Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Tja, 5V-laddare går det nog att skaka fram. Hade det varit min sparkcykel hade jag definitivt lattjat runt med liknande lösningar. Vet dock inte om det går att övertala kompisen att man ju kan testa att slakta batteripacket. Diskutera och förklara och framför allt faktiskt lyckas få kvinnor att förstå sådant här brukar vara ungefär som att snacka avancerad filosofi med en guldhamster...
Och det är ditt fackslang för att batteriet sväller upp och sedan är mer eller mindre förstört antar jag...?
Men teoretiskt skulle man alltså kunna köpa ett tiotal sådana
https://www.batterikungen.se/batteri...SABEgJdVvD_BwE och tejpa ihop ett eget batteripack för halva priset. Kan ju inte bli så värst mycket sämre än uslaste sortens kinesiska noname-pack ändå...

Japp. När ett platt hobbybatteri blir tjockt är det kört, hade till ett par rc-helikoptrar och en bil som blev feta och gav upp.
De runda 18650-cellerna du länkade ventilerar den gas som skulle gjort dem tjocka annars via de små hålen på ovansidan för att teslor och elscooters inte ska brinna upp helt random alltför ofta.
Dock är cellerna du länkade inte lämpliga då de har väldigt låg kapacitet (1500mAh) och skulle inte ta dig speciellt långt med 10 i serie. De är till för att laddas ur snabbt antagligen i ett elverktyg typ slagborrmaskin eller i en högwattsvape för antingen knark eller vapeolja.
Ohms lag säger: 42x1.5=63Wh. Du kommer kanske 500 meter i medvind och hemlängtan på en laddning.
Kopplar man flera av de där parallellt däremot och byter motor kan man bränna asfalt rejält. Men det är överkurs.
Det man vill ha i en scooter är nog panasonics senaste NCR-variant som toppade 3400mAh senast jag orkade kolla men de är dyra. De flesta scootrar har väl några billiga sanyo-celler runt 2.8k som standard. Har inte haft anledning att öppna några av mina än men det är överlag standard på andra kinagrejer jag slaktat.
Men det är nog lättast och riskfriast att bara köpa ett nytt batteri. Att "tejpa ihop" ett batteri som ska sitta i något som skakar såpass som en elscooter är ingen bra idé. Man måste svetsa ihop och shrinkwrappa rejält, finns videos på tuben för den som orkar, jag köper färdiga batterier istället. Jag har orsakat nog bränder med blybatterier.
Kolla upp formatet på batteriet och köp ett nytt på aliexpress av en handlare med bra betyg.