Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Skötsamma människor vill instinktivt ha ett fungerande samhälle. Ett samhälle med mindre segregation fungerar bättre. Så varför skulle det inte tilltala väljarna?
Fast jag vill inte bo med MENA-iter, vill inte att mina framtida barn ska bara Integrationsverktyg, känner inte för att betala mer skatt eller få sämre samhällsservice (som stora "satsningar" innebär), har inget gemensamt med araber och afrikaner och därför ingen lust att bjuda dem på fest eller på en seglingstur mm. Jag ville inte ha hit dem från första början.
I realiteten tycker svenska medelklassen precis på samma sätt (fast många ville/vill fortfarande ha hit MENA-iterna) då de köper bostäder i vita stadsdelar (Liljeholmen, Hammarby Sjöstad, Årsta och Södermalm är alla bita områden och superpopulära bland svenska MP, C och V röstare, de bor inte på Järvafältet eller i Botkyrka), väljer skolor med få invandrare och umgås bara med likasinnade (kolla valfri bar på söder, bara en massa vita hipsters som hänger tillsammans). I deras värd ska vi alla lösa segregationen men inte just dem.
Har en kompis som är syrian (dvs kristen från Mellanöstern) och han har heller ingen lust med att integrera araber trots att de har rötterna i samma land.