2022-08-14, 10:54
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Ungefär som att Mexiko eller Kanada inte kan inleda ett fördjupat och militärt samarbete med Kina.

Monroe-doktrinen om du känner till den.

Det kallas för realpolitik eller realism.

Inte ens i din snömosiga hjärna håller dina argument en millimeter. Vi låtsas att det ligger något i det du yrar om:

Så Mexico får inte fatta egna beslut, därför ska inte Ukraina få det heller?

Ryssland är en fattig bananrepublik med ganska värdelös armé, förutom att de har kvantitet. Ska alla länder ha rätt att kräva inflytande över mindre grannländer?

Usa och Nato kan pulverisera all rysk försvarsförmåga på en vecka. Då är det alltså rätt att de bestämmer över Ryssland?

Jobbigt med realpolitik för förvirrade rysstroll.
Citera
2022-08-14, 10:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Estland och Lettland har agerat helt annorlunda än den väg Ukraina gått sen 2014. De etniska ryssar som lever i Estland och Lettland lever helt normala liv och ester och letter inser att det inte är de här ryssarna som lever där som gjort något ont. Tråkigt nog så saknar personer här i tråden kunskap om Sovjetunionen och länderna som bildats efter dess upplösning.

Estland och Lettland gick med i NATO så fort de kunde, det är det som skyddat dem från rysk aggression, inget annat.
Citera
2022-08-14, 11:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det där är nog lite utanför NATOs kontroll eftersom det är tydligt att de fd sovjetrepublikerna inte vill ha ett starkt ryssland som granne. Målet för dem är att säkra sin egen framtid och de tar alla chanser att ta de steg som gör det ännu svårare för Ryssland att någongång i framtiden ockupera deras länder igen.

Jag tror inte det finns något annat slut än att Moskva-ryssland, tsar-ryssland, Sovjetunionen blir historia och att ryssarna helt enkelt får finna sig i att den epoken är över. Att man nu har femtielva demokratiska och fria länder som de får leva tillsammans med.

I den framtiden tror jag att ryssland splittras i fler självständiga länder och kanske även förlorar vissa områden till sina grannländer. Inget trevligt öde för ryssarnas storhetsdrömmar, men i det långa loppet så borde det innebära en kraftigt höjd levnadsstandard i hela östeuropa inkl ryssland så för individerna blir det bättre.
Jag måste säga att det är märkliga önskedrömmar hos en del. Målet är alltså att isolera och splittra ett annat land. Varför?
Det är väl inte så absurt att det kan vara ett mål i sig, för då är man ju minst sagt rubbad.
Men att döma av USA:s och Västs retorik så är det precis det som är målet.

Och så anklagar man Ryssland för att vara aggressivt!!!
Man tillskriver helt enkelt den påhittade fienden sina egna mörka sidor.

Vi får verkligen hoppas att sånt här hatiskt, destruktivt tänk tar slut snart.
Citera
2022-08-14, 11:03
Medlem
Jag trodde det skedde tidigare men nu har det kommit upp på svensk text-tv att Slovakien har donerat 4 st Suzanna 2, självgående artilleripjäser. Den ser bra ut. Den skjuter 4 mil och det är just sådant som Ukraina behöver.

Varför donerar inte Sverige ett antal Archer?

Kan sjömålsrobotarna, robot 17 användas mot armébaser eller dylikt, depåer?

Södra kommandot meddelar att man förstört två ammunitionsdepåer och fem st vapendepåer.
Citera
2022-08-14, 11:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag skulle tro att det sämsta Kiev har gjort PR-mässigt i detta krig är att man låtit nassarna publicera videor där man torterar ryska POW:s
Du väcker min nyfikenhet!
Vilka videos?
Om du inte trollar, så snälla publicera länkar!
Citera
2022-08-14, 11:05
Medlem
Citat:
Estland och Lettland har agerat helt annorlunda än den väg Ukraina gått sen 2014. De etniska ryssar som lever i Estland och Lettland lever helt normala liv och ester och letter inser att det inte är de här ryssarna som lever där som gjort något ont. Tråkigt nog så saknar personer här i tråden kunskap om Sovjetunionen och länderna som bildats efter dess upplösning.

Estland och lettland har redan beslutat i ett hemligt beslut att utvisa alla Ryzzar.
Dom känner sig tvingade till det så inte Ryzzland anfaller för att skydda Ryzzka Svin.
Citera
2022-08-14, 11:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Estland och Lettland gick med i NATO så fort de kunde, det är det som skyddat dem från rysk aggression, inget annat.
Etniska ryssar lever i Estland och Lettland som minoriteter ska kunna göra i civiliserade länder. Ukraina valde en annan väg.
Citera
Medlem
Citat:

Detta får inte stå emotsagt Jag har varit i Ukraina ett flertal gånger (i Kiev, i väst och i öst). Jag arbetar med folk i Ukraina på vecklig basis, vissa är etniska ryssar och vissa etniska ukrainare. När någon mötesdeltagare inte kan Ukrainska, vilket ofta är fallet, så hålls mötet på ryska (med översättning för sådana som mig). Interaktionen sker med såväl statliga som privata företag. Så att den ryska delen av befolkningen skulle vara diskriminerad är skitsnack.
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Estland och lettland har redan beslutat i ett hemligt beslut att utvisa alla Ryzzar.
Dom känner sig tvingade till det så inte Ryzzland anfaller för att skydda Ryzzka Svin.
Trams.
Citera
2022-08-14, 11:07
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Intressant, hur har du fått tag i detta avtal? om får man fråga
Citera
2022-08-14, 11:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du väljer krig alltså.

Det är helt okej att man gör om man är beredd att stå för konsekvenserna och inte komma efteråt och gnälla.

Det är du och Ryssland som väljer krig. Ukraina har blivit angripet och har inget annat val än att försvara sig.
Citera
2022-08-14, 11:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Röpcke är en välkänd Moskvaapologet, han satt mer eller och mindre och jublade åt den ryska offensiven i början av kriget. Sedan dess är det annat ljud i skällan.
Hans källor är ett par enstaka soldater, snömos rakt igenom.
Jaså, det har jag i så fall missat. Det kan inte ha varit många dagar han hade den hållningen.

Det verkar dock som han är en rätt typisk Twitter-analytiker som sitter och drar slutsatser med utgångspunkt i filmklipp och spridda påståenden. Man kan fråga sig vad det är för källor han lutar sig emot nu — har Julian fått smak på "rysstroll"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in