2022-08-14, 20:16
  #6193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
I ärlighetens namn kan jag inte med säkerhet säga om de var så jävla värdelösa eller om de släpptes ned långt bakom linjerna utan planering, uppbackning och uttänkt strategi. Nåväl, det är ju ett tecken på värdelöshet det med.
Hursomhelst så blev ryzka specialförbanden slaktade (bl a i Hostomel) av ukrainska hemvärnsgubbar och lokala förband utrustade som våra älgjägare när de ska grilla korv i skogen. Antingen är ukrainarna ett sjujävla hårt krigsfolk eller VDV/Spetsnaz mest bäst tränade för mord på obeväpnade bybor.
1. De svenska älgjägarna i skogen under september/oktober har både bättre kläder, bättre skötta vapen och bättre kommunikationsutrustning.
2. VDV är inte vad våra jägare/insatssoldater är, de är mer vad du är inne på - crowd control att placera i bakvattnen på motoriserade brigaderna, för att slå ned eventuella upprorsförsök hos civila. Det är därför de har underdimensionerat pansar och beter sig som savages - de ska SE farliga ut.
Citera
2022-08-14, 21:47
  #6194
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
1. De svenska älgjägarna i skogen under september/oktober har både bättre kläder, bättre skötta vapen och bättre kommunikationsutrustning.
2. VDV är inte vad våra jägare/insatssoldater är, de är mer vad du är inne på - crowd control att placera i bakvattnen på motoriserade brigaderna, för att slå ned eventuella upprorsförsök hos civila. Det är därför de har underdimensionerat pansar och beter sig som savages - de ska SE farliga ut.

Att de använder den typen av pansarfordon är väl enbart för att de kan luftlandsättas, BMD-4 och BTR-MD primärt då.
Citera
2022-08-14, 21:57
  #6195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att de använder den typen av pansarfordon är väl enbart för att de kan luftlandsättas, BMD-4 och BTR-MD primärt då.
Ja, det stämmer. Men den typen av fordon kan inte användas i högintensiva offensiver, eftersom det vore som att använda Galtar istället för CV90. Ryssarna har inte fattat det, utan är så dumma att de tror att skyddet är tillräckligt, eller så offrar de sina VDV för att deras "normala" mekskytte är ännu sämre trots att de har fordon bättre lämpade för uppgiften.
Citera
2022-08-14, 22:19
  #6196
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
1. De svenska älgjägarna i skogen under september/oktober har både bättre kläder, bättre skötta vapen och bättre kommunikationsutrustning.
2. VDV är inte vad våra jägare/insatssoldater är, de är mer vad du är inne på - crowd control att placera i bakvattnen på motoriserade brigaderna, för att slå ned eventuella upprorsförsök hos civila. Det är därför de har underdimensionerat pansar och beter sig som savages - de ska SE farliga ut.
Tror du att svenska jägarförband ( eller något förband) skulle göra bra ifrån sig om de släpptes ned med minimal förberedelse och en usel förberedd anfallsplanering som dessutom bygger på fantasier från ledningens sida.
Det var för övrigt samma visa i första Tjetjenienkriget.
Citera
2022-08-14, 22:20
  #6197
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Ja, det stämmer. Men den typen av fordon kan inte användas i högintensiva offensiver, eftersom det vore som att använda Galtar istället för CV90. Ryssarna har inte fattat det, utan är så dumma att de tror att skyddet är tillräckligt, eller så offrar de sina VDV för att deras "normala" mekskytte är ännu sämre trots att de har fordon bättre lämpade för uppgiften.

Nja. Syftet med VDV är att agera självmordsluftlandsättningsresurs, som tack vare hög rörlighet och stor eldkraft (för att vara ett luftburet förband) ska kunna ta nyckelobjekt bakom fiendens linjer, tills dess att återstoden av förbandet kan undsättas av riktiga mekaniserade förband. För att hålla ordningen bakom linjerna har man NKVD/MVD/Rosgvardia.

Att sedan ryssarna är för inkompetenta för att använda förbanden som avsett är en separat fråga, då både VDV, pansarförbanden och Rosgvardia i början gick som tätförband på marken, utan att någon säkrade de bakre områdena.
Citera
2022-08-14, 22:36
  #6198
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Exakt, men jag håller helt med Mr.Kaczynski, det finns ingen träffsäkerhet att tala om.

Fysiken och matematiken gör att det inte går att träffa ett mål om inte målet i sig är kvadratkilometer stort.

Som nämnts tidigare raketen måste avfyras från en EXAKT höjd och plats samt i EXAKT rätt vinkel för att ens ha en chans att träffa rätt, oaktat vindavdrift. Jag tror inte det finns någon människa som klarar av det.

Som ett enkelt exempel, om flygplanet flyger i 450 km/h (vilket får anses som rätt långsamt) Rör det sig 125 m/s. Så om piloten trycker på avfyringsknappen en halv sekund för sent så har du redan där ett fel på ca 60 m. Om sedan höjden är 5 meter fel och du flyger mot kompassriktning 235 istället för 234 så är du heeeelt chanslös att träffa. Vidare måste vinkeln i höjdled vara exakt rätt. Det går inte.

Det är svårt att träffa med attackraketer i ett vanligt angrepp, att lobba in dem, nej.

När man tom skjuter från marken GRAD förband så skjuter man en helvetisk massa raketer för att precisionen är så dålig. Så tom där är det svårt att träffa... Och då rör sig som sagt inte plattformen 500km/h...

Jag tror klart mer på teorin att de bara avfyrar och flyger hem, helt ointresserade av om det träffas eller inte.

Tack för bra exempel!
Citera
2022-08-14, 22:39
  #6199
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
I ärlighetens namn kan jag inte med säkerhet säga om de var så jävla värdelösa eller om de släpptes ned långt bakom linjerna utan planering, uppbackning och uttänkt strategi. Nåväl, det är ju ett tecken på värdelöshet det med.
Hursomhelst så blev ryzka specialförbanden slaktade (bl a i Hostomel) av ukrainska hemvärnsgubbar och lokala förband utrustade som våra älgjägare när de ska grilla korv i skogen. Antingen är ukrainarna ett sjujävla hårt krigsfolk eller VDV/Spetsnaz mest bäst tränade för mord på obeväpnade bybor.

Är ju en lätt överdrift att jämföra Ukrainas HV med svenskt hemvärn. Om jag fattar det rätt var det mekaniserat HV med eget pansar och artilleri och med bistånd av specialförband som rensade Hostomel
Citera
2022-08-15, 00:33
  #6200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du att svenska jägarförband ( eller något förband) skulle göra bra ifrån sig om de släpptes ned med minimal förberedelse och en usel förberedd anfallsplanering som dessutom bygger på fantasier från ledningens sida.
Det var för övrigt samma visa i första Tjetjenienkriget.
Både ja och nej. De hade givetvis varit dömda att utplånas de också, men de kan iaf strida med modern taktik och det hade därför varit svårare för Ukraina.
Citera
2022-08-15, 00:34
  #6201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Är ju en lätt överdrift att jämföra Ukrainas HV med svenskt hemvärn. Om jag fattar det rätt var det mekaniserat HV med eget pansar och artilleri och med bistånd av specialförband som rensade Hostomel
Låter mer som nationalgarde än hemvärn i det avseendet.

Apropå det - när gick Sverige officiellt tillbaka till att kalla det Hemvärnet, istället för "Nationella skyddsstyrkorna"? Det senare namnet höll inte många år, precis...
Citera
2022-08-15, 00:37
  #6202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Fysiken och matematiken gör att det inte går att träffa ett mål om inte målet i sig är kvadratkilometer stort.

Som nämnts tidigare raketen måste avfyras från en EXAKT höjd och plats samt i EXAKT rätt vinkel för att ens ha en chans att träffa rätt, oaktat vindavdrift. Jag tror inte det finns någon människa som klarar av det.

Som ett enkelt exempel, om flygplanet flyger i 450 km/h (vilket får anses som rätt långsamt) Rör det sig 125 m/s. Så om piloten trycker på avfyringsknappen en halv sekund för sent så har du redan där ett fel på ca 60 m. Om sedan höjden är 5 meter fel och du flyger mot kompassriktning 235 istället för 234 så är du heeeelt chanslös att träffa. Vidare måste vinkeln i höjdled vara exakt rätt. Det går inte.

Nu börjar vi divergera från trådens kärna, men...
Normalt anflygs målet i högre hastighet än i ditt exempel, men det är faktiskt inget stort problem.
En normal flygförare har en reaktionstid på ca 180ms, utifrån visuella intryck. (Idag används ofta ljudsignaler, eftersom det förkortar reaktionstiden ytterligare.) I alla fpl tillverkade efter 60-talet, finns s.k SI-glas (det som idag kallas head-up display), som ger väldigt god precision i alla manövrer/hastighet. Även ryssen har förstås detta. Med detta hjälpmedel är det en ganska smal sak att manövrera fpl med god precision.

Att en attackförare skulle anflyga målet och missa med 1° (vertikalt och lateralt), ha fel höjd och fel hastighet... Det är klart att det kan hända, men det beror nog mer på yttre påverkan i så fall, alternativt nervositet/rädsla.

Hursom....det är många gånger en väldigt oprecis attack-metod, men som med allting annat...
"There's more than one way to skin a cat."
Vid ren terrorbombning, som för övrigt verkar vara ryssens paradgren, har precision förstås en underordnad betydelse, och om metodiken dessutom sänker risknivån betydligt, förstår jag mycket väl att den används. En anflygning med upptagning, och påföljande dykanfall ökar riskerna markant, och exponerar fpl något alldeles vansinnigt.
Om förlusterna då hamnar på 10-15% per anfall, spelar det ju ganska liten roll om anfallet blir lyckat, eftersom de förlusterna måste ersättas, och det lär ju inte vara fort gjort i dagens Rossija.
Citera
2022-08-15, 00:37
  #6203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nja. Syftet med VDV är att agera självmordsluftlandsättningsresurs, som tack vare hög rörlighet och stor eldkraft (för att vara ett luftburet förband) ska kunna ta nyckelobjekt bakom fiendens linjer, tills dess att återstoden av förbandet kan undsättas av riktiga mekaniserade förband. För att hålla ordningen bakom linjerna har man NKVD/MVD/Rosgvardia.

Att sedan ryssarna är för inkompetenta för att använda förbanden som avsett är en separat fråga, då både VDV, pansarförbanden och Rosgvardia i början gick som tätförband på marken, utan att någon säkrade de bakre områdena.
Ja, på pappret är det ju en ganska kraftig nålstöt som VDV ska åsamka med vad de har - om de används rätt.
Att skickas ut i fallskärm från helikopter på hög höjd mitt på ljusa dagen i fientligt territorium och sedan användas med sina alu-pansarfordon som mekförband vid fronten är... dumt.
Citera
2022-08-15, 08:08
  #6204
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Både ja och nej. De hade givetvis varit dömda att utplånas de också, men de kan iaf strida med modern taktik och det hade därför varit svårare för Ukraina.
VDV som luftlandsattes såg väl knappast ut att göra några direkt taktiska fel. Sen var hela operationen planerad på ett helt verklighetsfrånvänt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in