2022-08-15, 02:29
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
va?
Texten. Proggmusik. 70 talet.
Citera
2022-08-15, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r3m3mb3rth3nam3
Tycker vettigt var ett underligt ordval av dig. Allt jag vet är att jag kan gunga med till en del av hans tracks.
Jag gillar ett glatt budskap samtidigt som jag föredrar att lyssna på musik som härrör med verkligheten även om man tar med en del av den bittra sanningen.
Eftersom du frågade så snällt så har även jag åstadkommit en hel del. Som exempel var det jag som uppfann rotorbladet, tändstiftet samt sushi för att bara nämna några få.
Det är TS som nämnde att han sagt vettiga saker eller? Ok bra att du åstadkommit något.
Citera
2022-08-15, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
Det var ju han långa Frankenstein-liknande dude som stod på scen på varje stadsfestival i landet!
Han sjöng ju massa Reggae/dancehall på svenska. Förstår inte grejen med svenskar alltid måste envisas med att lyssna på svenskspråkig carbon copy av originella musikstilar.
Gillar du enbart Kaptain Röd eller gillar du även vanlig Jamaicansk musik?
Finns ju massor att hitta som Black Uhuru, Sean Paul, Toots & the Maytals från decennium tillbaka😝

Är du kanske en såndär jobbig jävel?
Envisas och lyssnar bara på musik som är på svenska eller av svenska artister?
Som spelas på festivaler i Sverige?
Den lilla trygga bubbla som är "normal" för dig🙂
Accepterad av dina vänner Kalle, Erik och Kajsa
Jaha och vem pratar du till? Här diskuterades specifikt kapten röd, det ser du ifall du läser rubrik på tråden du befinner dig i.
Givetvis kryllar vår planet av talangfulla artister så du släppte inte heller någon direkt nyhet men du förtjänar respekt för att du försökte.

Lycka till nästa gång
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dribz
Det har druckits många öl till Kapten Röd.

Tror nog en miljon nollor är min favorit. Jag gillar nummerschemat, dock gjorde Mos Def det lite bättre i sin låt "Mathmatics".
Ja den låten e bra.
Citera
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
Det var ju han långa Frankenstein-liknande dude som stod på scen på varje stadsfestival i landet!
Han sjöng ju massa Reggae/dancehall på svenska. Förstår inte grejen med svenskar alltid måste envisas med att lyssna på svenskspråkig carbon copy av originella musikstilar.
Gillar du enbart Kaptain Röd eller gillar du även vanlig Jamaicansk musik?
Finns ju massor att hitta som Black Uhuru, Sean Paul, Toots & the Maytals från decennium tillbaka😝

Är du kanske en såndär jobbig jävel?
Envisas och lyssnar bara på musik som är på svenska eller av svenska artister?
Som spelas på festivaler i Sverige?
Den lilla trygga bubbla som är "normal" för dig🙂
Accepterad av dina vänner Kalle, Erik och Kajsa

Hejsan, kände mig nästan attackerad här!
Det finns otroligt mycket annat, vilket jag lyssnar på!
även utanför reggae'ns gränser!
(sorglig lista av artister du nämnde för den delen)

oh NEJ jag lever inte i en trygg bubbla MR.
utan jag var lite lagom påverkad ikväll!
efter att ha nattat dottern så skulle jag städa köket. vipps så kom vinet fram och av en slump kaptenen i högtalaren!
när köket börja bli lite lagom sumpigt istället för Galet smutsigt ( som för den delen blir lika mögit när frukosten till dottern ska serveras ) så började jag fundera efter en lagom nostalgi känsla.... vad hände?

sen kosmos, sen Flashback..... sen du......
Citera
2022-08-15, 02:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3m3mb3rth3nam3
Ibland kan jag önska att jag var en elefant, närmaste bestämt en döv elefant.

Bara för det började jag nästan se en dansandes Ganesha här framför mig men fan för att vara döv. Skulle man ha otur får man vara glada att det är hyfsat basvänlig musik så man skulle ju aldrig sluta känna den.

Ska väl annars nämnas att Kaptenen har väl skrivit lite musik åt andra genom åren? Kan det inte vara någon sådan karriär han har lite i skymundan? Eller producent...
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2022-08-15 kl. 02:57.
Citera
2022-08-15, 03:24
Medlem
Missförstått. Han blev missförstått. Topp 1 btw.
Citera
2022-08-15, 06:30
Moderator
MondoBizarros avatar
Egen musik: feedback --> Musik
/Moderator
Citera
2022-08-15, 06:57
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ingen större förlust. Sämre skit fick man leta efter och packet som lyssnade på eländet var
väl bara vita reggae-wiggers som var så stenade att de inte visste bättre
Citera
2022-08-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ingen större förlust. Sämre skit fick man leta efter och packet som lyssnade på eländet var
väl bara vita reggae-wiggers som var så stenade att de inte visste bättre

Jag förstår tanken bakom.

En svensk reggae artist som sjunger på svenska med texter som handlar om Sverige som jämfört med mestadels av texterna i musiken som är populär idag framstår som extremt välskrivna och innehållsrika.

Men jag tycker det blir för mycket när han dessutom använder en fejkad brytning för att det ska låta som han kommer från Jamaica eller något sådant.
Citera
2022-08-15, 08:12
Medlem
Germanofils avatar
Vill minnas att jag läst någonstans att Kaptenen hade problem med depressiva tankar, precis som vapendragaren Roffe Ruff. Utgår därför att han avslutade musikkarriären av personliga skäl.

Stjärnorna finns här var en bra platta tyckte jag. Men allt har sin tid. Att byta karriär är ibland nödvändigt för att vara lycklig. Det gäller även för musiker.
Citera
2022-08-15, 08:19
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Flyttade till gård och började odla laglig cannabis, rökar nog som en borstbindare också. Men han gör en hel del musik.
Kapten röd är allt annat än approprierande. Vet inte om du är ironisk men, han är rätt så äkta. Kanske osoft men fan...
Approprierande är man väl per automatik, om man har rastaflätor och spelar reggaemusik, trots att man inte är afrikan?

Äkta kan man inte vara som vit man, i det sammanhanget.

Det skrivna representerar inte mina åsikter. Det är en redogörelse för hur drivande krafter resonerar, i samma generella åsiktskorridor som Kapten Röd förefallar tillhöra.

Narrativet drivs allt längre, och någon gång under de senaste åren så "bestämdes det" att det inte längre är ok för vita (män?) att använda rastafarisymboler. Leta upp tråden om det schweiziska reggaebandet nyligen, för exempel.

Det kan ju numera bli väldigt fel att spela reggae i vänsterkretsar, vilket skulle kunna vara orsaken till att Kapten Röd har sadlat om. Utifrån eget eller yttre initiativ.

Politiskt raljerande:
Inom kort så blir det sannolikt även approprierande för vita medelklassungdomar att använda kubanskargentinska rebellbaskersymboler, och i det ögonblicket kommer kommunismromantiseringen att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in