2022-08-15, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vill bara flika in här något jag snappade upp igår. Ryssarnas strategi i första hand mot HIMARS är inte att komma åt pjäserna. Man inriktar sig på ammunitionen och man är tydligen väldigt framgångsrik där. Jag kan tänka mig att även om man kan fördela ammunitionen på flera platser så är det inte lika enkelt att hålla på att flytta runt lagren. Pjäserna kan ju vara ständigt mobila men inte vapencacharna i samma utsträckning kanske.

Vad är det f ö som är så unikt hi-tech att "endast jänkarna klarar av att konstruera och bygga det" med principen om en avskjutningsramp för lätta missiler uppställd på ett lastbilsflak?

(Ja, jag vet om att det finns litet andra delar i HIMARS-konceptet som vässar det, men i grunden är det ju en ramp som man kan köra runt på ett flak det handlar om, och flera andra länder har väl haft liknande system - inklsuive Ryssland).

Kulten kring uttrycket HIMARS som buzzword är ett rätt overtydligt stycke propaganda.
Citera
2022-08-15, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
På 14 år lyckades inte Ryssland ta en liten by /förort.
Och ni tror att ni skulle ha en chans emot NATO trupper?
Piske har varit en helt väsentlig pivot i "Zelensky-linjen" d.v.s. den kraftig förstärkta försvarslinjen mot östra Ukraina.

Att man förlorat kontrollen över denna "by" betyder att det inte är långt kvar innan hela försvarslinjen faller samman.

Jag har sagt att vi får se något fram emot månadsslutet. Kanske är jag alltför optimistisk men augusti-september kommer att vara ett kritiskt moment för Ukrainas framtid är jag övertygad om då jag inte tror att Putin är intresserad av någon fredsuppgörelse längre.
Citera
2022-08-15, 07:00
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad är det f ö som är så unikt hi-tech att "endast jänkarna klarar av att konstruera och bygga det" med principen om en avskjutningsramp för lätta missiler uppställd på ett lastbilsflak?

(Ja, jag vet om att det finns litet andra delar i HIMARS-konceptet som vässar det, men i grunden är det ju en ramp som man kan köra runt på ett flak det handlar om, och flera andra länder har väl haft liknande system - inklsuive Ryssland).

Kulten kring uttrycket HIMARS som buzzword är ett rätt overtydligt stycke propaganda.

Du kan ju fantisera om det och tänka på att det finns hundratals HIMARS och hundratals MLRS 270 och de håller på att uppgraderas i USA.
Finland har dem och de kommer få alla typer av ammunition.
Sedan fantiserar inte en Ryssland om att de kommer ha luftherravälde vid en konfrontation emot NATO.
Ryssland har förskonats från fungerande attackflyg och attackhelikoptrar.
Det blir inget skyttegravskrig.
Citera
2022-08-15, 07:01
Bannlyst
Citat:

Absolut är det så! Det är bara träffsäkrare MLRS som ryssarna har så många av att man kan gödsla med dem. För att inte tala om ett ständigt flöde av ammunition. Så träffsäkerheten är knappast kritisk för ryssarna.

Det som är HIMARS styrka är mobiliteten som ska möjliggöra snabba förflyttningar.
Citera
2022-08-15, 07:02
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Absolut är det så! Det är bara träffsäkrare MLRS som ryssarna har så många av att man kan gödsla med dem. För att inte tala om ett ständigt flöde av ammunition. Så träffsäkerheten är knappast kritisk för ryssarna.

Det som är HIMARS styrka är mobiliteten som ska möjliggöra snabba förflyttningar.
Även om ryssarna har ett stadigt flöde av ammunition till sin Gorbatjov pjäser så tar de oerhört längre tid att ladda.
Så ni har inte ens eldvolymen på er sida.

Förövrigt anser jag att parisavtalet ska knölas ihop och kastas bort.
Väst ska använda klusterbomber och luft distribuerade minor vid behov.
Fredsrörelsen har visat sig vara ryssarnas nyttiga idioter och mutkolvar.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-15 kl. 07:06.
Citera
2022-08-15, 07:11
Medlem
Citat:

Men själva principen om en flyttbar ramp som står på ett mobilt flak är väl knappast ny - den fanns redan hos "Stalinorgeln" Katyusha under andra världskriget.
Citera
2022-08-15, 07:12
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:

Här har du en tråd som förklarar lite om vilken typ av hi-tech som krävs för att bygga HIMARS:
https://twitter.com/kenshirriff/status/1552723519087198208?s=20&t=awdaIcfxKqx66F-YB7WY7g

Som du ser är Ryssland inte ens nära av att kunna producera något liknade på egen hand.
Citera
2022-08-15, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej, det var människorna själva som tyckte det. En kvinna tyckte tom att Putin skulle bli ledare över hela världen så att det blev lite lugn och ro som hon uttryckte det. Det var ju en intressant synpunkt från en "ukrainsk" kvinna kan man tycka. Hade tydligen stort förtroende för Putin.

https://www.youtube.com/watch?v=owOl1mEfUWY&t=1s

Det blir inte sant bara för att du länkar till en kass propagandafilm.
Citera
2022-08-15, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej, men man kom överens om att Ukraina och Georgia skulle bli medlemmar i NATO:

Kan du länka till citatet? Finns det ens och vem stod för uttalandet?
Citera
2022-08-15, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Även om ryssarna har ett stadigt flöde av ammunition till sin Gorbatjov pjäser så tar de oerhört längre tid att ladda.
Så ni har inte ens eldvolymen på er sida.

Förövrigt anser jag att parisavtalet ska knölas ihop och kastas bort.
Väst ska använda klusterbomber och luft distribuerade minor vid behov.
Fredsrörelsen har visat sig vara ryssarnas nyttiga idioter och mutkolvar.
En HIMARS-ramp kan bara hantera en långdistanspjäs i taget (en per "batch"). Det kände du kanske inte till?

Dessutom hinner man inte med speciellt många rundor innan man måste flytta rampen till ett nytt ställle, det går inte att stå kvar på samma ställe mer än typ tjugo minuter om man inte vill ha en fet risk att HIMARS-kärran blir lokaliserad och träffad.
Citera
2022-08-15, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Här har du en tråd som förklarar lite om vilken typ av hi-tech som krävs för att bygga HIMARS:
https://twitter.com/kenshirriff/status/1552723519087198208?s=20&t=awdaIcfxKqx66F-YB7WY7g

Som du ser är Ryssland inte ens nära av att kunna producera något liknade på egen hand.
Det är inte GPS vi är ute efter.
Citera
2022-08-15, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Putin var övertydlig med konsekvenserna för Ukraina om de inte avslutade sitt krig mot Donbas.
Putin förklarade dessutom väldigt klart och tydligt för NATO/ EU och Ukraina att Nato-medlemsskap var uteslutet.
De väckte Putins vrede och får helt enkelt leva med konsekvenserna.

Putin skulle gett fan i att lägga sig i andra länders angelägenheter. Nu får den jäveln (och Ryssland) leva med konsekvenserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in