2022-08-13, 00:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så kan man se det om man resonerar som Putin. Men även Putin ser ju Rysslands ursprung i Kiev och Ukraina och det är en av orsakerna att det är så viktigt för honom. Min poäng (Ja jag inser att du inte menar att bråka om det utan mer skämtar men gör en historiskt relevant parallell) är att svear grundade Kiev, Moskva och den andra staden närmare våra trakter som jag inte minns namnet på Novgorod kanske?). Kiev var den dominerande makten i Kiev-rus som inkluderade alla dessa. De blev dock besegrade av mongolerna och det var då de svenska banden till Rus bröts. Moskva samarbetade dock med mongolerna för sin överlevnad och när de till sist besegrade mongolerna blev de den ledande staden i "Rus". Ukraina (Och Sverige) är Rysslands ursprung inte Moskva.

” Resonerar som Putin” ?

Jag lyssnade på Per Anders Rudling vid lunds universitet i frågan. Men men jag tror inte vi har direkt olika uppfattningar i stora hela 😀
Citera
2022-08-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bla, bla, bla..

Jänkarna är "ganska" skuldsatta, och det har vuxit i flera årtionden. Men likförbannat är man på topp. Ukrainas skulder är deras minsta problem i.o.m att man hotas utav fullständig utslätning av det egna landet. "Då" är priset ingen fråga !

Tror nog också att många av lånen kommer att avskrivas, såg någon frågade tidigare om man tror att ryssarna fortfarande kommer vara kvar eller bli utkörda innnan eller efter Jul. Putins pengar måste väl ta slut snart, likaså materielen?
Citera
2022-08-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Är altså 2km från Donetsk flygplats. 2km på 6mån

Har du sett bunkersystemen i flera linjer som ukrainarna har byggt sen kriget startade för 8 år sedan??
Citera
2022-08-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det får väl de som bor där bestämma själva.
Skottland ska t ex också ha en folkomröstning om de vill tillhöra UK.

Problemet är fortfarande att dom som bor på Krim inte ens fått säga sitt i ett regelrätt val
Kreml påstår att man gjort en omröstning som naturligtvis var manipulerad Putin hade
bestämt hur resultatet skulle se ut på förhand en ren teaterföreställning.

Det går inte att jämföra med Skottland heller om det väl blir en folkomröstning i Skottland
kommer man vara noga med att ha internationella observatörer på plats i val lokalerna.
Man kommer försöka täppa till minsta möjlighet till fusk i ett sådant val.
Det kommer gå civiliserat till som det skall vara i ett öppet fritt val.
Det som Putin gjorde hade varit att jämföra med om England först ockuperat Skottland
och någon dag senare gått ut med att 90% av Skottarna röstat för att stanna i unionen.
Utan att en enda observatör getts möjlighet att kontrollera valresultatet.

Putin skulle aldrig våga genomföra ett val på seriösa villkor den lilla fega bunker råttan
förstår bara fusk och våldsanvändning
Citera
2022-08-13, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, Krim gavs inte bort av Ryssland. Det var Sovjets högsta ledning som överförde Krim till Ukraina på grund av "geografisk, ekonomisk och kulturell närhet till Ukraina".

Beslutet att överföra Krim från Ryska SFSR till Ukrainska SSR fattades i ett dekret utfärdat av Högsta Sovjet den 19 februari 1954. Överlåtelsen presenterades sedan av sovjetledaren Nikita Chrusjtjov som en "gåva".

Krimöverlämnandet beskrevs som en “kärleksgåva”…

- Otack är världens lön
Citera
2022-08-13, 01:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Tror nog också att många av lånen kommer att avskrivas, såg någon frågade tidigare om man tror att ryssarna fortfarande kommer vara kvar eller bli utkörda innnan eller efter Jul. Putins pengar måste väl ta slut snart, likaså materielen?

Problemet för Putin (som jag uppfattar det) är att ingen vill sälja !
(sanktioner)

Har väl skapligt med cash.., och krediter (vanliga länder inget problem) för vapenhandel brukar ju lösa sig. Men butikerna är mera stängda när han "knackar på"..
Citera
2022-08-13, 01:07
Medlem
Citat:
Kriget i Ukraina är bara ett stort svart hål.
Det är faktiskt totalt meningslöst.

Det stämmer. Ändå startade galningen Putin kriget helt oprovocerat och tvingade Ukraina att försvara kvinnor och barn. Inget kommer Ryssland vinna på detta.
Citera
2022-08-13, 01:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, den där ryska bataljons chefens ord kan sammanfattas med ord : Hjälp !

Sitter i "zkjiten", och gjort det länge. För annars skulle han inte ha gått ut offentligt med det, som han gjorde. Dvs moralen bland officerarna sviktar även..

Får känslan ryssarna helt har tappat greppet nu och att Ukraina nästan leker med dom. Tror dom har träffat rätt så mycket ledningssysten så det håller på att kollapsa.
Citera
2022-08-13, 01:15
Medlem
Citat:
Har du sett bunkersystemen i flera linjer som ukrainarna har byggt sen kriget startade för 8 år sedan??

Nix, länka
Citera
2022-08-13, 01:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Resonerar som Putin” ?

Jag lyssnade på Per Anders Rudling vid lunds universitet i frågan. Men men jag tror inte vi har direkt olika uppfattningar i stora hela 😀

Tanken (Putins) att man skall ha rätt till sitt lands största utbredning i historien. Ja jag vet att du inte menade det så men tragiskt nog ser Putin det så att Ryssland skall vara som det var när det var störst. Jag känner inte till honom.
Citera
2022-08-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Nej, det var en inte så bra liknelse med Småland där..

Man kan istället säga att Krim är som Krim för Ukraina. En del av deras land, erkänt av alla. Även av ryssland men det går såklart inte att lita på något ryssen säger.

Exakt hela problemet är att ryssland invaderade och ockuperade Krim 2014.
Det hade kanske gått vägen för ryssland eftersom EU och väst agerade så svagt.
Nu kommer nog fjompen i Kreml mista hela stycket.

Tldr: ryssland bär 100% av ansvaret för sitt invasionskrig mot Ukraina.

Mvh

Ryssland invaderade inte Krim överhuvudtaget.
De hade sina militärbaser, flygbaser och hela svartahavsflottan redan där.
Västmedia fotograferade soldaterna och kallade det för ‘invasion’.
Bilder och text publicerades i Aftonbladet och övrig västmedia och vips så blev det en sanning.
Citera
2022-08-13, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Visst finns det en ukrainsk etnicitet, rent genetiskt är de närmare släkt med belarusierna än med ryssarna.

Mycket nöje https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainians

Rent genetiskt så uppger också 49% av Ukrainarna i samma länk som du skickade att de har släkt i Ryssland…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in