2022-08-13, 13:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Man borde inte kunna handla på någon annans kreditkort på nätet. Jag tror inte ens det går i Sverige? Du måste ange bankid. Dvs detta är ett Kina-baserat bedrägeri, man använder Kina-lagar i Sverige på svenska kunder. Det är inte rimligt/lagligt och man kan troligen strunta i att betala.

Jag tror nog att TikTok som är ett så pass stort företag har koll på lagar och regler. Att strunta i att betala är ett idiotiskt råd då det bara kommer att hamna hos kronofogden då och så blir skulden ännu större. De hade eventuellt kunnat chansa på att bestrida fakturan och låta det gå till domstol, men de kände nog inte att de ville ta den risken då TikTok säkerligen har toppadvokater och de hade med största sannolikhet förlorat.
Citera
2022-08-13, 13:40
Medlem
Vilken ärthjärna ger ens en telefon med internetuppkoppling till en 10-åring? Tycker 100% att hon får skylla sig själv
Citera
2022-08-13, 13:41
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Om jag hade haft en 10-åring så är jag ganska säker på att hans mobiltelefon hade varit försedd med ett kontantkort, samt att 10-åringen givetvis inte hade haft tillgång till något kreditkort eller andra möjligheter att göra sådana här köp. Man har ganska mycket sig själv att skylla tycker jag, om man ger sitt barn den här möjligheten.

Det är förstås ruttet att folk tigger pengar, vare sig det är på Tiktok eller någon som sitter på en filt utanför Ica, men man kan ju göra vad man kan för att inte mata dem.

Sedan låter det inte bra att en barnfamilj har svårt att ta en oförutsedd utgift på 36 000. Det borde man nog ha buffert till, utan att behöva ta ur barnets spargris.
Återkom när en bedragare ringt din mormor som snällt trycker in sitt bankid och överför 36.000 kr till en arab i Malmö. Du borde haft koll på henne.
Citera
Medlem
needAlifes avatar
Suck, det här är väl tusende gången i ordningen som man inte låter ens barn ha kontroll över ens kort. Alltid någon som missar budskapet dock. Finns föräldrakontroll på alla telefoner och datorer, är inte tiktoks fel alls.
Citera
Medlem
Citat:
Nu motsäger du dig själv. "Det är bara att klicka i en ruta" och "det är föräldrarnas ansvar". Enda slutsatsen jag kan dra av det är att du vill be alla föräldrar förbjuda barn att alls använda tiktok. Gissa hur lätt det är.

Jag har 5 barn. När du får barn så slutar du idealisera föräldrars roll och inser kalla realiteter. Att dina barn sitter flera timmar med en ipad och via den kommer de åt hela världen.

Den enkla lösningen är att om tiktok försöker kräva in pengar av någon under 18 år så får de avskriva skulden. Det är tiktoks uppgift att kontrollera åldern de som köper, inte föräldrarnas. Så är det på alla hemsidor. Jag har själv en hemsida, om ett barn beställt något så går ordern genast tillbaka, hur svårt kan det vara för ett av världens största företag att ordna detta.

Det är ej Tiktok som kräver in några pengar. Denna summan hamnar på förälderns telefonfaktura, eftersom det är förälderns telefonabonnemang som är registrerat som betalmetod i App Store eller Google Play där köpet genomförts. Några pengar krävs inte in från ett barn och barn brukar inte kunna skaffa telefonabonnemang. Personen som står på abonnemanget är den betalningsskyldige.

På din hemsida ser du inte om personen som handlar är vuxen eller ett barn som lånat sin förälders kreditkort. Vilket konsumenträttsligt motsvarar vad som skett i Tiktok-fallet.

Det föräldern bör göra är att kontakta Apple eller Google (beroende på om köpet genomförts på App Store eller Google Play) och hoppas på en goodwill-återbetalning.
Citera
2022-08-13, 13:43
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Återkom när en bedragare ringt din mormor som snällt trycker in sitt bankid och överför 36.000 kr till en arab i Malmö. Du borde haft koll på henne.

Nu har jag ingen mormor, men hade jag haft det så är jag ganska säker på att det inte hade varit mitt jobb att ha koll på henne.
Citera
2022-08-13, 13:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag tror nog att TikTok som är ett så pass stort företag har koll på lagar och regler. Att strunta i att betala är ett idiotiskt råd då det bara kommer att hamna hos kronofogden då och så blir skulden ännu större. De hade eventuellt kunnat chansa på att bestrida fakturan och låta det gå till domstol, men de kände nog inte att de ville ta den risken då TikTok säkerligen har toppadvokater och de hade med största sannolikhet förlorat.
Lustigkurre. "tiktoks toppadvokater driver mål mot 13-åring". Du har nog sett för många deckare på TV.

Noterar att du inte plockar upp en enda skyldighet som tiktok har som jag nämnt och länkat från konsumentverket. Du är helt enkelt för att stjäla från barn. Den åsikten är naiv och kommer att ändras när du fått barn.

Åsikter från barn-lösa i tråden är ganska meningslösa. Finns för många 22-åringar med åsikter om allt och kunskaper om inget.
Citera
2022-08-13, 13:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nu har jag ingen mormor, men hade jag haft det så är jag ganska säker på att det inte hade varit mitt jobb att ha koll på henne.
OK så man ska granska sina barn men inte sina äldre, fast barnen vet mer om nätet. Och de 10.000 äldre som blir scammade varje år i Sverige får skylla sig själva. Då vet jag.
Citera
2022-08-13, 13:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Se mina inlägg innan. Det krävs kontroll av ett kreditkort innan det används.

Det behövs ingen ålderskontroll utöver kreditkortet.

"Om de inte pallar att lägga någon timme på det så ska de inte ge ungen någon smartphone öht". Hur naiv kan man bli, utan familj i sin lilla lägenhet.

Tiktok har det fulla ansvaret för alla köp. Precis som jag för köp från min hemsida. Det skulle aldrig falla mig in att kräva betalt av en 13-åring, eller att ta pengar från ett kreditkort av en 13-åring.

Vad verkar enklast: att tiktok kollar sina kunder eller att ca 1 miljard föräldrar jorden runt kollar sina barn och allt de gör på nätet dygnet runt.

Tänk att du är för ett kinaföretag som scammar ungar, och mot svenska föräldrar.

Men nu var det inte på kreditkort som det handlades utan mot faktura. Tiktok har gjort vad de har kunnat som sagt genom att införa funktioner som gör att föräldrarna kan spärra kontot för köp och att införa 18-årsgräns. Resten är upp till föräldrarna. Kan man inte ta ansvar för sina barn så ska man inte ha några.

Föräldrarna behöver inte kolla barnen dygnet runt. Det räcker att sätta barnspärrar på deras telefoner som gör att de inte kan handla på nätet, precis som de lägger in spärrar så att barnen inte kan besöka vissa hemsidor. Detta behövs bara göras en gång då barnet inte kan ta bort spärren själv.
Citera
2022-08-13, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Haha, vad är en "zoomer"?

Låter som en fluktgubbe som spenderar dagarna med att zooma in bilder på brudar på nätet. Är det rätt?

En zoomer är en från generation z. Är verkligen ingen gubbe, men du tycks känna dig träffad.

Tiktok är fullt med bortskämda snorungar, som fläker ut sig. Billigt och slynigt, noll självrespekt.

Allt handlar om utseende & pengar.
Citera
2022-08-13, 13:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberstar
Det är ej Tiktok som kräver in några pengar. Denna summan hamnar på förälderns telefonfaktura, eftersom det är förälderns telefonabonnemang som är registrerat som betalmetod i App Store eller Google Play där köpet genomförts. Några pengar krävs inte in från ett barn och barn brukar inte kunna skaffa telefonabonnemang. Personen som står på abonnemanget är den betalningsskyldige.

På din hemsida ser du inte om personen som handlar är vuxen eller ett barn som lånat sin förälders kreditkort. Vilket konsumenträttsligt motsvarar vad som skett i Tiktok-fallet.

Det föräldern bör göra är att kontakta Apple eller Google (beroende på om köpet genomförts på App Store eller Google Play) och hoppas på en goodwill-återbetalning.
Nja, det måste vara tydligt vem som är kund och vem som är Säljare. Och det är inte förälderns telefon-bolag som är säljare i detta fall, de är bara sättet som används av tiktok (?) för att få in betalning. På samma sätt som det inte är VISA du köper av när du betalar med VISA.

Om man betalar med kreditkort kan man alltid bestrida en betalning. Då får man direkt tillbaka sina pengar om inte företaget som krävt betalning kan bevisa exakt vad som hänt, t.ex att kunden är 18 år. Det är också en utväg om det är ett kreditkort inblandat i detta fall.

Kan vara så att barnet körde på sin mammas mobil eller ipad? Det skulle jag kalla korkat. Det förhindrar inte att 36.000 för ingenting ändå är en scam, de borde finnas en gräns på t.ex 100 kr. Men det är uppenbart dumt att låna ut sin mobil till ett barn i flera timmar.

Om det är ett svensk företag som är Säljaren i detta fall hade jag anmält dem till Konsumentverket och begärt tillbaka pengarna hos ARN. Det kostar ingenting men tar ett år.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 13:54.
Citera
2022-08-13, 13:50
Medlem
Citat:
Om jag hade haft en 10-åring så är jag ganska säker på att hans mobiltelefon hade varit försedd med ett kontantkort, samt att 10-åringen givetvis inte hade haft tillgång till något kreditkort eller andra möjligheter att göra sådana här köp. Man har ganska mycket sig själv att skylla tycker jag, om man ger sitt barn den här möjligheten.

Behöver inte vara så att föräldrarna avsiktligen gett barnet tillgång till detta. Kan vara teknisk inkompetens. Exempelvis att föräldern använder sitt eget Apple- eller Google-konto för att aktivera barnets mobiltelefon. Utan att tänka på att barnet då får tillgång till de betalningsmetoder (i detta fallet telefonfaktura) som föräldern valt att registrera på sitt konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in