2022-08-12, 21:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det kan säkert stämma. Ryssland har ju inte utvecklat sin krigsförmåga de senaste 100 åren utan kör fortfarande på den där 1:a världskrigs-strategin att med lågteknologiskt skit i ofantliga mängder bomba sönder allt till smulor vilket inte fungerar 2022.

Jag tror det är en slags fattigmans-strategi. De är ekonomiskt underlägsna USA (och Kina), artilleri är nog det billigaste sättet att leverera sprängkraft, så länge det inte själv blir sprängt i luften. Juryn är fortfarande ute med vad det angår om det fungerar 2022. Det känns ju som det fungerar mot en lite svagare motståndare som inte har kraft att slå på djupet med pansar, eller få luftherravälde. Mot en starkare motståndare borde det vara värdelöst. Det är fortfarande oklart tycker jag om HIMARS trumfar artilleri, för mycket fog of war.
Citera
2022-08-12, 21:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad är ett fältartilleri tror du?

Det som hör till armén, inte kustartilleri, flotta eller annat. Kan ha fel.
Citera
2022-08-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad är ett fältartilleri tror du?

Nu var det iof inte mig du citerade men jag som skrev fält från första början 👍

Kanske lite slarvigt av mig men menade mark el land, trodde det var samma sak men verkar vara lite skillnad.
Dock var det ganska klart vad jag menade så fel person du citerade kan jag tycka.

Är inte militär så antar att det är helt ok att skriva fel benämning 😂
Citera
2022-08-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror det är en slags fattigmans-strategi. De är ekonomiskt underlägsna USA (och Kina), artilleri är nog det billigaste sättet att leverera sprängkraft, så länge det inte själv blir sprängt i luften. Juryn är fortfarande ute med vad det angår om det fungerar 2022. Det känns ju som det fungerar mot en lite svagare motståndare som inte har kraft att slå på djupet med pansar, eller få luftherravälde. Mot en starkare motståndare borde det vara värdelöst. Det är fortfarande oklart tycker jag om HIMARS trumfar artilleri, för mycket fog of war.

Oklart om det är bra? Hur mycket mer sprängd rysk skit vill du ha innan det står klart att det är suveräna saker?
Citera
2022-08-12, 21:53
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Eh, vad har Tyskland 1941 med mitt svar att göra? Frågan JAG svarade på var om Ryssland BARA har propagandavapen. Vilket de uppenbarligen INTE ”bara” har. De har rätt gott om vapen, bara inte de superavancerade vapnen de skryter om.

Mja, du har rätt i att de SKULLE kunna sälja delar, men det är framförallt inköpet av delar som är problemet. Rysslands vapenindustri kan inte bygga mycket alls utan västerländska komponenter. Och de får de INTE köpa inom överskådlig framtid. Alltså kommer deras vapenindustri dö svältdöden inom kort.

Sen är det ju inte superbra reklam när de använder S300 etc. för att panga köpcentrum. Det kan ju en tysk haubits från 1941 klara av… https://en.wikipedia.org/wiki/15_cm_sFH_18
Snart lär dem väl beslagta mikrovågsugnar på jakt efter halvledare.
I vilket fall som helst kommer det ta lång tid innan det finns någon vettig statistik att tillgå. All ekonomisk info nu kommer direkt från Kremlin.
Citera
2022-08-12, 21:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Oklart om det är bra? Hur mycket mer sprängd rysk skit vill du ha innan det står klart att det är suveräna saker?

Att det är uppenbart att Ukraina slår ihjäl fler "allierade" än Ryssland slår ihjäl ukrainare, samt att Ukraina slutar förlora terräng i Donbass. Samt tar tillbaka Kherson. Annars är inte HIMARS (80 km) någon game-changer.
Citera
2022-08-12, 22:05
Medlem
Citat:
Att det är uppenbart att Ukraina slår ihjäl fler "allierade" än Ryssland slår ihjäl ukrainare, samt att Ukraina slutar förlora terräng i Donbass. Samt tar tillbaka Kherson. Annars är inte HIMARS (80 km) någon game-changer.

Ok, varför är orcherna så arga på den västerländska och ofarliga bögmaterialen som Ukraina förses med?
Citera
2022-08-12, 22:06
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Fel. Dels för att länder som köper mest av Ryssland (Indien, Vietnam, Egypten) skiter i sanktioner. Men det är också uppenbart att man inte exporterar när man använder sakerna själv.
Är du svagbegåvad?
Förstår du verkligen inte varför sanktioner kan hindra export?
För att ryssarna inte kan producera något att exportera!
Citera
2022-08-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qmvr029gt1
Det talades innan februari 2022 om att Ryssland var världens näst mäktigaste militärmakt efter USA. Det talades on T-14 Armata, det talades om S400 och S500, 3M22 Zircon osv. Allt detta verkar ha varit rena propagandavapen. Ryssland har efter ett halvår inte uppnåt luftherravälde. Ryssland kan inte skydda ammunitionsdepåer, stillastående flygplan på flygplatser på Krimhalvön eller i Belgorod från ukrainska attacker. De har till och med lyckats få sitt flaggskepp för Svarta havsflottan sänkt. Stridsvagnarna har visat sig extremt sårbara på grund av hur ammunitionen är placerad. HIMARS är ostoppbara trots att Ukraina bara fått runt ett dussin. Korruptionen verkar ha gjort sitt på alla nivåer inom den ryska vapenindustrin.

Är det bara rena propagandavapen Ryssland har? Vad blir konsekvenserna förutom det militärstrategiska i Ukraina? Kan den ryska vapenexporten som är så viktig för rysk ekonomi drabbas? Ångrar sig Indien över sina inköp? Ångrar Kina att de kopierat och plagierat rysk militärteknologi?

Ryssland överdriver sina vapens prestanda absolut. Mycket är rent av skräp. Man har inte samma teknologi som väst man ligger minst 30år efter på många viktiga områden. När man försöker utveckla något så går pengarna till korruption.
Antagligen har man inte speciellt mycket kärnvapen heller.

Ryssland har ett annat tänk alla har hört att kvantitet är en kvalitet i sig så var det förut under vk2. Men idag för kvantitet med sig stora egna problem som logistik. Det Ryssland behöver 100 kanoner för att åstadkomma behöver moderna väst system ändast 1. Träffsäkerheten är så enormt mycket bättre. När nato och väst bara behöver bemanna 1 kanon med personal ammo bränsle mat osv behöver Ryssland göra det till 100. Overdrivet med 100 kanske men minst 20.
Ryssland har tappat mark. För att förstå vad detta krig igenkligen handlar om så låg Sovjets stridsvagn tillverkning icbms flygplan osv i Ukraina. Det är vad kriget igenkligen handlar om Ryssland kan inte produsera vapen i stor mängd själva det gjorde andra länder åt dom förut tex ukraina. Mycket flyg tillverkades där med.

Propaganda används väll mest för att skrämma motståndare och lura befolkningen. Många går på allt det ser man även här på fb. Och det är just dom man försöker lura med propaganda. Väst samarbetar för att göra sina system bättre Ryssland säger bara att sina är bäst när det igenkligen är 70tals teknologi.
Citera
2022-08-12, 22:32
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Är du svagbegåvad?
Förstår du verkligen inte varför sanktioner kan hindra export?
För att ryssarna inte kan producera något att exportera!

Spännande att du sitter på siffrorna.
Är det pansarvagnar, missiler, tubsockor eller flygplan som är hårdast dabbat, vilka komponenter saknas?
Hur länge räcker nuvarande lager för varje sak?
Hur många affärer har man fått tacka nej till?

Bra att du är här! Och kan svara på frågorna med din kunskap. Att sitta och gissa vore obegåvat.
Citera
2022-08-12, 22:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ok, varför är orcherna så arga på den västerländska och ofarliga bögmaterialen som Ukraina förses med?

Svårt att svara dig seriöst när du skriver bögmaterial....Känns som det är spilld tid.
Citera
2022-08-12, 22:52
Medlem
Citat:
Svårt att svara dig seriöst när du skriver bögmaterial....Känns som det är spilld tid.

Vad väljer du själv att kalla den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in