2022-08-10, 07:30
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Det kommer nog gå bra, Hitta.se, Merinfo, Eniro går bra med Bankid för att ta bort.
(du kan välja/ställa in ett val, ej sökbart nummer, då skickas ej info ut med auto till sidorna.)

Men för Mrkoll, så får du nog åka hem till ägaren och påpeka din önskan.

Ja de sidorna gick jättesmidigt! Ratsit svarade på mejlet fort och tog bort det också.
Jag kryssade i ej sökbart nummer men det kom ut i alla fall. Ska prata med min operatör senare om vad som hänt.
Hahahha jag får knacka dörr helt enkelt om det kommer ut där.
Citera
2022-08-10, 07:31
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Hur vet jag om jag är reggad? Antar det men har haft numret länge och minns inte riktigt.

Kontakta din operatör eller i deras app, brukar finnas där beroende på vilken man har.
Citera
2022-08-11, 07:44
Medlem
Mogaku-sans avatar
Mobilmålvakter
Citat:
"Precis som det idag finns bilmålvakter kan det bli så att vissa personer registrerar väldigt många kontantkort på sig som sedan används av kriminella", säger Thomas Johansson.

https://sverigesradio.se/artikel/mobilmalvakter-foljden-av-forbudet-mot-anonyma-kontantkort
Tror ni att det kommer vara många som står på kontantkort åt kriminella?

Finns väl en rimlig gräns för hur många kontantkort en person kan stå på nu när nya kontantkort ska vara registrerade?
Citera
2022-08-11, 16:02
Medlem
trelleborgmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hur då?
Man kan väl skriva det på någon annan person isåfall. Ifall det skulle bli lag på registrering av kontantkort.
Citera
2022-08-12, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
Vill bara slänga ut en varning. Jag bytte från kontantkort till abonnemang och mitt nr hamnade på varje sida förutom Mrkoll.
Eniro och hitta.se var det lätt att få bort ifrån då man kan kunde logga in med BankID.
Birthday och ratsit var man tvungen att mejla. Få se hur det går.

De stod att det ej skulle hända när man registrerade kontantkort dock, kanske var för jag bytte till abonnemang. Det stod att det då skickas ut automatiskt om man inte fyllde i en ruta ”hemligt nr” så det inte visas på söksidor. Jag hade kryssat i den men det kom ändå upp på sidorna.
Byt till comviq, dom delar inte ut nr till eniro,hitta osv.
Haft mitt kontantkort i 22 år och finns inte på en enda sida men är reggat på mig.
Citera
2022-08-12, 06:02
Medlem
Axel61s avatar
Ramlade på den här tråden, har haft samma nr i 25-30 år. Bytte till Hallon för 3-4 år sedan, nu hittar jag inte mig själv.
Citera
2022-08-12, 06:18
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
Byt till comviq, dom delar inte ut nr till eniro,hitta osv.
Haft mitt kontantkort i 22 år och finns inte på en enda sida men är reggat på mig.

Jag har Comviq. Men fått bort mitt nr från alla sidor nu.
Citera
2022-08-13, 10:07
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Kristian blåste Karlavagnen i P4 – i fem år: ”Jag tänker fortsätta” https://sverigesradio.se/avsnitt/497556

Därför blåser "Kristian" Karlavagnen
https://sverigesradio.se/avsnitt/497584
Kommer det vara möjligt att kunna trolla i radio nu när kontantkort ska vara registrerade?

Tänker om man bara ringer in och är lite allmänt rolig eller allvarlig så borde det väl vara okej beteende.
Citera
2022-08-13, 13:46
Medlem
Citat:
Jag har Comviq. Men fått bort mitt nr från alla sidor nu.
Ja man vill ju inte ha sitt nr tillgängligt för alla, speciellt inte till försäljare.
Citera
2022-08-13, 13:52
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ja man vill ju inte ha sitt nr tillgängligt för alla, speciellt inte till försäljare.

Eller obehagliga människor bara.
Citera
2022-08-13, 14:02
Medlem
Citat:
Eller obehagliga människor bara.
Så sant så och tycker personligen att reggning av nr är bra och hade gärna sett att Swish delgivit person nr när man mottager el skickar pengar.
Citera
2022-08-13, 14:08
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Så sant så och tycker personligen att reggning av nr är bra och hade gärna sett att Swish delgivit person nr när man mottager el skickar pengar.

Ja jag tycker också det. Med förutsättning att man fortfarande kan få bort numret från internet.
De står ju namnet, räcker inte det? Vad ska man med persnr till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in