2022-08-13, 13:15
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Jävla fittunge, hoppas horungen fick flera lavetter. Tiktok suger förövrigt där slynor lägger upp patetiska videos, endast för att visa upp sin kropp. Zoomers är fullständigt uppslukade av appen och har inget vettigare för sig, sorligt
Haha, vad är en "zoomer"?

Låter som en fluktgubbe som spenderar dagarna med att zooma in bilder på brudar på nätet. Är det rätt?
Citera
2022-08-13, 13:20
Medlem
Jag råkade ut för ungefär samma sak för ett antal år sedan - barnen köpte saker i något spel. 50.000 på några timmar. Det är väldigt lätt hänt och det borde finnas spärrar. Apple betalade dock tillbaka allt när jag tog kontakt. Någon form av ångerrätt borde väl finnas även i detta fall?
Citera
2022-08-13, 13:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur ska Tiktok kunna kontrollera att de är 18 år mer än att ha en enkel ruta där man får kryssa i att man är 18 år eller gå tillbaka om man är under? Inte ens porrsajterna har en mer avancerad ålderskontroll än så. Det är föräldrarnas ansvar att se till att barn inte kan köpa saker via nätet för detta gäller inte bara TikTok utan i stort sett alla sociala medier.
Nu motsäger du dig själv. "Det är bara att klicka i en ruta" och "det är föräldrarnas ansvar". Enda slutsatsen jag kan dra av det är att du vill be alla föräldrar förbjuda barn att alls använda tiktok. Gissa hur lätt det är.

I själva verket är kontrollen en bagatell. "Jag är över 18 år" ska man få klicka i när man ska fullfölja köpet, särskilt i en app som 90% barn använder. Se mitt nästa inlägg.

Jag har 5 barn. När du får barn så slutar du idealisera föräldrars roll och inser kalla realiteter. Att dina barn sitter flera timmar med en ipad och via den kommer de åt hela världen.

Den enkla lösningen är att om tiktok försöker kräva in pengar av någon under 18 år så får de avskriva skulden. Det är tiktoks uppgift att kontrollera åldern de som köper, inte föräldrarnas. Så är det på alla hemsidor. Jag har själv en hemsida, om ett barn beställt något så går ordern genast tillbaka, hur svårt kan det vara för ett av världens största företag att ordna detta.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 13:29.
Citera
2022-08-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Big brain på gång som tidigare varit inne på. Någonstans har man ett ansvar att se till att sina minderåriga barn inte köper en massa skit på nätet på mobilerna de använder. Det går bokstavligen att kryssa i en ruta i stil med "Begär lösenord för köp" och de hade valt att inte göra så.

Då blir det såhär. De lär ju knappast få pengarna tillbaka.

Bör ha varit en Android-mobil.

På iPhone går det inte stänga av att den begär lösenord/Face ID vid köp. Däremot kan man välja om den ska kräva för varje köp, eller endast när det gått mer än 15 minuter sedan senaste köp. Denna inställning går dock ändra utan att man behöver ange lösenord. Vilket inte är så bra.

Vet inte vad Google har för policy. Men Apple betalar årligen tillbaka stora summor pengar till föräldrar som trots ovanstående lyckats köpa massa skit i appar.
Citera
2022-08-13, 13:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Jag råkade ut för ungefär samma sak för ett antal år sedan - barnen köpte saker i något spel. 50.000 på några timmar. Det är väldigt lätt hänt och det borde finnas spärrar. Apple betalade dock tillbaka allt när jag tog kontakt. Någon form av ångerrätt borde väl finnas även i detta fall?
Där har du något, det är sannolikt ångerrätt på detta. Utom vi följande undantag. Bara att kolla om tiktok uppfyller allt annars kan man strunta i att betala. T.ex måste det stå "Köparen garanterar att han är över 18 år".
Citat:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/telekom/marknadsforing-i-och-av-appar-och-digitalt-innehall/
Få konsumentens samtycke om att ångerrätt inte gäller
Ångerrätten gäller inte för avtal om digitalt innehåll om konsumenten har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt. Samtycket ska vara en aktiv handling från konsumenten och kan inte lämnas genom en förkryssad ruta.

Du är enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler skyldig att lämna viss information. Du måste bland annat tydligt ange dina kontaktuppgifter och informera om kostnader för tjänsten. För digitalt innehåll finns det dessutom en särskild punkt du ska informera om:

I samband med att konsumenter köper och laddar ner appar är det viktigt att du tydligt informerar om vad som kostar och inte. Konsumentverket har tillsammans med EU-kommissionen och andra myndigheter tagit fram en ståndpunkt med riktlinjer för hur du ska informera konsumenter. De viktigaste punkterna är:

I spel som marknadsförs som gratis ska information lämnas om de verkliga kostnaderna.
Barn ska inte direkt uppmanas att köpa föremål eller övertala vuxna att köpa föremål åt dem.
Grundinställningen ska vara att köp måste godkännas aktivt och att debitering inte får ske automatiskt.
Näringsidkare ska ha en e-postadress så att konsumenten kan ta kontakt vid frågor eller klagomål.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 13:29.
Citera
2022-08-13, 13:26
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Nu använder jag inte Tiktok, men jag vet att på exempelvis vissa streamingtjänster så accepterar man att man avsäger sig sin ångerrätt i samband med köpet. Kanske är likadant här.

Ja det kan du ha rätt i, jag hade nog inte betalat, jag hade nog drivit det vidare till tingsrätt om så behövts, finns ju ändå lagar som man inte kan avtala bort. Dock är det ju som påpekats ändå väldigt dumt att inte ha gränser för hur mycket man kan köpa för, jag menar om ungen hade köpt saker för fem sex miljoner som de inte hade kunnat betala? Där blir det ju väldigt intressant.
Citera
2022-08-13, 13:27
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Ja, precis! Du har helt rätt...
Haha, ok.

Jag har själv aldrig använt TikTok så jag vet inte hur det fungerar, men hur kan barn på TikTok göra av med föräldrarnas pengar? Det måste ju betyda att föräldrarna medvetet har kopplat sitt bankkonto eller kort till barnets TikTok-konto. Det låter inte normalt alls. Alla med barn borde väl idag veta att man aldrig har har sina kort kopplade till sina barns spelkonton.
Citera
2022-08-13, 13:31
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Haha, ok.

Jag har själv aldrig använt TikTok så jag vet inte hur det fungerar, men hur kan barn på TikTok göra av med föräldrarnas pengar? Det måste ju betyda att föräldrarna medvetet har kopplat sitt bankkonto eller kort till barnets TikTok-konto. Det låter inte normalt alls. Alla med barn borde väl idag veta att man aldrig har har sina kort kopplade till sina barns spelkonton.
Man borde inte kunna handla på någon annans kreditkort på nätet. Jag tror inte ens det går i Sverige? Du måste ange bankid. Dvs detta är ett Kina-baserat bedrägeri, man använder Kina-lagar i Sverige på svenska kunder. Det är inte rimligt/lagligt och man kan troligen strunta i att betala.
Citera
2022-08-13, 13:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nu motsäger du dig själv. "Det är bara att klicka i en ruta" och "det är föräldrarnas ansvar". Enda slutsatsen jag kan dra av det är att du vill be alla föräldrar förbjuda barn att alls använda tiktok. Gissa hur lätt det är.

Jag har 5 barn. När du får barn så slutar du idealisera föräldrars roll och inser kalla realiteter. Att dina barn sitter flera timmar med en ipad och via den kommer de åt hela världen.

Den enkla lösningen är att om tiktok försöker kräva in pengar av någon under 18 år så får de avskriva skulden. Det är tiktoks uppgift att kontrollera åldern de som köper, inte föräldrarnas. Så är det på alla hemsidor. Jag har själv en hemsida, om ett barn beställt något så går ordern genast tillbaka, hur svårt kan det vara för ett av världens största företag att ordna detta.

Nej, jag anser inte att jag motsäger mig själv. Hur ska ålderskontrollen gå till menar du? Det är inte som att köpa cigg på ICA där personalen kollar ditt legg. Ungen var inte ens tillräckligt gammal för att få använda TikTok öht. Åldersgränsen är 13 år och han var 10. Bara där hade föräldrarna kunnat förhindra att detta hade hänt. TikTok har gjort vad de har kunnat. De har inget ansvar för andras ungar. Föräldrarna har det strikta ansvaret att se till att barn inte kan handla via nätet. Om de inte pallar att lägga någon timme på det så ska de inte ge ungen någon smartphone öht. Dessutom lär abbonnemanget vara skrivet på föräldrarna så det är svårt att se att det är ett barn som köper.
Citera
2022-08-13, 13:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nej, jag anser inte att jag motsäger mig själv. Hur ska ålderskontrollen gå till menar du? Det är inte som att köpa cigg på ICA där personalen kollar ditt legg. Ungen var inte ens tillräckligt gammal för att få använda TikTok öht. Åldersgränsen är 13 år och han var 10. Bara där hade föräldrarna kunnat förhindra att detta hade hänt. TikTok har gjort vad de har kunnat. De har inget ansvar för andras ungar. Föräldrarna har det strikta ansvaret att se till att barn inte kan handla via nätet. Om de inte pallar att lägga någon timme på det så ska de inte ge ungen någon smartphone öht. Dessutom lär abbonnemanget vara skrivet på föräldrarna så det är svårt att se att det är ett barn som köper.
Se mina inlägg innan. Det krävs kontroll av ett kreditkort innan det används.

Det behövs ingen ålderskontroll utöver kreditkortet.

"Om de inte pallar att lägga någon timme på det så ska de inte ge ungen någon smartphone öht". Hur naiv kan man bli, utan familj i sin lilla lägenhet.

Tiktok har det fulla ansvaret för alla köp. Precis som jag för köp från min hemsida. Det skulle aldrig falla mig in att kräva betalt av en 13-åring, eller att ta pengar från ett kreditkort av en 13-åring.

Vad verkar enklast: att tiktok kollar sina kunder eller att ca 1 miljard föräldrar jorden runt kollar sina barn och allt de gör på nätet dygnet runt.

Tänk att du är för ett kinaföretag som scammar ungar, och mot svenska föräldrar.
Senast redigerad av Barents 2022-08-13 kl. 13:38.
Citera
2022-08-13, 13:38
Moderator
Trixtons avatar
Om jag hade haft en 10-åring så är jag ganska säker på att hans mobiltelefon hade varit försedd med ett kontantkort, samt att 10-åringen givetvis inte hade haft tillgång till något kreditkort eller andra möjligheter att göra sådana här köp. Man har ganska mycket sig själv att skylla tycker jag, om man ger sitt barn den här möjligheten.

Det är förstås ruttet att folk tigger pengar, vare sig det är på Tiktok eller någon som sitter på en filt utanför Ica, men man kan ju göra vad man kan för att inte mata dem.

Sedan låter det inte bra att en barnfamilj har svårt att ta en oförutsedd utgift på 36 000. Det borde man ha buffert till, utan att behöva ta ur barnets spargris.
Senast redigerad av Trixton 2022-08-13 kl. 13:41.
Citera
2022-08-13, 13:40
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Alltså då kan ju nån spion app installeras via nån app i google play och sen laddar den ner nått skit i bakgrunden som i sin tur köper nått på faktura. Köp på mobil-faktura borde ju för fan vara förbjudet. Nu blir man orolig. Jag ska ringa upp dom och sätta en spärr på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in