2022-08-15, 15:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
18% kan inte tvinga 82% till någonting. Röstar du ens själv på SD?

SD och M är totalt maktlösa om de inte hamnar i regeringsställning. Ett SD som kan påverka två borgerliga partier i regeringsställning (pga att L klarar spärren) ger mer inflytande än ett SD som inte kan påverka någonting pga att partiet inte tillhör det block som vunnit valet (pga att L inte klarar spärren).

Det är enkel matematik ... egentligen.
Ja?

Varför skulle jag vilja ha svenskfientliga borgare i regeringställning?

Det finns inget värde i sig självt i ett regeringsskifte. Det bästa är om de moderater som nu säger att de vill stödrösta L går tillbaka till M, till och med om detta skulle innebära ytterligare 4 år med katastroferna till vänster. Alternativet till att göra sig av med L är att helt förlora möjligheten till ett stabilt regeringsunderlag.
Citera
2022-08-15, 15:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Skötsamma människor vill instinktivt ha ett fungerande samhälle. Ett samhälle med mindre segregation fungerar bättre. Så varför skulle det inte tilltala väljarna?
Det tilltalar givetvis inte väljare som lever som de lär, men vänstermänniskor tänker alltid att någon annan än just de själva ska agera.
Citera
2022-08-15, 15:53
Medlem
Awkwardmans avatar
Mp 5,6! ;(

https://www.svd.se/a/nW5QlJ/svd-sifo-socialdemokraterna-har-minskat-over-sommaren

https://www.expressen.se/nyheter/svdsifo-s-tappar-och-mp-okar/
Citera
2022-08-15, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja?

Varför skulle jag vilja ha svenskfientliga borgare i regeringställning?

Det finns inget värde i sig självt i ett regeringsskifte. Det bästa är om de moderater som nu säger att de vill stödrösta L går tillbaka till M, till och med om detta skulle innebära ytterligare 4 år med katastroferna till vänster. Alternativet till att göra sig av med L är att helt förlora möjligheten till ett stabilt regeringsunderlag.

Vadå "ja"? Du skrev att 18% ska tvinga 82%. Hur ska det gå till?

För att ett block som hämtar stöd och samarbetar med SD är bättre än ett block som hämtar stöd och samarbetar med MP och V. Men du föredrar alltså det rödgröna blocket (det har du ju skrivit flera ggr nu.)

Vilket stabilt regeringsunderlag pratar du om? De rödgröna som du vill ha i regeringsställning eftersom du vill ha ut L ur riksdagen?
Citera
2022-08-15, 15:56
Medlem
Citat:
Skötsamma människor vill instinktivt ha ett fungerande samhälle. Ett samhälle med mindre segregation fungerar bättre. Så varför skulle det inte tilltala väljarna?
Fast jag vill inte bo med MENA-iter, vill inte att mina framtida barn ska bara Integrationsverktyg, känner inte för att betala mer skatt eller få sämre samhällsservice (som stora "satsningar" innebär), har inget gemensamt med araber och afrikaner och därför ingen lust att bjuda dem på fest eller på en seglingstur mm. Jag ville inte ha hit dem från första början.

I realiteten tycker svenska medelklassen precis på samma sätt (fast många ville/vill fortfarande ha hit MENA-iterna) då de köper bostäder i vita stadsdelar (Liljeholmen, Hammarby Sjöstad, Årsta och Södermalm är alla bita områden och superpopulära bland svenska MP, C och V röstare, de bor inte på Järvafältet eller i Botkyrka), väljer skolor med få invandrare och umgås bara med likasinnade (kolla valfri bar på söder, bara en massa vita hipsters som hänger tillsammans). I deras värd ska vi alla lösa segregationen men inte just dem.

Har en kompis som är syrian (dvs kristen från Mellanöstern) och han har heller ingen lust med att integrera araber trots att de har rötterna i samma land.
Citera
2022-08-15, 15:56
Avslutad
Citat:
Det tilltalar givetvis inte väljare som lever som de lär, men vänstermänniskor tänker alltid att någon annan än just de själva ska agera.

Du föredrar ett splittrat och segregerat Sverige, men föredrar samtidigt det rödgröna blocket? Din logik blir alltmer svårförståelig. Förklara gärna.
Citera
2022-08-15, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Fast jag vill inte bo med MENA-iter, vill inte att mina framtida barn ska bara Integrationsverktyg, känner inte för att betala mer skatt eller få sämre samhällsservice (som stora "satsningar" innebär), har inget gemensamt med araber och afrikaner och därför ingen lust att bjuda dem på fest eller på en seglingstur mm. Jag ville inte ha hit dem från första början.

I realiteten tycker svenska medelklassen precis på samma sätt (fast många ville/vill fortfarande ha hit MENA-iterna) då de köper bostäder i vita stadsdelar (Liljeholmen, Hammarby Sjöstad, Årsta och Södermalm är alla bita områden och superpopulära bland svenska MP, C och V röstare, de bor inte på Järvafältet eller i Botkyrka), väljer skolor med få invandrare och umgås bara med likasinnade (kolla valfri bar på söder, bara en massa vita hipsters som hänger tillsammans). I deras värd ska vi alla lösa segregationen men inte just dem.

Har en kompis som är syrian (dvs kristen från Mellanöstern) och han har heller ingen lust med att integrera araber trots att de har rötterna i samma land.

Nej jag ville inte heller ha hit dem, men det är inte det vi pratar om. Vi pratar om huruvida (S) valretorik tilltalar väljare och det menar jag att den gör. Skötsamma människor vill ha fungerande samhällen. Samhällen med mindre segregation innebär bättre fungerande samhällen. Så JA (S) retorik tilltalar väljare i stor utsträckning.
Citera
2022-08-15, 16:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vadå "ja"? Du skrev att 18% ska tvinga 82%. Hur ska det gå till?

För att ett block som hämtar stöd och samarbetar med SD är bättre än ett block som hämtar stöd och samarbetar med MP och V. Men du föredrar alltså det rödgröna blocket (det har du ju skrivit flera ggr nu.)

Vilket stabilt regeringsunderlag pratar du om? De rödgröna som du vill ha i regeringsställning eftersom du vill ha ut L ur riksdagen?
Det ska gå till så att M och KD inte kommer att kunna regera utan dessa 18%. Ska dessutom L få inflytande över M så är det kört för alla sverigevänliga åtgärder. Hur kan detta vara svårt att förstå?
Citera
2022-08-15, 16:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du föredrar ett splittrat och segregerat Sverige, men föredrar samtidigt det rödgröna blocket? Din logik blir alltmer svårförståelig. Förklara gärna.
Citera var jag påstår mig föredra ett block!
Citera
2022-08-15, 16:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Mp 5,6! ;(

https://www.svd.se/a/nW5QlJ/svd-sifo-socialdemokraterna-har-minskat-over-sommaren

https://www.expressen.se/nyheter/svdsifo-s-tappar-och-mp-okar/

Jag skulle inte fästa alltför stor uppmärksamhet vid SvD/Sifo:s dagliga undersökningar eftersom underlaget är litet. SvD:s strategi är förmodligen att släppa nya "spännande" resultat som slår fram och tillbaka varje dag för att få fler klick på sina annonser.
Citera
2022-08-15, 16:09
Avslutad
Citat:
Det ska gå till så att M och KD inte kommer att kunna regera utan dessa 18%. Ska dessutom L få inflytande över M så är det kört för alla sverigevänliga åtgärder. Hur kan detta vara svårt att förstå?

Igen. Hur ska M/KD/SD få politisk makt utan L?

Citat:
Citera var jag påstår mig föredra ett block!

Läs igenom vår konversation (eftersom du tydligen inte kommer ihåg vad du skrev för 30 min sedan) så kommer du att finna att du t o m ordagrant skriver: "det är att föredra", syftandes på att det rödgröna blocket hellre bör vinna än att det blågula blocket (med L som stöd) bör vinna.
Citera
2022-08-15, 16:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag vill skicka hem den stora lejonparten av alla dem 7k släppt in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in