2022-08-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
Ja jag tycker också det. Med förutsättning att man fortfarande kan få bort numret från internet.
De står ju namnet, räcker inte det? Vad ska man med persnr till?
Det sker ju en hel del bedrägerier med swish, även påhittade sådana.
Många har samma namn så har man "kapat" el lurat någon att swisha så får du bara namnet på den som swichat dig.
Ex: Lena Svensson vill köpa din guld ring och swishar dig 10 000, du har fått betalningen och ringen hämtas.
9 mån senare får du en kallelse av polisen och du är nu misstänkt för bedrägeri alt penningtvättsbrott för det visar sig att Lena Svensson 92 år har blivit lurad att swisha 10 000 till dig men hon som hämtade ringen var 30år.
Citera
2022-08-13, 20:51
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Kommer det vara möjligt att kunna trolla i radio nu när kontantkort ska vara registrerade?

Tänker om man bara ringer in och är lite allmänt rolig eller allvarlig så borde det väl vara okej beteende.

Att kontantkortet är registrerat betyder ju inte att det behöver vara synligt på Eniro, Hitta m fl.
Citera
2022-08-14, 09:25
Medlem
Questioneers avatar
Många appar och sidor kräver att man verifierar sig själv med ett mobilnummer. Detta handlar inte om att övervaka kriminella utan oliktänkande. Kriminella behöver bara använda krypteringsappar som signal för att slippa polisen. Tjänster som discord och youtube används av normala människor och i vissa fall råkar folk yttrar sig negativt om Sveriges politiska situation, och det är just de människorna som polisen vill komma åt. Det är viktigare för polisen att bekämpa "hatbrott" än riktiga brott.
Citera
2022-08-14, 10:20
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Att kontantkortet är registrerat betyder ju inte att det behöver vara synligt på Eniro, Hitta m fl.
Då hoppas jag att fler vågar ringa in till radion. Att de inte avskräcks utan ringer in och pratar.

Mitt kontantkort från Telenor som tydligen redan var registrerat dyker inte upp på nätet när man söker på numret. Är väl säkrast att besöka någon Telenorbutik och se till att det förblir hemligt?
Citera
2022-08-14, 12:36
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Då hoppas jag att fler vågar ringa in till radion. Att de inte avskräcks utan ringer in och pratar.

Mitt kontantkort från Telenor som tydligen redan var registrerat dyker inte upp på nätet när man söker på numret. Är väl säkrast att besöka någon Telenorbutik och se till att det förblir hemligt?

Jag tror inte att Telenor plötsligt lämnar ut dina uppgifter till olika söktjänster om dina uppgifter redan är dolda, men det skadar ju inte att kolla.

Den enda skillnaden med den nya lagen är vad jag förstår att polisen kan fråga operatörerna vem som är registrerad på ett visst telefonnummer. Då måste operatören lämna ut den uppgiften.
Citera
2022-08-15, 13:40
Medlem
limvits avatar
Vad fan gör man nu om man vill ha ett anonymt redan-existerande nummer kvar?
Jag kan ha den registrerad på andra, dvs jag kan skaffa en "springpojke".

Men denne är dansk.
Fungerar det? Gå till 7-11 utan simkortet i handen och säga "nr x är mitt, här är mitt pass"

Någon som har testat?

Har man tills jan/feb 2023 på sig att lösa detta eller kommer nummer börja stängas höger och vänster?

Tack
Citera
2022-08-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limvit
Vad fan gör man nu om man vill ha ett anonymt redan-existerande nummer kvar?
Jag kan ha den registrerad på andra, dvs jag kan skaffa en "springpojke".

Men denne är dansk.
Fungerar det? Gå till 7-11 utan simkortet i handen och säga "nr x är mitt, här är mitt pass"

Någon som har testat?

Har man tills jan/feb 2023 på sig att lösa detta eller kommer nummer börja stängas höger och vänster?

Tack
Om du inte reggar ditt kort så kommer det att stängas, anonyma nr ska inte existera och därför förbjuds vilket framgår av rubriken.
Det hade du kunnat googla fram på 5 sek.
Citera
2022-08-20, 11:21
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag tror inte att Telenor plötsligt lämnar ut dina uppgifter till olika söktjänster om dina uppgifter redan är dolda, men det skadar ju inte att kolla.

Den enda skillnaden med den nya lagen är vad jag förstår att polisen kan fråga operatörerna vem som är registrerad på ett visst telefonnummer. Då måste operatören lämna ut den uppgiften.
Hittade detta på Telenors hemsida.
Citat:
Varför finns mitt nummer inte hos Hitta och andra nummerupplysningstjänster?
Sedan 2018 skickar vi inte längre nya telefonnummer till nummerupplysningstjänster per automatik. Så om du vill att ditt nya nummer ska synas på till exempel hitta.se och Eniro måste du aktivt välja det.

https://www.telenor.se/support/vanliga-fragor/felsokning/varfor-finns-mitt-nummer-inte-hos-hitta-och-andra-nummerupplysningstjanster/
Så då verkar det inte som jag behöver fundera över att något nummer ligger ute på nätet.

Hemligt nummer kan man säkert ordna just för att vara extra säker på att det förblir dolt på nätet.
Citera
2022-08-22, 07:29
Medlem
Mogaku-sans avatar
Halebop kontantkort
Citat:
Köper du ett oregistrerat kontantkort efter den 1 augusti 2022 kommer det inte gå att ladda eller använda det förrän det är registrerat.
Citat:
Varför måste jag registrera mitt kontantkort?
Därför att Riksdagen har beslutat att mobiloperatörerna från 1 augusti 2022 behöver säkerställa vem kunden/användaren är och kontrollera dennes identitet innan ett kontantkort kan börja användas. Om ditt kontantkort är aktiverat före 1 augusti 2022 har du till 31 januari 2023 på dig innan du behöver registrera det, därefter kan du inte längre ladda det om det fortfarande inte är registrerat.

https://www.halebop.se/registrera-kontantkort
Antar att detta gäller för samtliga kontantkort.
Citera
2022-08-29, 14:46
Medlem
Mogaku-sans avatar
Någon här som skaffat ett kontantkort efter att det snart gått 1 månad sedan lagen infördes?
Hur ser det ut i kiosken med kontantkorten, ligger de fortfarande i tunnor i turkkiosken eller är dom bakom disk?

Clas Ohlson vet jag plockade bort sina kontantkort på hemsidan strax innan den 1 augusti.
Ser nu att de säljer kontantkort igen från bla. Comviq. (Länk)
Citera
2022-08-29, 15:38
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Någon här som skaffat ett kontantkort efter att det snart gått 1 månad sedan lagen infördes?
Hur ser det ut i kiosken med kontantkorten, ligger de fortfarande i tunnor i turkkiosken eller är dom bakom disk?

Clas Ohlson vet jag plockade bort sina kontantkort på hemsidan strax innan den 1 augusti.
Ser nu att de säljer kontantkort igen från bla. Comviq. (Länk)

Att köpa kontantkort är fortfarande möjligt utan att berätta vem man är. Det finns säkert sådana lite varstans. Jag brukar inte handla i turkkiosker, men när jag var på Netonnet häromdagen så såg jag att de säljer kontantkort där (inte så konstigt, för det har de ju alltid gjort).

Det är väl när du fyller på kortet och vill börja använda det som du stöter på patrull om det inte är registrerat.
Citera
2022-08-29, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
Om du inte reggar ditt kort så kommer det att stängas, anonyma nr ska inte existera och därför förbjuds vilket framgår av rubriken.
Det hade du kunnat googla fram på 5 sek.

Ja, vad som kommer att hända är detsamma som när kortet inte har laddats på ett år, d.v.s. det kommer att sluta att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in