Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-15, 15:06
Medlem
”Om du ser mig, gråt”

Står det på deras hemsida... behöver man säga mer? Efterblivet googletranslated clickbait jargong
Citera
2022-08-15, 15:25
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Till hösten och vintern blir det nog regn och kanske översvämningar igen då fylls floderna på igen skulle jag tro.

Då givetvis av klimatpåverkan, allt som sticker ut är klimatpåverkan.

Att det äns existerar väder är klimatpåverkan.
Citera
2022-08-15, 15:44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
De bildade har fel. "Bildade" har bara gått på olika institutioner, och blivit itutade olika grejer av andra. Det är en fullständig myt att man blir "smart" av högre bildning, man går bara längre in i indoktrinationen som börjar i lägre bildning... Det är NOLL bevis för att man är smart, bara för att man har högre bildning.

Och en annan sak, många av dom rika omkring i världen kan ju på många sätt bara "köpa" sig en högre utbildning, eller iaf lätt klara av alla förutsättningar som måste vara på plats för att klara av utbildningen. Dom kommer också lättare in på "elit"universitet. Så hur bevisar det att man är smart, nödvändigtvis, och inte bara att man t.ex. har förmogna föreldrar?

Och en tredje sak, högre bildning handlar om att sneva in på specialfelter, det "breddar" inte ens kunskap, det "snevrar" in den. Så man får mycket specialkunskap (kanske) på det ena området man bildar sig i, men inte "breddkunskap" på alla felter - holistisk och total kunskap. Därför blir man mer som en fånig nörd i ett specialfelt, inte en med stor breddkunskap.

Kul sätt att se på saken. De bildade har fel. Jag kan föreställa mig hur du reagerar när läkaren säger åt dig att dra ner på saltet och fettet.
Citera
2022-08-15, 15:44
Medlem
Stenarna syntes ju 2018 med osv osv
Citera
2022-08-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Flera hundra år gamla stenar varnar för svält.

https://www.aftonbladet.se/a/5GAJxE

Det är något fel här. De påstås vara flera hundra år gamla hungerstenar. Det betyder att nivåerna i floderna har varit samma förr. Ändå vill de ha det till att det beror på klimatet och att det är något unikt för vår samtid.

Detta går i cykler och människan kan inte påverka det ett dugg. Om det skulle vara något unikt 2022 så skulle dessa hungestenar aldrig ha existerat. Men nu gör de det. Det har alltså varit samma låga vattennivåer förr. Och då berodde det inte på människans klimatpåverkan.

Dom har ju lagt ner stenarna där för flera hundra år sedan och nu kommer varningen. Det behöver inte ha varit lågt vatten då. Kan vara att någon ville varna av olika anledningar. Typ som att hitta en skylt med varning för dimma och bli förskräckt över att det är dimma på platsen. Jag skulle förmodligen också kunna påstå att det är åt helvete om Atlanten blev torrlagd.
Citera
2022-08-15, 15:52
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Kul sätt att se på saken. De bildade har fel. Jag kan föreställa mig hur du reagerar när läkaren säger åt dig att dra ner på saltet och fettet.

Du förstår nog inte då. De bildade har OFTA fel, då, om det är så svårt för dig att förstå.

T.ex. kan du ta dom som studerar om islam på universitet i väst, väldigt många av dom tycker bara islam är fantastisk och får av någon orsak INGEN kritisk tänkning omkring den värsta stora religionen som håller över en och en halv milliard i oförstånd, fruktan, dumhet och apati. Som kappar huvud, armar, ben, och ger noll frihet till sina undersåtar.
Citera
2022-08-15, 16:18
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vissa saker behöver inte skrivas i klartext. Googla på klimatkris och torka så ser du sambanden.
Men ditt ärkemongo denna artikeln har att göra med en torka som pågår, inte ett piss om klimatkris eller liknande!? Vad i helvete?
Citera
2022-08-15, 16:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det låter som att du mest hittar på och fantiserar om hur saker och ting ligger till i enstaka exempel, och utifrån dessa exempel skapar du påhittade generaliseringar om hur det ligger till i stort. Det låter alltså som att du lever i en fantasivärld.
Poängen är nog att det ofta blir fel i Sverige trots att högutbildade människor är inblandade.
Citera
2022-08-15, 16:19
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Det låter som att du mest hittar på och fantiserar om hur saker och ting ligger till i enstaka exempel, och utifrån dessa exempel skapar du påhittade generaliseringar om hur det ligger till i stort. Det låter alltså som att du lever i en fantasivärld.

Det är just precis det du gör som tror på högre bildning och samhället i stort, medans jag har vaknat upp till värkligheten. Jag ser mig som smartare än minst 8 av 10 jag möter på, skrattar av er alla. Inkluderad många professorar.

Det är just den akademiska arrogans som är mycket av boven vid högre utbildning, och det är den jag attackerar. Jag tycker nästan högre bildade är MINDRE värde än dom som inte har det. Den akademiska arrogansen är mycket av orsaken. Hört om t.ex. Thalidomid-barn skandalen? Det blev förorsakad av bildade.
Citera
2022-08-15, 16:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Men ditt ärkemongo denna artikeln har att göra med en torka som pågår, inte ett piss om klimatkris eller liknande!? Vad i helvete?
Ingen som på minsta sätt är medveten om samhällsdebatten kan ha undgått att torka ingår i ”klimatkrisen”. Varför är du så otrevlig och aggressiv?
Citera
2022-08-15, 17:07
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Översvämningarna senaste åren beror inte på att det kommit mer regn än vanligt utan på att markerna är så torra att de kakar sig och inte kan ta emot/absorbera regnet lika snabbt längre. Översvämningarna orsakas alltså av torkan.

Källa på det svamlet? Har själv jordbrukat och läst om jordarter.

Edit-stycke: Lerjordar minst genomsläppliga men de spricker med stora glipor vid torka, jordar med större partiklar mer genomsläppliga och ändras inte så vid torka. Översvämningar media tar upp ofta i tätort beror på bristande avloppssystem. I jordbruk har dränering minskat problemet senste seklet.

Grundvattennivåer återställdes nyligen till medel i större delen av landet (variation över och under medel finns såklart alltid lokalt) och att det är så torrt att jorden inte fungerar normalt när grundvatten normalt osannolikt.
Senast redigerad av ankademiker 2022-08-15 kl. 17:31.
Citera
2022-08-15, 17:16
Medlem
grungewhores avatar
Är det denna det gäller, eller har Aftonbladet bara använt en schablonbild?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hungersten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in