Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
När det gäller Kherson-offensiven är jag säker på att det har funnits en vilja till det. Kanske ännu mer en sådan från NATO:s och då speciellt UK:s sida att kunna nå vissa resultat. Vi har också sett intensiva långdistansbeskjutningar mot Nikolaev i flera veckor nu nästen. Något där har utan tvivel varit högintressant för ryssarna och att Ukraina ägnat sig åt att samla sona styrkor för en offensiv mot Kherson är nog den mest sannolika förklaringen.
Kramatorsk står snart på tur och därmed kan man säga att det sedan är över för Ukrainas del i Donbass. Men det är vad som händer sedan flera spekulerar över. Som läget är så säger många att Putin inte kommer att nöja sig med detta. Man kommer att säkra hela Svarta havskusten till Transnistria. Det är det jag tror blir den stora offensiven.
Nu med iranska drönare och frivilliga från de ockuperade delarna av Ukraina om man ska tro på rykten.
Ja, inte fan tror jag att uppladdningen för den stora ukrainska offensiv mot Kherson som man dundrat på med i några månader varit tänkt som en skenmanöver. Lika lite som jag tror att den ryska framstöten mot Kiev i krigets inledning var en skenmanöver, för att svära lite i kyrkan... Här råder balans.
Långdistansvapen mot Nikolaev gör onekligen att det ringer en klocka, men sjutton, jag är mitt i semestern och har inte uppdaterat mig dagligen. Jag tror och tippar på Sloviansk och Kramatorsk. Det finns även fickor kvar inne i Donetsk. Vad som händer därefter står skrivet i stjärnorna — det kan tom. gå fortare än man tror om stridsmoralen är nedbruten. Jag känner mig dock säker på att en stor portion av norra och västra Ukraina lämnas intakt; det s.k. rest-Ukraina.