2022-08-16, 09:02
  #200749
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nej det är att svälja propaganda och tycka att andra borde göra det för att "förstå".....



du menar att du länkar "southfront" trollningar på flashback för att något mongo gör det på reddit?


bitch plz. läs lite studie istället för "djupa analyser" baserade på att någon suttit på soutfront och "lajvat" analytiker...


ajdå, du vet att inte vad det inte är marinkårens magasin väll?



Det är fritt fram att maila in saker till deras journal.
Hade du något substantiellt att tillägg till artiklarna jag länkade till idag?

Har du läst dem? Eller är du kvar i bubblan om att Ukraina har initiativet? (video):

Kriget i Ukraina: "Moralen är väsentligt mycket svagare hos den ryska sidan"
Kriget i Ukraina är på väg in i en avgörande fas och båda sidor kämpar just nu mot klockan. Den analysen kommer från Peter Lidén som är överstelöjtnant och tidigare försvarsattaché i Ukraina. Han har hjälpt till att bygga upp den ukrainska försvarsmakten och nationalgardet. Enligt honom är det också svårt att veta exakt hur länge kriget kommer hålla på och båda sidor har lidit förluster. Till vintern kan läget bli ännu svårare på grund av klimatet.
https://www.tv4.se/klipp/va/13782744/kriget-i-ukraina-moralen-ar-vasentligt-mycket-svagare-hos-den-ryska-sidan

På tal om propaganda alltså.


Jag är dock mer oroad över den svenska försvarsförmågan om de är på det viset att man faktiskt tror på detta själv.
Citera
2022-08-16, 09:03
  #200750
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag framställer det som det framställs i retoriken framförallt i västmedia.

Jag är fullt medveten om att risken för ett nytt Tjernobyl inte är stor.

Och ryssarna har inget behov av att "ta skydd". De är ju närvarande på många andra platser men naturligtvis måste de väl vara på plats för att hålla kontroll på kärnkraftverket. Att ha kontrollen och försvara skolbyggnader är dock inget av större vikt skulle jag tro och där handlar det naturligtvis om att "ta skydd". Hur tänkte du där?
Ständigt dessa glidningar. Du skrev ett lögnaktigt påstående om att ”Ukraina planerade att bomba kärnkraftverket”, sedan gick du vidare och skrev att Ukraina redan bombat kärnkraftverket, flera gånger t.o.m. När jag frågar efter bevis för det hänvisar du till ”retoriken i främst västmedia” (!).

Det var du som påstod att ”Ukraina har bombat kärnkraftverket”, vilket inte stämmer. En lögn på vanlig svenska.
Citera
2022-08-16, 09:06
  #200751
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ständigt dessa glidningar. Du skrev ett lögnaktigt påstående om att ”Ukraina planerade att bomba kärnkraftverket”, sedan gick du vidare och skrev att Ukraina redan bombat kärnkraftverket, flera gånger t.o.m. När jag frågar efter bevis för det hänvisar du till ”retoriken i främst västmedia” (!).

Det var du som påstod att ”Ukraina har bombat kärnkraftverket”, vilket inte stämmer. En lögn på vanlig svenska.
Okej! De bombar mot kärnkraftverket.

Är du nöjd?

Och det kan nog karakteriseras som krigsbrott.
Citera
2022-08-16, 09:11
  #200752
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
https://cornucopia.se/2022/08/uppdateras-ytterligare-en-rysk-flygbas-pa-ockuperade-krym-har-bombats/

Ny flygbas på Krim bombad. Bra start på dagen!!

Bra artikel, men jag tror inte att det handlar om den där helikopterbasen i Dzhenkoi, som Cornucopia tror. Det var en depå och ett ställverk som slogs ut.

Dzhenkoj är en viktig knutpunkt för järnvägstrafiken. Här korsar den elektrifierade banan som går från Krims sydspets och upp mot Melitopol (Bana 1) en oelektrifierad bana som går mellan Kertj (där Krimbron ligger) och staden Cherson (Bana 2).

Ammunition och annat som ska försörja trupperna i regionerna Cherson och Zaporizjzja kommer från Ryssland på Bana 2 och lastas av en bit utanför Dzhenkoj. Detta är en bra plats eftersom man utifrån knutpunkten kan skicka grejerna vidare på någon av de två banorna mot det frontavsnitt som behöver försörjas.

Det var alltså denna depå som angreps.

Vidare angreps ett stort ställverk i närheten. Detta ställverk förser inte bara stora delar av Krim med el, utan även elektriciteten som behövs för att köra tåg på Bana 1.

Det är ganska meningslöst att bomba spår för att förhindra järnvägstrafik. Både ryssar och ukrainare har särskilda trängförband som fixar sådant på ett litet kick (om det inte handlar om förstörda tunnlar eller broar). Men om inte elektriciteten fungerar måste diesellok avdelas från Bana 2 till Bana 1 och logistiken stressas och pressas.

Ryssarna vet att knutpunkten vid Dzhenkoj är viktig och det finns därför två överlappande S-400 batterier som ska skydda denna plats. Om det var ukrainska robotar som slog ut vapendepån och ställverket reses en hel del frågetecken om det ryska luftförsvarets kapacitet.
Citera
2022-08-16, 09:12
  #200753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jasså? https://russian-farmland.com/tractor-made-in-russia.html
Du verkar inte förstå mycket…

Vi kan ta första märket, Rostselmarsh: Cummins dieselmotor, Caterpillar växellåda

Terrion: Deutz TCD 2013 L06 4V (Germany) water-cooled, turbocharged
and intercooler, Equipped with modern continuously variable ZF
transmission (Germany), Bosch hydraulics (Germany), the DANA
front axle (amerikansk)

Kirovets: Mercedes motor, ZF växellåda, ZF bakaxel.

Utöver dessa komponenter är det säkert en hel del till som inte är rysktillverkade, allt elektriskt.
Med andra ord så allt som ligger över bysmedsnivå tillverkas i väst.
Citera
2022-08-16, 09:13
  #200754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Hade du något substantiellt att tillägg till artiklarna jag länkade till idag?

Har du läst dem? Eller är du kvar i bubblan om att Ukraina har initiativet? (video):

Kriget i Ukraina: "Moralen är väsentligt mycket svagare hos den ryska sidan"
Kriget i Ukraina är på väg in i en avgörande fas och båda sidor kämpar just nu mot klockan. Den analysen kommer från Peter Lidén som är överstelöjtnant och tidigare försvarsattaché i Ukraina. Han har hjälpt till att bygga upp den ukrainska försvarsmakten och nationalgardet. Enligt honom är det också svårt att veta exakt hur länge kriget kommer hålla på och båda sidor har lidit förluster. Till vintern kan läget bli ännu svårare på grund av klimatet.
https://www.tv4.se/klipp/va/13782744/kriget-i-ukraina-moralen-ar-vasentligt-mycket-svagare-hos-den-ryska-sidan

På tal om propaganda alltså.


Jag är dock mer oroad över den svenska försvarsförmågan om de är på det viset att man faktiskt tror på detta själv.

Peter Liden har givetvis rätt i att klimatet på vintern försvårar kriget på marken.

Detär ju milalvid skillnad mot dina analyser utifrån southfront och trollkanaler på telegram där du kommer till slutsattsen att kriget snart är över och ryssen har segrat, idag igen... men det är klart, när någon fjortis skriver att dokumenten i bilden bevisar att ukraina förlorat 200`000 soldater och ytterligare 250`000 skadad, KOLLA STÄMPELN!.... så förstår du väll att du är snett på det.....igen...
Citera
2022-08-16, 09:23
  #200755
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Peter Liden har givetvis rätt i att klimatet på vintern försvårar kriget på marken.

Detär ju milalvid skillnad mot dina analyser utifrån southfront och trollkanaler på telegram där du kommer till slutsattsen att kriget snart är över och ryssen har segrat, idag igen... men det är klart, när någon fjortis skriver att dokumenten i bilden bevisar att ukraina förlorat 200`000 soldater och ytterligare 250`000 skadad, KOLLA STÄMPELN!.... så förstår du väll att du är snett på det.....igen...
Härliga halmgubbar du kommer med.

Peter Lidén framställer situationen som att Ukraina nu har initiativet i ett avgörande läge. Ryssarnas armé består av tvångsrekryterade med låg moral. Vi har fortfarande att se fram mot en stor ukrainska offensiv mot Kherson.

Eftersom det är mest separatiststyrkor samt tjetjener och kosacker som gör fotarbetet för närvarande kunde han väl komma med proportionerna på tvångsrekryterade i dessa arméer åtminstone.

Du menar att Henry Kissinger skriver på trolllkanaler på Telegram?.

https://www.wsj.com/amp/articles/henry-kissinger-is-worried-about-disequilibrium-11660325251
https://archive.ph/l9m9O

Hade du något substantiellt att komma med eller inte? Du kan ju också kommentera ovanstående artikel.

Och ja, kom med något substantiellt eller så avslutar vi det här för dagen.
Citera
2022-08-16, 09:29
  #200756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ryssland är lite knepigt när det gäller löner då det är en stora regionala skillnader t.ex mellan landsbygden och Moskva.
I Moskva räcker inte €3000 till årshyran för många lägenheter även fast det finns äldre billigare områden.

Menar du då att medelryssen skulle bo i dom dyra lägenheterna. Knappast troligt, dom som har högre lön bor i dom dyrare lägenheterna, dom som har medellön eller under bor i orten. Precis som i Sverige.
Ryssland har väl bland största inkomstklyftan utanför 3:e världen.
Citera
2022-08-16, 09:30
  #200757
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
#Dzhankoi in occupied #Crimea.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1559408826184613890

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1559432402451288064
Ryska MoD talar om olycka igen men det känns inte särskilt trovärdig den här gången.

Sabotage säger ryktena och som sagt, vi kommer att se flera sådana framöver på olika platser.
Citera
2022-08-16, 09:35
  #200758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Härliga halmgubbar du kommer med.

det var ju din citering?

Citat:
Peter Lidén framställer situationen som att Ukraina nu har initiativet i ett avgörande läge. Ryssarnas armé består av tvångsrekryterade med låg moral. Vi har fortfarande att se fram mot en stor ukrainska offensiv mot Kherson.

det är mycket sannolikt om nu inte lyckats lura sigsjälv att kriget är över och ryssland "segrat", så där har du ju problemet med att "analysera och dra slutsatser" på southfront och ryska trollkanaler (som z)

Citat:
Eftersom det är mest separatiststyrkor samt tjetjener och kosacker som gör fotarbetet för närvarande kunde han väl komma med proportionerna på tvångsrekryterade i dessa arméer åtminstone
.

kanonmat som kanonmat.

Citat:
Du menar att Henry Kissinger skriver på trolllkanaler på Telegram?.

https://www.wsj.com/amp/articles/henry-kissinger-is-worried-about-disequilibrium-11660325251
https://archive.ph/l9m9O

vi kan väll enas kring att den som länkar ryska trollkonstoer och soutfront knappast är kapabel att förstå kissinger, eller för den delen enklare tankar av typen högstadie ämnen...

Citat:
Hade du något substantiellt att komma med eller inte? Du kan ju också kommentera ovanstående artikel.

Det är ju precis vad jag har gjort. jag tror inte jag kommer läsa kissingers nya bok om ledarskap,

Citat:
Och ja, kom med något substantiellt eller så avslutar vi det här för dagen.

du är säkert tillbaks med något nytt spännande trolltrams från Z telegram strax,

föressten såg du fyrverkeriet
https://twitter.com/JayinKyiv/status/1559429651814039553

man undrar ju hur många "seperatister" "kossaker" och "tjejtener" som strök och varför inte liden hade vänligheten att räkna dem.....
Citera
2022-08-16, 09:37
  #200759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo fast det är ju i princip Ryssland och inlägget jag svarade på handlade om att ryssarna inte hade egna traktortilverkare… men det hade dom ju flera av…

Men nyckelkomponenterna tillverkas i väst.
Citera
2022-08-16, 09:37
  #200760
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det var ju din citering?



det är mycket sannolikt om nu inte lyckats lura sigsjälv att kriget är över och ryssland "segrat", så där har du ju problemet med att "analysera och dra slutsatser" på southfront och ryska trollkanaler (som z)

.

kanonmat som kanonmat.



vi kan väll enas kring att den som länkar ryska trollkonstoer och soutfront knappast är kapabel att förstå kissinger, eller för den delen enklare tankar av typen högstadie ämnen...



Det är ju precis vad jag har gjort. jag tror inte jag kommer läsa kissingers nya bok om ledarskap,



du är säkert tillbaks med något nytt spännande trolltrams från Z telegram strax,

föressten såg du fyrverkeriet
https://twitter.com/JayinKyiv/status/1559429651814039553

man undrar ju hur många "seperatister" "kossaker" och "tjejtener" som strök och varför inte liden hade vänligheten att räkna dem.....
Du har alltså inget substantiellt att komma med alltså.

Ukraina is winning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in