2022-08-14, 11:12
Medlem
Det har meddelats tidigare men tydligen har Antonivka-bron angripits även denna natt. På bilder kan man se att elden ligger på det ena brofästet.

Man skjuter tydligen när det är mörkt men inte mer än att man försöker förhindra den tunga trafiken. Man kanske vill spara bron till den dag Ukraina tar över hela Kherson.

Hade jag fått råda hade jag angripit servicepersonal, jag hade dödat alla kollaboratörer oavsett vilken tid det är på dygnet. Jag menar folk som reperar bron, dom skall dö.
Citera
2022-08-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Intressant, hur har du fått tag i detta avtal? om får man fråga
Har inte läst avtalet men har kontakt med politiker i Baltkänderna. Politiker ned anknytning till Sverige. Det är beslutat att all egendom som Ryzzar stulit skall gå tillbaka till dom rätta ägarna.
Citera
2022-08-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jo, jag har den helhetsbild som du inte har. Du lever i en tro att den liberala världsåskådningen är den enda rätta och att det bara finns en sanning och det är den som kommer ur östkustpressen över DN och TV4.

Så här. tycker du att det var fel av Ryssland att lägga sig i det senaste i Kazakstan? Hade inte Erdogan rätt till att försvara sig mot en statskupp 2016? Skulle man inte hindra protesterna vid Kapitolium?

Saken är den att ingen president i Ryssland skulle tillåta att Ukraina eller Vitryssland hamnade under NATO-kontroll. Det är något man helt enkelt får respektera. Om man nu vill ha fred i Europa d.v.s. Regionerna är ytterst strategiskt viktiga för Ryssland och är landets akilleshäl kort sagt med inga naturliga hinder i terrängen ända fram till Moskva. Oavsett om det är Putin eller någon så kommer Ryssland att försvara sitt inflytande över dessa länder. Visst kan väst motsätta sig detta men då får man räkna med att det blir krig. Är det detta du vill?

Nu kommer det signaler från Estland om att man ska samarbeta med Finland och göra Finska viken helt NATO-kontrollerad så fort Finland blir medlem i alliansen.

Vad tror du svaret blir på det? NATO har inte kapaciteten att gå i strid med Ryssland utan att det skulle få katastrofala konsekvenser för Europa. NATO kan inte "vinna" ett krig mot Ryssland.

Så finns det något annat vi kan göra?

Problemet är snarare så att du ser det som en självklarhet att Ryssland skall som auktoritär ledare styra sina grannländer.
Men du går fullt upp i Putins argumentation om att Nato på något sätt är en invasionsorganisation som USA tvingar in länder i.
Faktum är att det är en organisation som skapats för att försvara de länder som ingår mot aggressiva stadsbildningar.
De länder som söker sig dit gör det p.g.a att de känner sig hotade i första hand av Ryssland.

Men då jag såg din tolkning av BBCs artikel förstår jag din ståndpunkt, då det är precis sådana lättpåverkad personer som du som Kreml riktar sin propaganda mot. Men försök att vidga dina vyer och ta hjälp med din läsförmåga, det skulle underlätta för dig.

Jag ser absolut brister i västs politik men samtidigt är det minst dåliga alternativet jämfört med den Ryska situationen så lever vi fritt och bra i de flesta EU länder.
Men det finns absolut förbättringspotential, men då är det fel väg att gå mot ett auktoritära styre dagens Ryssland.
Citera
2022-08-14, 11:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Han kanske skojabara
Jag har också sett hans signatur.
Men vad menar han egentligen, skojar eller trollar?
Citera
2022-08-14, 11:16
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Etniska ryssar lever i Estland och Lettland som minoriteter ska kunna göra i civiliserade länder. Ukraina valde en annan väg.

Till skillnad från putin som startade krig i Europa 2022?
Citera
2022-08-14, 11:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Får känslan av att Julian Röpcke är som Igor Girkin, lite för otålig och rastlös, båda vill ju att full mobilisering ska ske för att det enligt deras mening går för sakta, ingen av dem har det tålamod som krävs för att föra ett krig anser jag.

Resonemanget att Putin har all tid i världen finner jag underligt, i takt med att sanktionerna biter eroderas Putins tid, medelklassen i Moskva och Sankt Petersburg kommer inte att tolerera medeltidsstandard på sina liv, Putin måste börja leverera snart.
Jo, kan absolut se likheter med Girkin i nuläget. Båda är kritiska och vill se mer resoluta åtgärder om inte kriget ska förloras. Inte bara för att det går för långsamt.

Röpcke menar att Putin har all tid i världen för att Putin inte bryr sig om mänskliga rättigheter, take it or leave it. "En diktator behöver inte tänka på sitt folk". Samtidigt har det inte blivit någon rysk mobilisering. T.ex.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-08-14 kl. 11:24.
Citera
2022-08-14, 11:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Har inte läst avtalet men har kontakt med politiker i Baltkänderna. Politiker ned anknytning till Sverige. Det är beslutat att all egendom som Ryzzar stulit skall gå tillbaka till dom rätta ägarna.
Ett lagom vagt svar för att passa dina syften.
Fö vet jag vad Baltländer är men inte Baltkänderna.
Citera
2022-08-14, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du väljer krig alltså.

Det är helt okej att man gör om man är beredd att stå för konsekvenserna och inte komma efteråt och gnälla.

Nej det är du och ditt älskade Ryssland som väljer krig, din patetiska Kreml-lapdog.

Eller anser du att en våldtagen person är den som väljer att bli våldtagen?
Citera
2022-08-14, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag måste säga att det är märkliga önskedrömmar hos en del. Målet är alltså att isolera och splittra ett annat land. Varför?
Det är väl inte så absurt att det kan vara ett mål i sig, för då är man ju minst sagt rubbad.
Men att döma av USA:s och Västs retorik så är det precis det som är målet.

Och så anklagar man Ryssland för att vara aggressivt!!!
Man tillskriver helt enkelt den påhittade fienden sina egna mörka sidor.

Vi får verkligen hoppas att sånt här hatiskt, destruktivt tänk tar slut snart.

Det är i mitt fall en motreaktion mot de aggressioner som Ryssland visar. Att Putin sitter där och vill förverkliga sitt tsar-Ryssland (inkl en del andra ryssar med) ger att man vill inte ha det hotet över sig.

Så för att neutralisera det hotet är bästa motmedlet att splittra landet ryssland så att Moskvaborna (som ju är centrum för Moskva-riket så att säga) blir utan alla dessa resurser att starta nya krig.
Citera
2022-08-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, det är heller inte självklart att länder ska få forma vilka allianser som helst. Är det inte ett fritt val att utveckla kärnvapen, så är det heller inte ett fritt val nödvändigtvis med andra saker. Vi har alla lärt oss att WW1 delvis startades på grund av allianser.

Så det är inget axiom att länder ska få forma vilka allianser som helst. Naturligtvis kan man heller inte komma med vilka krav som helst heller.

Jo det är faktiskt självklart att självständiga länder ska få forma allianser med vilka dom vill. Exemplet Nato är dessutom en försvarsallians till skillnad från vad ryssar, serber och araber hävdar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Vill minnas att egendom redan gått tillbaka efter Sovjets kollaps för typ 20-30 år sedan. Får intrycket av att du bara hetsar mot ryssar. Kanske är du ett ryskt troll som vill polarisera?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Du beskriver Serb-Danne precis som jag också tänker, han sitter där i sitt pojkrum och är fortfarande irriterad över vad NATO gjorde mot serberna på 90 talet.
Det jag inte förstår är om man hatar Sverige så mycket och ser ryssland som nån form av föredöme, varför flyttar man inte dit?
jo, eller hur? Fast troligen ljuger dessa personer för sig själva, eller så vet de med sig egentligen att det är skönare i väst,, ungefär som en del invandrare som tar sig hit o sedan säger att väst är skit,, men varför inte då söka sig till Ryssland? Hur många flyktingströmmar går till Ryssland? Förutom tvångsdeporterade ukrainare? O vad beror det i så fall på? Hur många från katastrof områden i African begär asyl i Ryssland? Ryssarna har ju så fin fin relation med africanska länder, de kan väl öppna flyktingvägar från africa till Moskva? Längtar till att se en bataljon från africa slåss på Putins sida,,! Men det troliga är att Putin ser afrikaner som lägst stående varelser,, likt en fluga man spottar ut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in