2022-08-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det kostar inte 4 msek att bygga en trevlig Sollentunavilla. Det kommer kosta uppemot minst 7 för över 150 kvm
Sollentuna är väl ganska medelklass, har för mig att jag sett många kataloghus de få gånger jag varit tvungen att vistas där.
Citera
2022-08-15, 15:18
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Samtidigt är det flest ettor och tvåor som säljs. Följande i GBG:

1016 1/2or de senaste 3 månaderna:

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=17920&item_types%5B%5D =bostadsratt&rooms_min=1&rooms_max=2&sold_age=3m

Enbart 715 trerummare och större såldes under samma period:

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=17920&item_types%5B%5D =bostadsratt&rooms_min=3&rooms_max=15&sold_age=3m

Det säljs alltså nästan 50% fler ettor/tvåor jämfört med större lägenheter, samtidigt som utbudet inte är i närheten av 50% högre jämfört med större lägenheter.

Det är enklare att betala 3% ränta på ett 2 miljonerslån jämfört med 5 miljonerslån. De dyra stora lägenheterna kommer också att ta stryk.

Noterat samma i Gbg med och grannarnas treor som ligger ute är det inget högt tryck på längre som det var innan.
Ettor och tvåor säljs för typ samma pris som innan maj. Kanske någon 100k mindre.

Treor och större tar mycket stryk nu. Medelklass och familjer är rädda för att ta lån och sälja i dessa tider.
Citera
2022-08-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Samtidigt är det flest ettor och tvåor som säljs. Följande i GBG:

1016 1/2or de senaste 3 månaderna:

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=17920&item_types%5B%5D =bostadsratt&rooms_min=1&rooms_max=2&sold_age=3m

Enbart 715 trerummare och större såldes under samma period:

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=17920&item_types%5B%5D =bostadsratt&rooms_min=3&rooms_max=15&sold_age=3m

Det säljs alltså nästan 50% fler ettor/tvåor jämfört med större lägenheter, samtidigt som utbudet inte är i närheten av 50% högre jämfört med större lägenheter.

Det är enklare att betala 3% ränta på ett 2 miljonerslån jämfört med 5 miljonerslån. De dyra stora lägenheterna kommer också att ta stryk.

Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Noterat samma i Gbg med och grannarnas treor som ligger ute är det inget högt tryck på längre som det var innan.
Ettor och tvåor säljs för typ samma pris som innan maj. Kanske någon 100k mindre.

Treor och större tar mycket stryk nu. Medelklass och familjer är rädda för att ta lån och sälja i dessa tider.

Intressant. Kanske är ett storstadsfenomen.

På min gata i Linköping har det köpts tvåor i fint skick för mer än vad vissa treor i medelbra skick gått för under pandemin! Så jag tror nog på en korrektion för mindre lägenheter här iaf!
Citera
2022-08-15, 15:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Återgång till det normala verkar det som. Under pandemin skulle alla ha stora bostäder pga hemmajobb. Nu är fler tillbaka på kontoret och det behovet är bortblåst.

Ett tag hade 5r samma kvadratmeterpris som ettor där jag bor. Det verkar ha ändrats och nu är det inte alls lika lätt att sälja de största lägenheterna, som det var under pandemins glansdagar på bostadsmarknaden.
Citera
2022-08-15, 15:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Intressant. Kanske är ett storstadsfenomen.

På min gata i Linköping har det köpts tvåor i fint skick för mer än vad vissa treor i medelbra skick gått för under pandemin! Så jag tror nog på en korrektion för mindre lägenheter här iaf!

Ja hemmajobbandet är över. Inga konstigheter.
Citera
2022-08-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja hemmajobbandet är över. Inga konstigheter.

Nja. Vissa tvåor gick alltså för mer än treor under pandemin här. På min gata/område iaf.

Hur det är nu är svårt att säga när det är så svajigt som det är. Men här i Linköping fullkomligt exploderar utbudet av ettor/tvåor och Corren har rapporterat god tillgång på studentlägenheter i år: https://corren.se/nyheter/linkoping/artikel/storsatsningarna-har-gett-resultat-ingen-brist-pa-lagenheter-for-studenter/lzwyemgl

Utbud tvåor: https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=%E2%9C%93&journalist_form%5Bp roperty_type%5D=ALL&journalist_form%5Brooms%5D=2&j ournalist_form%5Blocation_ids%5D=17847&journalist_ form%5Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&jou rnalist_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&form at=html
Citera
2022-08-15, 15:39
Medlem
foxxis avatar
Vill alla I tvåor köpa upp sig till trea/fyra eller vad är det frågan om? Då blir vi få ett väl inväntat köptryck på treor och större i höst. Kan inte tänka mig att någon i en tvåa köper en villa. För stort hopp.
Citera
2022-08-15, 15:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Vill alla I tvåor köpa upp sig till trea/fyra eller vad är det frågan om? Då blir vi få ett väl inväntat köptryck på treor och större i höst. Kan inte tänka mig att någon i en tvåa köper en villa. För stort hopp.

Det är iofs säsong för ettor pga terminstart så högt utbud ska det vara. Men visst är det större än vanligt.

Min hypotes är väl att många redan köpt större, oavsett om det är en villa eller större lägenhet, och nu kämpar med att få sina skokartonger sålda. Att det ligger en buffert med mindre lägenheter som inte säljs till önskat pris (vårpriser).
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-08-15 kl. 15:49.
Citera
2022-08-15, 15:48
Medlem
DVikings avatar
Anledningen till det stora utbudet av ettor och tvåor är förmodligen att flera av dessa har ägts av någon som inte bor i dem. Nu när marknaden viker neråt och kostnader för att ha lägenheterna ökar säljer man av dessa.

Samma sak gäller sällan större lägenheter och knappt aldrig för villor.
Citera
2022-08-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Här snackar vi duktigt lockpris
Antar denne äckliga mäklare har lyckats lura säljaren att gå med på stege ( och satt den lågt )
4 mille tror jag den hamnar på

Hoppas fanskapet till mäklare blir anmäld

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-stockholms-kommun-gronviksvagen-189-18966735?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Lockpris definitivt, men vilken mardröm med pool om grannarna/grannen råkar ha småbarn.
Citera
2022-08-15, 15:51
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Anledningen till det stora utbudet av ettor och tvåor är förmodligen att flera av dessa har ägts av någon som inte bor i dem. Nu när marknaden viker neråt och kostnader för att ha lägenheterna ökar säljer man av dessa.

Samma sak gäller sällan större lägenheter och knappt aldrig för villor.

Det är ju också sant.

Det är ju flera i tråden som proklamerat hur det kan vara ”bra att ha” klubbmedlemskap för övernattningslägenheter som används typ 30 dagar om året.

Men det kanske inte var lika ”bra att ha” med 4% ränta.
Citera
2022-08-15, 16:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Exakt!
Och är du duktig på både det praktiska och det administrativa så har de senaste 20 åren varit en guldgruva. Men det är få som har båda egenskaperna.
Om det bara är ett fåtal som kan producera bostäder med vinst låter det mer som att bostäderna har varit underprissatta. Dvs för billiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in