• 1
  • 2
2022-08-14, 02:47
Medlem
Försöker hjälpa en kompis som har strul med sin elsparkcykel.
Felet yttrar sig så att det visar fullt, om det nu är fyra eller fem streck, på displayen, men den dör direkt när man tar ur laddaren. Funderar på om det är så enkelt som någon slags kortslutning i batteriet? Kommer inte ihåg vad "sparken" är för märke, men inget lyx / kvalitet-märke och batteripacket ser definitivt ut som något anonymt kinesiskt "no name-brand". Ett blått batteripack där det enbart står 36V 7,8A och några fler siffror...
Grejen är att den väl inte är så jättegammal, ett och ett halvt år typ, och det hände över en natt. Ingen långsam degenerering av batteriet.
Började mäta på packet, men där var ju FYRA kablar vilket förvirrade mig... Om jag ändå mätte rätt så var batteriet tvärtomt, 0.01 på multimetern!
Så fråga nr 1. Skulle det öht kunna vara något annat fel än att batteriet gav upp totalt. Jag tänker då på om det kan vara något annat fel på elektroniken som skadat batteriet så att det inte är någon mening med att bara byta batteripack?
Fråga två är om faktumet med fyra kablar ställer till det? Det är alltså två olika kontakter där den ena går till en metalllåda som jag antar är motorstyrdonet. Måste man bygla den kontakten för att sluta kretsen månntro? Eftersom batteriet ju annars skulle ha varit helt tömt på ström enligt min mätning...
Citera
2022-08-14, 07:48
Medlem
Muppetys avatar
Kan ju vara en kortslutning i elektroniken orsakat av vatten, det råkade jag ut för:
(FB) Hur ligger det till med denna el-scooter (mx 25 km/h) o min vikt (100 kg)?

Köpte den billigaste skitkopian, o den tålde inte lite regn...
Displayen funkar om sladden sitter i, men slocknar när man drar ut den. Nu har jag monterat isär den o sparat delarna som reservdelar till min lite bättre sparkcykel jag köpte senare. Bl.a. har jag funderat på om jag kan parallellkoppla batterierna o använda på den nya, för längre räckvidd?
Citera
2022-08-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Kan ju vara en kortslutning i elektroniken orsakat av vatten, det råkade jag ut för:

Displayen funkar om sladden sitter i, men slocknar när man drar ut den.

Ja, jo, kan det ju vara. Samma symptom när det gäller displayen som slocknar när man drar ut laddaren. Den hinner dock registrera att kvarvarande ström går ner på ETT streck på displayen! Om det skulle innebära någon skillnad.

Följdfråga jag glömde ställa igår. Funderar på om man kan ladda batteriet genom att ta ur det och mata ström genom en pundarkoppling direkt från laddaren. Men det ena är det där med de FYRA sladdarna och det andra att man kanske ska vara försiktig med 36 volts-batterier...
Citera
2022-08-14, 16:23
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Hör med batteridoktorn i Solna, samt kolla på hans videor på tuben. Finns stor risk att batteriet exploderar.
Citera
2022-08-15, 07:17
Medlem
beroende på hur batteriet ser ut så behöver du mäta det . Helst cell för cell när det är belastat.
Går inte det så måste du mäta batteriet när det belastas.
Ev. får du ansluta några extra kablar så du kan mäta utanför batteriet.

Helt klart har du någon eller några celler som inte gör jobbet.
Citera
2022-08-15, 20:41
Medlem
bajssprutans avatar
Antagligen är det en av cellerna i batteriet som vikt hädan eftersom det är billig skit sitter det återvunna batterier som legat i laptopbatterier som kasserats och skickats till kina för återvinning av samma anledning.

Alternativen är:
1. Punda loss och ersätt de döda cellerna i batteriet. Kräver tålamod och lite utrustning.
2. Leta upp nytt batteri på aliexpress för 1500ish
3. Släng möget och köp en xiaomi, de har hyfsad kvalitetskontroll.
Citera
2022-08-16, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
2. Leta upp nytt batteri på aliexpress för 1500ish

Det är väl något sådant det lutar åt för ägarinnan (fortfarande inte min sparkcykel alltså...). Funderade mest på om det var någon idé att ändå försöka ladda batteripacket separat utan att styrelektroniken i cykel var inblandad för att se vad som händer då.
Citera
2022-08-16, 19:17
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det är väl något sådant det lutar åt för ägarinnan (fortfarande inte min sparkcykel alltså...). Funderade mest på om det var någon idé att ändå försöka ladda batteripacket separat utan att styrelektroniken i cykel var inblandad för att se vad som händer då.
Om du har tillgång till ett ställbart spänningsaggregat eller en 5v laddare och vet vad du gör kan du väcka döda celler och få liv i batteriet genom att zappa dem en och en. Inget jag skulle rekommendera för den som inte har koll på el och batterier dock.

Det är tyvärr så att när en cell i en serie dör är det ajöss med batteriet. Ett 18650 ventilerar gasen och ett lipo för hobbyverksamhet blir på tjocken, sedan blir de betydligt sämre.

I standardelscooters är det oftast 36v, dvs 10 stycken 18650-celler i serie. Ryker en är batteriet kört.
Citera
2022-08-17, 01:51
Medlem
Citat:
Om du har tillgång till ett ställbart spänningsaggregat eller en 5v laddare och vet vad du gör kan du väcka döda celler och få liv i batteriet genom att zappa dem en och en. Inget jag skulle rekommendera för den som inte har koll på el och batterier dock.
Tja, 5V-laddare går det nog att skaka fram. Hade det varit min sparkcykel hade jag definitivt lattjat runt med liknande lösningar. Vet dock inte om det går att övertala kompisen att man ju kan testa att slakta batteripacket. Diskutera och förklara och framför allt faktiskt lyckas få kvinnor att förstå sådant här brukar vara ungefär som att snacka avancerad filosofi med en guldhamster...

Citat:
Ett 18650 ventilerar gasen och ett lipo för hobbyverksamhet blir på tjocken, sedan blir de betydligt sämre.
Och det är ditt fackslang för att batteriet sväller upp och sedan är mer eller mindre förstört antar jag...?

Men teoretiskt skulle man alltså kunna köpa ett tiotal sådana https://www.batterikungen.se/batteri...SABEgJdVvD_BwE och tejpa ihop ett eget batteripack för halva priset. Kan ju inte bli så värst mycket sämre än uslaste sortens kinesiska noname-pack ändå...
Citera
2022-08-18, 01:07
Medlem
Citat:
Kommer inte ihåg vad "sparken" är för märke, men inget lyx / kvalitet-märke
En Nitrox är det tydligen.
Citera
2022-08-18, 20:48
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Tja, 5V-laddare går det nog att skaka fram. Hade det varit min sparkcykel hade jag definitivt lattjat runt med liknande lösningar. Vet dock inte om det går att övertala kompisen att man ju kan testa att slakta batteripacket. Diskutera och förklara och framför allt faktiskt lyckas få kvinnor att förstå sådant här brukar vara ungefär som att snacka avancerad filosofi med en guldhamster...

Och det är ditt fackslang för att batteriet sväller upp och sedan är mer eller mindre förstört antar jag...?

Men teoretiskt skulle man alltså kunna köpa ett tiotal sådana https://www.batterikungen.se/batteri...SABEgJdVvD_BwE och tejpa ihop ett eget batteripack för halva priset. Kan ju inte bli så värst mycket sämre än uslaste sortens kinesiska noname-pack ändå...
Japp. När ett platt hobbybatteri blir tjockt är det kört, hade till ett par rc-helikoptrar och en bil som blev feta och gav upp.
De runda 18650-cellerna du länkade ventilerar den gas som skulle gjort dem tjocka annars via de små hålen på ovansidan för att teslor och elscooters inte ska brinna upp helt random alltför ofta.

Dock är cellerna du länkade inte lämpliga då de har väldigt låg kapacitet (1500mAh) och skulle inte ta dig speciellt långt med 10 i serie. De är till för att laddas ur snabbt antagligen i ett elverktyg typ slagborrmaskin eller i en högwattsvape för antingen knark eller vapeolja.
Ohms lag säger: 42x1.5=63Wh. Du kommer kanske 500 meter i medvind och hemlängtan på en laddning.
Kopplar man flera av de där parallellt däremot och byter motor kan man bränna asfalt rejält. Men det är överkurs.

Det man vill ha i en scooter är nog panasonics senaste NCR-variant som toppade 3400mAh senast jag orkade kolla men de är dyra. De flesta scootrar har väl några billiga sanyo-celler runt 2.8k som standard. Har inte haft anledning att öppna några av mina än men det är överlag standard på andra kinagrejer jag slaktat.

Men det är nog lättast och riskfriast att bara köpa ett nytt batteri. Att "tejpa ihop" ett batteri som ska sitta i något som skakar såpass som en elscooter är ingen bra idé. Man måste svetsa ihop och shrinkwrappa rejält, finns videos på tuben för den som orkar, jag köper färdiga batterier istället. Jag har orsakat nog bränder med blybatterier.

Kolla upp formatet på batteriet och köp ett nytt på aliexpress av en handlare med bra betyg.
Citera
2022-08-24, 02:36
Medlem
Citat:
I standardelscooters är det oftast 36v, dvs 10 stycken 18650-celler i serie. Ryker en är batteriet kört.

Citat:
Dock är cellerna du länkade inte lämpliga då de har väldigt låg kapacitet (1500mAh) och skulle inte ta dig speciellt långt med 10 i serie.

Kopplar man flera av de där parallellt däremot och byter motor kan man bränna asfalt rejält. Men det är överkurs.

Uppdatering. Har nu slaktat batteripacket efter att ha konstaterat att det naturligtvis inte ska ge endast 0.01 V... och att alla andra kontakter i systemet verkar ge den ström de ska.
Tydligen uppbyggt så att tre 18650 parallellkopplas och sedan tio sådan enheter i serie. Alltså sammanlagt 30 st 18650.
Något verkar vara grovt knas med vissa celler, ja. Kan skriva upp mätvärdena för skojs skull. Tänk er alltså de parallellkopplade enheterna om tre:
1. 3.52 V
2. 0.05 V
3. 0.07 V
4. 0.03 V
5. 0.05 V
6. 3.60 V
7. 2.70 V
8. 2.32 V
9. 0.50 V
10. 3.02 V
Vet inte exakt vad man ska dra för slutsatser av det. Alla nördiga besserwissers på flashen får gärna hoppa in och leka experter få se om det går att komma fram till något...
Tilläggas bör att alla kontakter och punktsvetsar ser alldeles utmärkta ut. Absolut INTE fuktskadat eller avbrott eller något liknande. Såg 2019-12-12 på kretskortet. Vet inte om det innebär att kortet legat på hyllan ett tag eller att batterierna också är minst två år gamla.
Men funderingen blir väl om man kan vara säker på att samtliga celler i klustren med över 3 V är i bra skick? Och om samtliga i de med ca 0 V är skadade eller om det kanske bara är en cell per kluster som spökar? Och i ö om det helt enkelt är enskilda celler som gett upp, eller om något fel på ladd-elektroniken skulle kunna ge den här effekten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in