2022-08-14, 14:50
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
De klara knappt hemvärnet och har gjort sig till åtlöje i hela världen. Ingen fruktar Ryssland i ett konventionellt krig längre.
6 månader för att befria de sista 4 procenten av luhansk. Herregud.

Så dåligt har väl inte ukrainarna skött sig? 80,000 ukrainare har offrat sina liv för ingenting. Inte illa.
Men nu är det väl slutkrigat i Donbass där ukrainarna förberett sig väl under flera år så nu lär väl fortsättningen gå lite lättare för ryssarna kanske.
Citera
2022-08-14, 14:50
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Länder går med i vilka försvarsallianser det vill! Det skall, m.a.o. piss-RySSand skita i!

Du är väl medveten om hur stryrkeförhållandet vad gäller marin- och flygstridskrafter ser ut i Östersjön. Självklart så kommer, inte bara Finska viken, utan hela Östersjön bli ett NATO:s innanhav! Det kommer inte den sk.rySSka Östersjö"flottan" att kunna göra ett dyft åt!🙂 Och det där med kärnvapen kan både du och den ryska cancersvulsten glömma. NATO har också kärnvapen, mer träffsäkra och driftssäkra än de rySSka!

Slava Ukraini!
Hur ett kärnvapenkrig kommer te sig exakt måvara oklart men en sak är säker och det är att Ryssland och Moskva inte kommer att existera efteråt med 100% sannolikhet.
Trycker moskoviten på knappen är det samma sak som självmord.
Citera
2022-08-14, 14:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För fred vore det bästa om ryssarna inte får behålla Kherson. Det kommer vara enormt svårt att komma över Dniepr. Så länge ryssarna är väster om Dniepr finns risk för anfallskrig mot Odessa. Jag har svårt att se Ukraina komma stormande över Dniepr med landstigningsbåtar, D-day style. Var ska de ens få dem från? Där kommer naturligtvis inte vara några broar kvar den dagen, och vattenståndet högre än idag. Så om gränsen finns vid Dniepr, så har de som är lite realister ett bättre case mot militaristerna som gapar om Krim eller Odessa.

Ju mer man tänker över det, ju dummare låter de som säger att kriget är slut i Januari och Ryssland har förlorat allt territorium som de tagit i Ukraina.
Det vore mycket svårt för Ukraina att militärt ta sig söder om Dnepr och hela vägen till Krim. Men om EU släpper gasberoendet under 2023 och Ukraina inte accepterar en fred utan Donbas och hela Svarta Havskusten (med eller utan Krim), vad skall Ryssland göra då? Dess ekonomi kommer att fortsätta krympa år efter år medan förlusterna i kriget växer.

USA och EU kan hålla Ukraina under armarna i decennier. Jag har skrivit det förut: USA lade ca 100 G$ årligen i Afghanistan (https://watson.brown.edu/costsofwar/figures/2021/human-and-budgetary-costs-date-us-war-afghanistan-2001-2022), vilket motsvarar 1/2 Ukrainas BNP innan kriget (https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)). För Ryssland är kostnaden för att ha 100-tusentals soldater i krig inte hållbar eftersom dess ekonomi är så mycket mindre.
Citera
2022-08-14, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Inte ens i din snömosiga hjärna håller dina argument en millimeter. Vi låtsas att det ligger något i det du yrar om:

Så Mexico får inte fatta egna beslut, därför ska inte Ukraina få det heller?

Ryssland är en fattig bananrepublik med ganska värdelös armé, förutom att de har kvantitet. Ska alla länder ha rätt att kräva inflytande över mindre grannländer?

Usa och Nato kan pulverisera all rysk försvarsförmåga på en vecka. Då är det alltså rätt att de bestämmer över Ryssland?

Jobbigt med realpolitik för förvirrade rysstroll.
Varför har NATO och USA inte redan gjort det?
Citera
2022-08-14, 14:56
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jepp.
Och Quisling välkomnade tyskarna i Norge.
Din poäng är...?

Ryssarna i Donbass ville tydligen inte bli "ukrainiserade". Problem med det?
Citera
2022-08-14, 14:56
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Varför har NATO och USA inte redan gjort det?

Ja jag har också väntat på det.

Sluta klappa ryssen medhårs och trappa upp detta omgående.
Citera
2022-08-14, 14:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det vore mycket svårt för Ukraina att militärt ta sig söder om Dnepr och hela vägen till Krim. Men om EU släpper gasberoendet under 2023 och Ukraina inte accepterar en fred utan Donbas och hela Svarta Havskusten (med eller utan Krim), vad skall Ryssland göra då? Dess ekonomi kommer att fortsätta krympa år efter år medan förlusterna i kriget växer.

USA och EU kan hålla Ukraina under armarna i decennier. Jag har skrivit det förut: USA lade ca 100 G$ årligen i Afghanistan (https://watson.brown.edu/costsofwar/figures/2021/human-and-budgetary-costs-date-us-war-afghanistan-2001-2022), vilket motsvarar 1/2 Ukrainas BNP innan kriget (https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)). För Ryssland är kostnaden för att ha 100-tusentals soldater i krig inte hållbar eftersom dess ekonomi är så mycket mindre.

Ja det är möjligt att kriget avgörs genom ekonomi, diplomati eller ren utnötning, det är svårt att säga fortfarande. Jag riktade mig mot de som förutsagt en militär seger där ryssarna blir utsparkade.
Citera
2022-08-14, 14:58
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och du kan inte argumentera för motsatsen käre serb😉

Titta tillbaka i mina svar till dig så ser du argument; WW1-allianser, försvar är bara retorik, NATOs glidningar.
Citera
2022-08-14, 14:58
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vill du diskutera Libyen och Irak kan du med fördel starta en annan tråd.

Om Ryssjävlarnas marin stoppas gör man bara världen en tjänst😉

Och hur skulle det gå till? WW3?
Citera
2022-08-14, 15:04
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
meningslös kommentar,, skulle Ryssland gå in i Sverige o ta Gotland,, så skulle det stå någon stolle o vifta med ryska flaggan,, sånt folk finns överallt

Du visar avgrunder i ditt kunnande. Folket i Donbass deltar ju i kriget. Missat det?
Citera
2022-08-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ryssarna i Donbass ville tydligen inte bli "ukrainiserade". Problem med det?
Inga större, kan de inte helt enkelt flytta hem, eller får de problem med Putin då de deserterat från sina tjänster inom FSB och armén. De är väl de du menar med Ryssar de som åkte till Donbass 2014 för att ställa till problem.
Citera
2022-08-14, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Problemet är snarare så att du ser det som en självklarhet att Ryssland skall som auktoritär ledare styra sina grannländer.
Men du går fullt upp i Putins argumentation om att Nato på något sätt är en invasionsorganisation som USA tvingar in länder i.
Faktum är att det är en organisation som skapats för att försvara de länder som ingår mot aggressiva stadsbildningar.
De länder som söker sig dit gör det p.g.a att de känner sig hotade i första hand av Ryssland.

Men då jag såg din tolkning av BBCs artikel förstår jag din ståndpunkt, då det är precis sådana lättpåverkad personer som du som Kreml riktar sin propaganda mot. Men försök att vidga dina vyer och ta hjälp med din läsförmåga, det skulle underlätta för dig.

Jag ser absolut brister i västs politik men samtidigt är det minst dåliga alternativet jämfört med den Ryska situationen så lever vi fritt och bra i de flesta EU länder.
Men det finns absolut förbättringspotential, men då är det fel väg att gå mot ett auktoritära styre dagens Ryssland.
Fortfarande konsumera jag väldigt lite ryska nyheter faktiskt. Men det är ju klart jag är fullständigt övertygad om att Putin ser NATO som en invasionsorganisation.

Och så länge han gör det kommer en utvidgning av NATO att ses som ett hot Ryssland som de högst troligt svarar på.

Det borde vi ändra på i första hand då vi inte kan "vinna" ett krig mot Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in