Citera
2022-08-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett verkligt mysterium att Mittank försvann i full fart precis som detta skedde i full panik.

Jag tror att något skedde inne på dr Kostovs mottagning. Kanske i samband när en man tittade in där?

Vi har bara dr Kostovs utsago och denna har han ändrat vid ett flertal tillfallen. Inga utomstående kan berätta något. Tänk om vi hade svar på åtminstone några av alla våra frågor gällande Mittanks märkliga försvinnande? Det här fallet kommer med största sannolikhet tyvärr att förbli ouppklarat om nu inte något extraordinärt skulle inträffa. Jag tror att den försvunne avled i samband efter att han hade klättrat över flygplatsstaketet eller kort tid därefter.

Ja, jag såg en dokumentär där man hävdade att han (kostovs) gett tre olika versioner (minst); först var det en flygbolagsanställd som tittade in, sen en flygplatsanställd (som hanterar bagage etc) och till sist en för honom helt okänd. Det känns inte stabilt nånstans.

Och sen enl dok. så var det fem (!) andra killar som medföljde på resan varav två var kompisar från långt tillbaka i tiden medan de andra var lite nyare bekantskaper.

Jag tycker det är konstigt att de lämnade honom ensam även om han ville det. Normalt när det är en större grupp är att det i vissa perioder kan bli grupperingar om 2-3 personer. De verkar verkligen ha lämnat honom vind för våg.

Om han fått en psykos av huvudtraumat/mediciner kan det förklara beteendet fram till och med flykten men att hans kropp bara skulle försvinna hux flux låter otroligt. Tydligen kan en psykos vara ganska länge och ponera då att han har vandrat/joggat väldigt länge. Då skulle han troligen hamna en bit från flygplatsen men varför skulle då okända människor ha ihjäl honom? De flesta människor är inte sådana. Och om han förolyckats frivilligt eller ofrivilligt, borde inte kroppen återfunnits? Skulle vara intressant att veta hur terrängen såg ut inom en radie av 1-2 mil från flygplatsen. Öppna fält eller tät vegetation? Vattendrag? Klippor? Det finns ju begränsningar för hur pass mycket otur man kan ha också. Jag misstänker dock att sökinsatsen efter honom inte var den intensivaste i första taget.

Och finns det någon uppgift om att man började söka efter honom? Det känns naturligt att man skickar ut en polisbil om någon flyr sådär. Han kunde ju haft en bomb eller liknande i bagaget. Men några sådana säkerhetsrutiner verkar inte ha funnits. Det kan ju vara så att poliserna som skickades ut fann att hade pengarna på sig och hade ihjäl honom helt enkelt och sen gömde kroppen. Men det låter också långsökt.

Och om han blivit utsatt för brott då låter stora delar uppdiktat (slagsmål med andra tyskar etc). Då är det mer troligt att han blivit påpucklad av kriminella och att någon verkligen förföljde honom.

I dokumentären sa de även att hans mamma överförde 500 euros via Western unionen när han var på flygplatsen. Lars bad om det men de hade inte använt western unionen tidigare, varken mamman eller lars så det var lite bökigt för mamman att göra det men det gick till slut. Det kan ju tyda på att han var involverad i skumraskaffärer. 500 euros måste ha varit (och är?) en stor summa för vanliga människor i Bulgarien.

Även övervakningsfilm som de bulgariska bara visat för mamman fanns tydligen som kan ge mer sken över händelsen. De tyska myndigheterna krävde att få ta del av en del övervakningsfilm (den som mamman sett eller annan??) men blev nekade. Så de bulgariska myndigheterna låter inte alltför samarbetsvilliga.
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2022-08-12 kl. 16:58.
Citera
2022-08-16, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mamma Sandra har heller inte varit speciellt samarbetsvillig.

Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Ja, jag såg en dokumentär där man hävdade att han (kostovs) gett tre olika versioner (minst); först var det en flygbolagsanställd som tittade in, sen en flygplatsanställd (som hanterar bagage etc) och till sist en för honom helt okänd. Det känns inte stabilt nånstans.

Och sen enl dok. så var det fem (!) andra killar som medföljde på resan varav två var kompisar från långt tillbaka i tiden medan de andra var lite nyare bekantskaper.

Jag tycker det är konstigt att de lämnade honom ensam även om han ville det. Normalt när det är en större grupp är att det i vissa perioder kan bli grupperingar om 2-3 personer. De verkar verkligen ha lämnat honom vind för våg.

Om han fått en psykos av huvudtraumat/mediciner kan det förklara beteendet fram till och med flykten men att hans kropp bara skulle försvinna hux flux låter otroligt. Tydligen kan en psykos vara ganska länge och ponera då att han har vandrat/joggat väldigt länge. Då skulle han troligen hamna en bit från flygplatsen men varför skulle då okända människor ha ihjäl honom? De flesta människor är inte sådana. Och om han förolyckats frivilligt eller ofrivilligt, borde inte kroppen återfunnits? Skulle vara intressant att veta hur terrängen såg ut inom en radie av 1-2 mil från flygplatsen. Öppna fält eller tät vegetation? Vattendrag? Klippor? Det finns ju begränsningar för hur pass mycket otur man kan ha också. Jag misstänker dock att sökinsatsen efter honom inte var den intensivaste i första taget.

Och finns det någon uppgift om att man började söka efter honom? Det känns naturligt att man skickar ut en polisbil om någon flyr sådär. Han kunde ju haft en bomb eller liknande i bagaget. Men några sådana säkerhetsrutiner verkar inte ha funnits. Det kan ju vara så att poliserna som skickades ut fann att hade pengarna på sig och hade ihjäl honom helt enkelt och sen gömde kroppen. Men det låter också långsökt.

Och om han blivit utsatt för brott då låter stora delar uppdiktat (slagsmål med andra tyskar etc). Då är det mer troligt att han blivit påpucklad av kriminella och att någon verkligen förföljde honom.

I dokumentären sa de även att hans mamma överförde 500 euros via Western unionen när han var på flygplatsen. Lars bad om det men de hade inte använt western unionen tidigare, varken mamman eller lars så det var lite bökigt för mamman att göra det men det gick till slut. Det kan ju tyda på att han var involverad i skumraskaffärer. 500 euros måste ha varit (och är?) en stor summa för vanliga människor i Bulgarien.

Även övervakningsfilm som de bulgariska bara visat för mamman fanns tydligen som kan ge mer sken över händelsen. De tyska myndigheterna krävde att få ta del av en del övervakningsfilm (den som mamman sett eller annan??) men blev nekade. Så de bulgariska myndigheterna låter inte alltför samarbetsvilliga.

Nej det känns verkligen inte stabilt det dr Kostov har berättat.

Har också sett uppgiften att han har lämnat tre olika versioner gällande sitt möte med Mittank på sin mottagning. Det finns mängder med dokumentärer och det kan vara möjligt att det kan finnas ytterligare utsagor från denne flygplatsläkare.

Där Mittank klättrade över staketet så fanns det en solrosodling. Nej jag tror inte heller att bulgarisk polis sökte speciellt intensivt efter den försvunne tysken. Jag har sett en uppgift hur många de skulle ha varit på resan till Goldstrand. Det skulle ha varit Mittank och två kompisar. Därmed inte sagt att den uppgiften stämmer.

Bulgariska myndigheter verkar inte ha varit speciellt samarbetsvilliga men det har heller inte mamma Sandra varit. Myndigheterna har visat Sandra övervakningsfilm som enbart hon har fått se. Om det var allt de hade på övervakningsfilm vet jag inte. Sandra har vägrat att berätta vad hon hade sett. Hon har också legat i luven på Mittanks båda reskamrater. Hon känner troligtvis till mera än vad som har framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in