2022-08-15, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vet- inte min diskussion eller mitt samtal men jag har ändå lite grejer att anföra kring det du säger...

Det är helt omöjligt att inte provocera Ryssland- det funkar nämligen som så att om det finns något Ryssland inte gillar eller om det finns något som Ryssland vill ha- och inte genom flathet och tystnad medges, ses det av Kreml som en provokation och rysshat. Ryssland är bevisligen både farligt och opålitligt men nu kanske det kan bli som så att Ryssland kommit till vägs ände och det är slut. Jag gissar därför att proryssar från nu- och fram till Rysslands fall, ihärdigt kommer varna oss alla för att provocera Ryssland då de kan förinta 'allt och alla' med deras supervapen eller med ett endaste knapptryck, typ.

Ryssland och tidigare Sovjet har kört med denna hotpolitik så länge jag har funnits och kan minnas men det är nu dags att det demokratiska väst sätter stop och säger nej . Det bästa för hela planeten och som antagligen kommer leda till minst dödsoffer är faktiskt ett ordentligt och avgörande krig som väst tar initiativ till- på deras egna villkor och med deras samlade resurser. För så här kan vi ju inte ha det, det går bara inte...
Men demokratiska väst kan inte sätta stopp för detta.

Så du måste tänka ut någon annan lösning på problemet.
Citera
2022-08-15, 06:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Häller med. Det finns nog inget fegare än ryska soldater i Ukraina. Man gömmer sig överallt där man hoppas att man är säkra för den ukrainska armén. Skulle inte förvåna om ryssen än en gång orsakar en härdsmälta och sprider radioaktivt damm över Europa. tänk att ett så fattigt och efterblivet land som Ryssland kan ställa till med så mycket elände i Europa, förunderligt minst sagt. Är det kanske dödsryckningarna vi nu förhoppningsvis ser i det vanstyrda och sargade landet Ryssland.
Ukraina lär ju ryssen inte klå i all fall.
Hela det narrativet faller på det att ryssarna använder sitt artilleri helt öppet längs hela försvarslinjen i östra Ukraina.

Man håller nu sakta på att ångvälta sig fram mot Kramatorsk.

Har du missat det? Lyft blicken från DN och ta dig en ordentlig titt så ser du att Ukraina förlorar big time!
Citera
2022-08-15, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är naturligtvis tokfarligt att slåss runt om en reaktor med artilleri. Jag tror inte det orsakar härdsmälta om Ukraina träffar reaktorn med en granat, men en massa andra grejer kan hända. Personalen i kraftverket kan fly/vägra gå till jobbet (jävligt förståeligt), kontrollrummet kan slås ut, vattentillförsel eller annan stödjande infrastruktur kan träffas, eller ryska ammo-depåer som orsakar en bauta-smäll...etc.

Principiellt är det samma sak som när ukraina (eller Ryssland i Kherson) gömmer sig bland civila, det är bara det att om kärnkraftverket slås ut så kan väldigt många civila skadas/dö.
Som sagt så spelar ryssarna säkert också på rädslan och vill hålla fram Kiev i dålig dager. Jag tror nog att man har kontroll trots allt. Det som kan bli lite läskigt är om man lyckas sabba kylningen eller mer specifikt strömförsörjningen till den. Det kan bli knepigt men säkert inte helt omöjligt att fixa.
Citera
2022-08-15, 06:38
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ryssarna har intagit byn där urkainas Nazister sköt granater mot Donbass civila i 14 år. Wolfs Lair.
Byn Pieske
På 14 år lyckades inte Ryssland ta en liten by /förort.
Och ni tror att ni skulle ha en chans emot NATO trupper?
Citera
2022-08-15, 06:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Neutralitet utesluter aktivt medlemskap i militärallianser, det är rätt grundläggande - sedan kan man försöka trolla med hemmagjorda ordböcker hur mycket man vill.

Nej men det är ju helt korrekt att om man låter sig styras av ett annat land är man verkligen inte neutral.
Citera
2022-08-15, 06:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Dina fantasier och lögner börjar bli lite mycket t.o.m. för en tråd som denna. I citatet du gav säger Zelenskyj:

Every Russian soldier who either shoots at the station or shoots under the cover of the station must understand that they are becoming a special target for our intelligence, for our special services, for our army,’ said Zelenskiy in a video statement on Saturday evening.

Ryska soldater alltså. Detta beskriver du som att Ukraina ”planerar att bomba kärnkraftverket”.

När detta påtalas står du fast vid din lögnaktiga beskrivning:
Du får fortsätta att leva i fantasin att ryssarna gömmer sig av rädsla för den Ukrainska armén. Tycker du att det finns sådana signaler med tanke på hela den östra fronten?
Citera
2022-08-15, 06:41
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Instämmer - och under tiden sitter Flashbacks bombhögermobb (jag råkade först skriva böghöger) och förlitar sig glatt på att "asch, ryska kärnvapen är inget att oroa sig för, de flesta fungerar säkert inte ens" utan kommer att falla som blindgångare, "och resten skjuts utan vidare ner av NATO:s missilförsvar: sedan krossas Ryssen som hämnd för den misslyckade attacken!".

Det är verkligen tur att det inte är dessa ljushuvuden som sitter på våra militärstaber.

Tror du själv att Ryssland skulle överleva att ens fundera att trycka på knappen?
Vad troi du oddsen är för att Ryssland skulle fortsätta existera efter att ha använt kärnvapen?
Berätta.
Få höra nu handen på hjärtat.
Citera
2022-08-15, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej men det är ju helt korrekt att om man låter sig styras av ett annat land är man verkligen inte neutral.
Inget land är helt oberoende över tid i förhållande till sina grannar och sin omgivning.

Och Ukraina har på senare år i praktiken blivit en slags koloni till Washington och Bryssel, även om detta naturligtvis inte sägs öppet. Regeringarna sedan 2014 har villigt bejakat detta, särskilt den nuvarande - de företräder ju också en ny elit som väst har gullat med och lyft upp, på klassiskt kolonialt manér.
Citera
2022-08-15, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Tror du själv att Ryssland skulle överleva att ens fundera att trycka på knappen?
Vad troi du oddsen är för att Ryssland skulle fortsätta existera efter att ha använt kärnvapen?
Berätta.
Få höra nu handen på hjärtat.
Kärnvapenmakten Ryssland är inte en motståndare man försöker skoja med.

Att chansa på att "deras nukes funkar säkert inte, höhö!" är kvalificerad idioti.

Jag köper f ö inte den parallell många här verkar ha supit i sig mellan Kiev och Battle of Britain, mellan Zelensky och Churchill. Det är också dumheter.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-08-15 kl. 06:47.
Citera
2022-08-15, 06:47
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Kärnvapenmakten Ryssland är inte en motståndare man försöker skoja med.
Kärnvapenmakten Ryssland slutar att existera med 100% sannolikhet när de försöker sig på att använda kärnvapen.
För alltid.
Permanent.
Citera
2022-08-15, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, inte fan tror jag att uppladdningen för den stora ukrainska offensiv mot Kherson som man dundrat på med i några månader varit tänkt som en skenmanöver. Lika lite som jag tror att den ryska framstöten mot Kiev i krigets inledning var en skenmanöver, för att svära lite i kyrkan... Här råder balans.

Långdistansvapen mot Nikolaev gör onekligen att det ringer en klocka, men sjutton, jag är mitt i semestern och har inte uppdaterat mig dagligen. Jag tror och tippar på Sloviansk och Kramatorsk. Det finns även fickor kvar inne i Donetsk. Vad som händer därefter står skrivet i stjärnorna — det kan tom. gå fortare än man tror om stridsmoralen är nedbruten. Jag känner mig dock säker på att en stor portion av norra och västra Ukraina lämnas intakt; det s.k. rest-Ukraina.
Vill bara flika in här något jag snappade upp igår. Ryssarnas strategi i första hand mot HIMARS är inte att komma åt pjäserna. Man inriktar sig på ammunitionen och man är tydligen väldigt framgångsrik där. Jag kan tänka mig att även om man kan fördela ammunitionen på flera platser så är det inte lika enkelt att hålla på att flytta runt lagren. Pjäserna kan ju vara ständigt mobila men inte vapencacharna i samma utsträckning kanske.

Och det kvittar om man har xx antal pjäser till förfogande så är de helt oanvändbara utan ammunition. Det förklarar också kanske det att man låter ukrainska armén skjuta av sig med den ammunition man har på mindre känsliga objekt som dess broar som ryssarna inte verkar se som omedelbart strategiskt viktiga. Inga soldater verkar ju heller stryka med.
Citera
2022-08-15, 06:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Har du hela domen? Gjorde säkert något mer. Brukar vara så. Men det tigs ju oftast ned i västpress…
Det är i bakgrund mot detta:

Sedan kriget i Ukraina bröt ut har
över 3 400 ryssar dömts för att ha
brutit mot lagen som gör det olagligt
att "misskreditera" den ryska armén.

Brotten kan bestå i allt från att
dela poster i sociala medier, skriva
citationstecken kring ordet "special-
operation" till att bära blågula klä-
der. Överträdelse innebär risk för
höga böter eller långa straff.

-Det här går emot både den ryska kon-