2022-08-15, 17:52
Medlem
56 000 objekt nu på Booli.

Det är trångt ut nu i dörren.
Citera
2022-08-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
56 000 objekt nu på Booli.

Det är trångt ut nu i dörren.

Cirka 1,5% av Sveriges hushåll har alltså valt att sälja. Dramatiskt! https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/bostader-i-sverige/?graph=/25596/1,2,3,4/all/
Citera
2022-08-15, 18:37
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktriumf
Mitt hela inlägg är faktiskt detta:

Finns det några unga här som lyssnar på liksom-fb och tycker att 2022 är ett utmärkt år att köpa det där huset på? Ni litar på liksom-fb?

Jag nämner inte ordet bubbla. Det relevanta i vad jag skriver är om unga förstagångsköpare tycker att nu 2022 är ett lämpligt tillfälle att gå in på marknaden.

Vad tycker liksom-fb?

Hur stark köpkraft har en förstagångsköpare på en villa? Det blir skambud från denna grupp.
Citera
2022-08-15, 18:44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Återgång till det normala verkar det som. Under pandemin skulle alla ha stora bostäder pga hemmajobb. Nu är fler tillbaka på kontoret och det behovet är bortblåst.

Ett tag hade 5r samma kvadratmeterpris som ettor där jag bor. Det verkar ha ändrats och nu är det inte alls lika lätt att sälja de största lägenheterna, som det var under pandemins glansdagar på bostadsmarknaden.

Ja hemmajobbandet är över. Inga konstigheter.
Tveksamt va? Många företag har fortfarande omfattande distansarbete igång än idag. Troligen kommer det bli som så i framtiden att distansarbetet ökar markant då det är billigare, miljövänligare, effektivare och tidseffektivt för alla parter inblandade. Skepticism om huruvida anställda kan fungera om man låter dom jobba hemifrån är minst sagt bortblåst efter pandemin och ingen vill betala för dyrt kontorsutrymme, anställa vaktmästare osv. om man inte absolut behöver.

Och för att koppla ämnet till tråden så ska jag säga att jag förväntar mig en storskalig konversion av kontorsutrymme till bostäder påbörjas hyfsat snart.
Senast redigerad av Teu 2022-08-15 kl. 18:47.
Citera
2022-08-15, 18:46
Medlem
XavierPierrous avatar
Hur ser marknaden för mindre bostadsrätter (1r och 2r) i Göteborg ut just nu? Någon som sålt/köpt nyligen?
Citera
2022-08-15, 19:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tveksamt va? Många företag har fortfarande omfattande distansarbete igång än idag. Troligen kommer det bli som så i framtiden att distansarbetet ökar markant då det är billigare, miljövänligare, effektivare och tidseffektivt för alla parter inblandade. Skepticism om huruvida anställda kan fungera om man låter dom jobba hemifrån är minst sagt bortblåst efter pandemin och ingen vill betala för dyrt kontorsutrymme, anställa vaktmästare osv. om man inte absolut behöver.

Och för att koppla ämnet till tråden så ska jag säga att jag förväntar mig en storskalig konversion av kontorsutrymme till bostäder påbörjas hyfsat snart.

Jag tror inte alls på det här. Att jobba hemma sänker effektiviteten och tar bort det spontana snacket vid kaffemaskinen som kan vara oerhört lärorikt.

Samma princip med näthandeln. Folk gillar fortfarande att handla i butik. Pandemin var ett specialfall.
Citera
2022-08-15, 19:19
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Jag tror inte alls på det här. Att jobba hemma sänker effektiviteten och tar bort det spontana snacket vid kaffemaskinen som kan vara oerhört lärorikt.

Samma princip med näthandeln. Folk gillar fortfarande att handla i butik. Pandemin var ett specialfall.

Um jag som är affärsanalytiker och hoppar mycket mellan Teamsmöten får betydligt mer gjort hemmaplan än på kontoret. Samtidigt får jag mer energi och glädje av att träffa kollegorna irl. Men effektiviteten är på hemmaplan så jag kör 3/5 dagar hemma och resten på kontoret.
Citera
2022-08-15, 19:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Kontor kan diskuteras. Men fysiska butiker kommer absolut inte att återhämta sig. Även om de har en viss kundbas som har köpcentrum som helgnöje så är det uppenbart för alla födda efter 1990 att E-handel är bättre för det mesta.

Undantaget typ bilhandel, skor och vissa klädesplagg.
Citera
2022-08-15, 19:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Kontor kan diskuteras. Men fysiska butiker kommer absolut inte att återhämta sig. Även om de har en viss kundbas som har köpcentrum som helgnöje så är det uppenbart för alla födda efter 1990 att E-handel är bättre för det mesta.

Undantaget typ bilhandel, skor och vissa klädesplagg.

Åk till MOS i Solna och återkom. Alltid fullt där.
Om
Citera
2022-08-15, 19:34
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Åk till MOS i Solna och återkom. Alltid fullt där.
Om

Annat kan sägas om Kungsmässan https://cornucopia.se/2022/06/har-gor-vi-plats-for-nya-upplevelser/
Citera
2022-08-15, 19:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Um jag som är affärsanalytiker och hoppar mycket mellan Teamsmöten får betydligt mer gjort hemmaplan än på kontoret. Samtidigt får jag mer energi och glädje av att träffa kollegorna irl. Men effektiviteten är på hemmaplan så jag kör 3/5 dagar hemma och resten på kontoret.

Ja jag tror inte att kontoren kommer att försvinna helt. Däremot minska i antal.
Citera
2022-08-15, 19:45
Medlem
Teus avatar
Citat:

Det finns hårda siffror som visar på att effektiviteten hos arbetande ökat med remote arbete. Egentligen fanns det siffror på detta långt innan pandemin men då hette det att det var bara specifika personer som klarade av egenansvaret att kunna arbeta produktivt på avstånd men detta är som sagt helt bortblåst efter pandemin där företag blev tvingade att hålla anställda hemma. Dessa företag har nog märkt av att produktiviteten ökade under pandemin och ser nu föga nytta i att betala stora pengar för ett stort kontor i centrala delarna av en större stad. Det går inte alls att jämföra remote arbete med att handla i butik.

Man måste ha i åtanke att den extra tiden man får till att sova ut eller käka frukost gör en enorm skillnad på morgonen när man slipper pendla.

Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Detta är nog situationen för många. Som sagt, Remote kommer bli en grej i framtiden då både anställda och arbetsgivare vill ha det så. Huruvida staten vill ha det så är dock en annan fråga. Det är rätt mycket skattemedel som försvinner när kontorsplatser lämnas tomma av företag och mindre folk pröjsar skatt för färdmedel men ur ett miljöpolitiskt perspektiv så är det ju oslagbart.
Senast redigerad av Teu 2022-08-15 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in