2022-01-15, 17:21
Medlem
Internet fanns ju då. Kan de ha tagit foton på Lars och följt honom via nätet och via övervakningskameror? Jag tycker det är mycket märkligt; det sägs att det var en byggnadsarbetare som klev in hos doktorn i tråden. Det tror inte jag. Det måste ha varit någon som har varit ute efter Lars. Han har väl aldrig sprungit ut därifrån i ren panik tänker jag. Nej, här ligger en hund begraven.
Citera
2022-01-16, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mobiltelefoner 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Frågan är vad som hände? På den tiden fanns ju knappt inte mobiltelefoner som det gör nu. Hur kunde eventuellt inblandade få snabbt få kontakt med varandra på den tiden? Hur kunde de kartlägga Lars taxiresor och eventuell kontakt med flygplatspersonal?

Visst fanns det gott om mobiltelefoner 2014.

Lars själv talade ju med Sandra via sin mobil, så de som var ute för att "ta honom" hade inga problem med att snabbt få kontakt med varandra.
Citera
2022-01-17, 19:31
Medlem
Um 11.00 Uhr rief sie beim Honorarkonsul in Varna an und wurde mit Frau Mitrova verbunden. Ihr erzählte Sandra, was passiert ist, dass ihr Sohn besorgt klang und dass sie dringend Hilfe braucht. Eine Stunde später, um 12.00 Uhr, rief Frau Mitrova Sandra zurück und sagte ihr, dass Lars beim Arzt gewesen sei, relativ normal ausgesehen hat, sich aber unruhig verhalten habe. Und den Arzt darum gebeten habe, zur Toilette gehen zu dürfen, dann aber nicht wiederkam.
Der Arzt dachte, er komme wieder und hole seine Sachen noch, aber später berichtete sie Sandra, dass Lars einfach rausgerannt und vom Flughafen verschwunden sei und seine Reisetasche, Ausweis und Handy zurückgelassen habe. Ein weiterer Punkt, warum die Aussagen des Arztes nicht schlüssig erscheinen. (Inklistrat från Allmystery)

Nu kan jag ha misstagit mig, men jag tror inte det. Hittade denna kvinna vid namn Frau Mitrova. Jag undrar om det inte är samma som Dimitrova, fast man uppfattade namnet fel och skrev bara Mitrova… eller så är det två olika kvinnor. I texten står det att det var denna fru som meddelade Sandra (per telefon) att Dr Kostov först hade sagt att Lars bad att få gå på toa, och sen ändrade det till att Lars rusade ut direkt.. Sedan tillkommer de olika versionerna av den s.k flygplatsarbetaren. Det som möjligtvis är lite skumt här, är ju att det är fru Mitrova som presenterar detta för Sandra ”i samverkan” med Kostov. Ingen ville sätta sig över doktorns ord, även om det lät konstigt med så många varianter.
Citera
2022-01-17, 19:40
Medlem
Beträffande mobiltelefoner så var det, som Skaraborg2 skriver, inga problem alls år 2014. Lars valde att ta med en s.k burner dvs en enklare billig modell som man troligen bara kunde ringa och smsa med. Detta för att han var rädd för att den nyare bättre mobilen med Internet kanske kunde bli stulen i Bulgarien.
Citera
2022-01-18, 17:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samarbete "Frau Mitrova" och dr Kostov.

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Um 11.00 Uhr rief sie beim Honorarkonsul in Varna an und wurde mit Frau Mitrova verbunden. Ihr erzählte Sandra, was passiert ist, dass ihr Sohn besorgt klang und dass sie dringend Hilfe braucht. Eine Stunde später, um 12.00 Uhr, rief Frau Mitrova Sandra zurück und sagte ihr, dass Lars beim Arzt gewesen sei, relativ normal ausgesehen hat, sich aber unruhig verhalten habe. Und den Arzt darum gebeten habe, zur Toilette gehen zu dürfen, dann aber nicht wiederkam.
Der Arzt dachte, er komme wieder und hole seine Sachen noch, aber später berichtete sie Sandra, dass Lars einfach rausgerannt und vom Flughafen verschwunden sei und seine Reisetasche, Ausweis und Handy zurückgelassen habe. Ein weiterer Punkt, warum die Aussagen des Arztes nicht schlüssig erscheinen. (Inklistrat från Allmystery)

Nu kan jag ha misstagit mig, men jag tror inte det. Hittade denna kvinna vid namn Frau Mitrova. Jag undrar om det inte är samma som Dimitrova, fast man uppfattade namnet fel och skrev bara Mitrova… eller så är det två olika kvinnor. I texten står det att det var denna fru som meddelade Sandra (per telefon) att Dr Kostov först hade sagt att Lars bad att få gå på toa, och sen ändrade det till att Lars rusade ut direkt.. Sedan tillkommer de olika versionerna av den s.k flygplatsarbetaren. Det som möjligtvis är lite skumt här, är ju att det är fru Mitrova som presenterar detta för Sandra ”i samverkan” med Kostov. Ingen ville sätta sig över doktorns ord, även om det lät konstigt med så många varianter.

Mycket bra arbetat storkmor.

Jag tror att du har rätt i att detta handlar om en och samma kvinna. Så det var "Frau Mitrova" som berättade för Sandra över telefon vad dr Kostov hade berättat för henne de båda anledningarna varför Lars hade lämnat hans mottagning. Undrar om inte toabesöket kanske var den rätta? Sandra hörde ju också rinnande vatten när hon ringde upp sonen men ingen som svarade. Fast rinnande vatten fanns i o f s också inne på dr Kostovs mottagning.

Som du skriver så verkar "Frau Mitrova", (honorarkonsul Dimitrova) och dr Kostov ha haft ett "samarbete" tillsammans.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-01-18 kl. 17:33.
Citera
2022-01-19, 08:28
Medlem
https://sofia-diplo-de.translate.goog/bg-de/botschaft/honorarkonsuln/-/1443474?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_ pto=sc
Citera
2022-01-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
https://sofia-diplo-de.translate.goog/bg-de/botschaft/honorarkonsuln/-/1443474?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_ pto=sc

Ja just det, jag var också inne på den sidan. Där står det Elena Dimitrova. Det som jag skrev när jag citerade vad som stod i Allmystery var ju "Frau Mitrova" vilket betyder Fru Mitrova. Det är alltså inte förnamnet. Fru Mitrova kan heta Elena i förnamn.
Jag tror att Sandra har uppfattat namnet fel och gick ut med Mitrova istället för Dimitrova.
Säker kan man dock inte vara.
Hur som helst är 2014 inte en evighet sedan. Personal som jobbade på konsulatet då kan mycket väl vara kvar där än idag.
Citera
2022-01-23, 17:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Honorarkonsul Elena Dimitrova.

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Ja just det, jag var också inne på den sidan. Där står det Elena Dimitrova. Det som jag skrev när jag citerade vad som stod i Allmystery var ju "Frau Mitrova" vilket betyder Fru Mitrova. Det är alltså inte förnamnet. Fru Mitrova kan heta Elena i förnamn.
Jag tror att Sandra har uppfattat namnet fel och gick ut med Mitrova istället för Dimitrova.
Säker kan man dock inte vara.
Hur som helst är 2014 inte en evighet sedan. Personal som jobbade på konsulatet då kan mycket väl vara kvar där än idag.

Jag tror också att Sandra kan ha uppfattat hennes namn fel.

Eller kan Sandra av någon märklig anledning inte ha velat tala om honorarkonsul Dimitrovas fulla och rätta namn? Sandra har behållit många uppgifter för sig själv. Det bör finnas personal kvar på tyska konsulatet fortfarande från den tiden. Precis som du skriver så är inte 2014 en evighet sedan.
Citera
2022-01-24, 15:39
Medlem
En fråga: Varför finns det inte kamerabilder innan han kom in till doktorn? Det är nog någon som har "fifflat" bort dem. Varför? Jag tror ju att et är flera medverkande i detta all och det är nog flera som vet vad som har hänt.
Citera
2022-02-05, 16:31
Medlem
Tror ni att han blev dödad efter stängslet? Vem hade då dödat honom? Var de lierade; läkaren, den som kom in i doktorsrummet, hon på ambassaden? Det borde väl vara bra om tysk polis/ bulgarisk polis samarbetade i detta ärende. Någon som vet om det sker? Mycket är ju tydligen mörkat. Är ens hans fall ff polisärende?
Citera
2022-02-06, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många frågor som kommer att förbli obesvarade.

Vad som än exakt hände och varför vet ingen av oss och vi lär nog heller aldrig få reda på det.

Det är nog många som håller med mig att kvarlevorna efter LM aldrig kommer att hittas. Även om det inte går att bevisa att han är avliden så är han det med den allra största sannolikhet.
Citera
2022-02-09, 18:33
Medlem
Tror nu han lever eller är död? Frågan är vad som hände efter stängslet. Jag tror han blev jagad av ngn anledning och många skumma personer sitter på sanningen oh det lär väl aldrig uppdagas tyvärr. Har de förhört dr Kostov ordentligt? Varför angav han olika versioner? Kan han vara inblandad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in