Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag tror inte alls på det här. Att jobba hemma sänker effektiviteten och tar bort det spontana snacket vid kaffemaskinen som kan vara oerhört lärorikt.
Samma princip med näthandeln. Folk gillar fortfarande att handla i butik. Pandemin var ett specialfall.
Det finns hårda siffror som visar på att effektiviteten hos arbetande ökat med remote arbete. Egentligen fanns det siffror på detta långt innan pandemin men då hette det att det var bara specifika personer som klarade av egenansvaret att kunna arbeta produktivt på avstånd men detta är som sagt helt bortblåst efter pandemin där företag blev tvingade att hålla anställda hemma. Dessa företag har nog märkt av att produktiviteten ökade under pandemin och ser nu föga nytta i att betala stora pengar för ett stort kontor i centrala delarna av en större stad. Det går inte alls att jämföra remote arbete med att handla i butik.
Man måste ha i åtanke att den extra tiden man får till att sova ut eller käka frukost gör en enorm skillnad på morgonen när man slipper pendla.
Citat:
Ursprungligen postat av
foxxi
Um jag som är affärsanalytiker och hoppar mycket mellan Teamsmöten får betydligt mer gjort hemmaplan än på kontoret. Samtidigt får jag mer energi och glädje av att träffa kollegorna irl. Men effektiviteten är på hemmaplan så jag kör 3/5 dagar hemma och resten på kontoret.
Detta är nog situationen för många. Som sagt, Remote kommer bli en grej i framtiden då både anställda och arbetsgivare vill ha det så. Huruvida staten vill ha det så är dock en annan fråga. Det är rätt mycket skattemedel som försvinner när kontorsplatser lämnas tomma av företag och mindre folk pröjsar skatt för färdmedel men ur ett miljöpolitiskt perspektiv så är det ju oslagbart.