Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-15, 10:07
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Hungersten, vad är det??
Såna som man på gamla tider sög på för att dämpa törst och hungerkänslor. Nä. Det är det ju inte. En sorts markör. Som att det sticker upp en pinne o Tingstäde träsk på Gotland som varnar för lågt vattenstånd.
Senast redigerad av Viejoverde 2022-08-15 kl. 10:08. Anledning: Felstavat
Citera
2022-08-15, 10:10
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Dina påståenden är korrekta därför att du anser dig ha kunskap nog att bedöma vad en expert uttalar sig om? Der har du absolut inte. Jag, till skillnad från dig, har ett kritiskt förhållningssätt och tänkande, jag sitter inte och sväljer allt jag läser bara för att en så kallad expert har uttalat sig. Och jag vet att det genom historien har funnits gott om experter som haft totalt fel. Jag kan räkna ett plus ett. Och i detta fallet så är det enkelt. Det var samma torka på 1600 talet då de ristade in dessa budskap i stenarna, och då hade inte människan någon så kallad klimatpåverkan. Genom historien så har vi otaliga exempel på torka som lett till svält och dålig skörd. Du kan hitta det i skrifter flera tusen år tillbaks i tiden. Med noll klimatpåverkan.

Det är jobbigt att tänka själv. Jag vet.

Jag har kritiserat dig för att du ger uttryck för åsikter som du inte har baserat på verkligheten, utan på dina känslor och fantasi. Det är inte svårare än så. Vill man veta hur något fungerar, då kollar man vad vetenskapen säger, man försöker inte magiskt frammana kunskaperna genom introspektion.
Citera
2022-08-15, 10:11
Medlem
Barentss avatar
Kallas för klickbete och är ångestskapande, och används av t.ex elbolagen för att ta 500 öre per kwh för elen.

Folk borde förbjudas att vara på nätet. Då blev Sverige lugnt igen.
Citera
2022-08-15, 10:11
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Väder och klimat är inte samma sak.

Sen är det lite skillnad på grundvatten/sötvatten och havsnivån. Tydligen svårt att förstå
Citera
2022-08-15, 10:18
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Kan inte du förklara lite enkelt vad en klimatförändring är då?

Det måste ju vara enkelt att förklara enligt dig. Förklara det med en mening som den Einstein du är.

Nej, du har fått det här om bakfoten. Det är inte den som tror på vetenskapen som behöver förklara sig här.

Vetenskapen har länge varit det bästa sättet vi har att få kunskap om oss och om världen. Detta är väl etablerat. Om du däremot har en avvikande syn på vad som är bästa sättet att ta reda på hur världen är beskaffad, vilket det låter som, då är det du som behöver förklara varför ditt sätt är bättre.

Tycker du att memes från opinonsbildare är bättre på att beskriva verkligheten än peer reviewad forskning? Ja, då är det du som behöver förklara dig. För den positionen är varken etablerad eller självklar.
Citera
2022-08-15, 10:31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hur ser du på kunskap som där inte "vetenskapsmän" är eniga? Då måste du ju själv ta ett beslut? T.ex om det är bra med 100.000 flyktingar till Sverige eller dåligt. Eller om kärnkraft är bra för miljön eller inte.

Vetenskap ger oss inte värderingar och berättar inte vad som bör göras, utan vad som är.

Klimatvetenskapen säger inte att vi måste göra någonting. Den säger inte att vi bör sluta släppa ut CO2 innan något visst datum. Den ger däremot goda ledtrådar till hur klimatet kommer att förändras om vi inte gör detta.
Vetenskapen säger inte att det är inherent dåligt eller bra med mer och värre torka, extremväder, missväxt, svält, massflykt från stora drabbade regioner, höjda havsnivåer osv.. Den säger bara att detta är sannolika konsekvenser som kommer drabba oss.

Sen är det upp till resten av samhället att ta ställning till om man vill att världen utvecklas i den riktningen eller inte.
Citera
2022-08-15, 10:35
Medlem
mrtowlies avatar
Kommer dyka upp fler och fler såna här saker och klimatförnekarna kommer ha ett jävla heltidsjobb med att hitta på en ursäkt till var och en.
Citera
2022-08-15, 10:37
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Seriös fråga: Vad är det negativa med att "radera ut nästa istid"? Eller handlar det mer om en oro för att det sker en förändring mot hur de tidigare varit, och de okända konsekvenser det kan ge?

Jag tror inte ens det går att överblicka konsekvenserna om vi introducerar mänsklig påverkan i den skala att det skulle förhindra en istid. Vilket ju är fakta om vi fortsätter som nu 100 år till.

I stort sett allt det vi lever på (jordbruk, natur, miljo, fiske) är beroende av att arterna lever i den miljö de är anpassade till.
Citera
2022-08-15, 10:40
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har kritiserat dig för att du ger uttryck för åsikter som du inte har baserat på verkligheten, utan på dina känslor och fantasi. Det är inte svårare än så. Vill man veta hur något fungerar, då kollar man vad vetenskapen säger, man försöker inte magiskt frammana kunskaperna genom introspektion.
Vad vet du om det? Det är hur enkelt som helst. Om de uttorkade floderna vore nått unikt för vår tid, då hade man kunnat misstänka klimatpåverkan. Men det är det ju inte. Vad är det som är så svårt att förstå? Perioder av torka när människor svultit har existerat så långt bak man kan spåra. Det står till och med i 6000 år gamla skrifter om det.
Citera
2022-08-15, 10:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Ja, vi har haft omfattande torka tidigare och varje gång har det blivit konsekvenser. Det är inte torkan i sig som man är orolig för, det är konsekvenser.

Och väl underbyggda prognoser från de som faktiskt kan något om sånt här är mycket mer värt än dina åsikter.
Är det därför som prognoserna om nutiden som kom för 30 år sedan var fel precis som prognoserna för 20 år sedan sedan var fel.
Citera
2022-08-15, 10:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Översvämningarna senaste åren beror inte på att det kommit mer regn än vanligt utan på att markerna är så torra att de kakar sig och inte kan ta emot/absorbera regnet lika snabbt längre. Översvämningarna orsakas alltså av torkan.
Mja, de regn som kommit i Sydeuropa sista tiden har inte kunnat återfukta marken av de skälen (påverkar skördarna), och visst får det då också de konsekvenser du nämner.

Dock har skyfallen i t ex Italien kommit oftare än tidigare, de har alltså alltid funnits men inte med samma frekvens som nu, och det ser man som en konsekvens av klimatförändringarna.
Citera
2022-08-15, 11:08
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Kommer dyka upp fler och fler såna här saker och klimatförnekarna kommer ha ett jävla heltidsjobb med att hitta på en ursäkt till var och en.
Jag bävar för den dag när kriget är över och pandemin är glömd. Tänk er när alla dessa putindyrkare och antivaxxare släpper lös all sin energi och all sin logik på att förklara varför alla vetenskapsmän i sina laboratorier och med sina mätinstrument och sina superdatorer har helt fel men JAG har läst ett INLÄGG på TWITTER och JAG vet sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in