Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
ISW beskriver läget så här i sin senaste rapport:
” Ukrainian forces are continuing efforts to disrupt Russian ground lines of communication (GLOCs) that support Russian forces on the right bank of the Dnipro River. Ukrainian forces struck the bridge on the Kakhovka Hydroelectric Power Plant (HPP) dam again on August 13, reportedly rendering the bridge unusable by heavy vehicles.[1] Ukraine’s Southern Operational Command had previously reported on August 10 that the Kakhovka HPP dam bridge was unfit for use.[2] The Kakhovka bridge was the only road bridge Russian forces could use following Ukrainian forces’ successful efforts to put the Antonivsky road bridge out of commission. The UK Defense Ministry has claimed that Russian forces now have no bridges usable to bring heavy equipment or supplies over the Dnipro River in Kherson Oblast and must rely mainly on the pontoon ferry they have established near the Antonivsky road bridge.[3] ISW cannot confirm at this time whether Russian forces can use the Antonivsky rail bridge to resupply forces on the right bank of the Dnipro River. ”
(
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-13)
Om det stämmer att Ryssland bara har en pontonbro kvar så blir läget knepigt på NV sidan av Dnepr. En sådan bro tål knappast en enda träff av HIMARS. Rysslands taktik både vid anfall och försvar tycks vara massiv artilleribeskjutning och det kräver mycket underhåll. En enda pjäs kan skjuta upp ett lastbilslass på en dag. Så länge UAF håller trycket uppe vid fronten tvingas Ryssland till transporter på ständigt färre vägar, med ökad risk som följd.
Jag står fast vid min bedömning att Ryssland kommer att tvingas evakuera NV delen av Kherson oblast inom ett par månader, i huvudsak pga underhållsläget.
Om jag har förstått det riktigt, finns där också ett vattenkraftverk längre upp vid Dniepr. Om den kan sprängas, borde det också försämra logistiken ytterligare för ryssarna, det blir sumpigt runt Kherson och ännu djupare vatten och bredare flod.
Å andra sidan kan det vara just för en situation som denna, som Ryssland sparat sitt flygvapen. Det som kräver mest logistik är artilleri, kanske över tusen ton om dagen ska till Khersonfronten vid ett stort slag. Men Ryssland kan stå på "sin sida" av floden med det mesta av sitt artilleri om du mäter på en karta. Det är bara "solguden" TOS som inte har räckvidd nog.
Mitt bud är att Kherson är under rysk kontroll om 2 månader. DMa om du vill sätta pengar, för skojs skull