2022-08-12, 14:43
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag är inte så bergis på att det är ett gigantiskt misslyckande. Ryssland verkar helt enkelt inte vara
beredda att slå till hårt och skoningslöst. Dom skulle kunna få Ukraina ner på knä på en förmiddag
och kapitulation på eftermiddagen.

Ryssarna har 40-50 st Tu95r som är flygdugliga. Strategiskt bombflyg. Lastar minst 12 ton var.
En enda vända med denna armada och konventionella bomber skulle utplåna Kiev på en kvart.
500-600 ton bomber är en massiv mängd. Jämför med tex Dresden under WW2.
Vägrar Ukraina att kapitulera ? Då blir eftermiddagens mål Lviv med dom 30st Tu95 som blev kvar
( 10 st nerskjutna av luftvärn ) Med både Kiev och Lviv borta från kartan så kommer Ukraina bli tvungna att kapitulera.

Så varför gör inte Putin detta ? Han vill inte. Han är inte i krig med Ukraina som han ser det utan han fortsätter sin "specialinsats " Bombar man civila städer, då är han i krig. Dit vill han inte.
Låter snurrigt ? Ja, han är inte frisk. Inget i det som har hänt från februari tills nu har någon som helst logik. Det han vunnit är så marginellt och oviktigt, till ett fruktansvärt pris, för båda länderna.
Kul med någon som har lite fantasi här på Flashback!

Seriöst, om du tror att Ryssland skulle kunna knäcka Ukraina med lite bombflyg så har du inte förstått hur det fungerar. 600 ton är mycket, men det skulle inte utplåna vare sig Lviv eller Kiev, om de ens något av dessa plan skulle lyckas ta sig hela vägen fram. Du har kanske missat att Ukrainas flygvapen fortfarande fungerar och att Ukraina förmodligen är det luftvärnstätaste landet i Europa, om inte i hela världen just nu...

Om man inte är i krig så skickar man inte in ett par hundra tusen man för att dö i ett annat land. Ledsen att krossa dina illusioner om vad Putin tror och inte tror, men jag tror att han är fullständigt medveten om hur illa det har gått hittills och man riskerar inte sitt bombflyg för en markering (för mer skulle det inte innebära) mot sin fiende...

Ja, knäcka Ukraina skulle de kunna göra, med insats av något dussin kärnladdningar, men inte på något annat sätt som det ser ut idag.

För övrigt är det väl tveksamt om de gamla Tupolevarna ens kan lyfta och ta sig till Ukraina... Det finns helt enkelt ingenting alls med Rysslands krigföring eller deras materiel som hittills imponerat under kriget. Möjligen då deras Kalibr-kryssningsrobotar, om man bortser från att man valt att primärt attackera civila mål med dem...
Citera
2022-08-12, 15:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Fast vart är massflykten??

Har ju varit brutala strider i alla regioner av Ukraina och ingen massflykt i någon region trots artilleribeskjutning??
Eventuellt kanske i början av kriget när alla var smått chockerade över hela situationen men efter detta har väl snarare ryssarna flytt än ukrainarna.

Sen att civila sticker är väl självklart men det förstår du säkert.

Vart menar du att militära enheter har massflytt pga ryskt artilleri?

Där finns inga officiella siffror av moralskäl, men många utlandsfrivilliga verkar ha åkt hem igen. De trodde de skulle smyga på stridsvagnar i skogen eller vara stadsgerilla, ett spännande soldatliv. Inte bara ligga i en skyttegrav och vänta på att brinna upp. Wali the sniper (googla) och hans kamrater har bra historier som de har berättat.
Citera
2022-08-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där finns inga officiella siffror av moralskäl, men många utlandsfrivilliga verkar ha åkt hem igen. De trodde de skulle smyga på stridsvagnar i skogen eller vara stadsgerilla, ett spännande soldatliv. Inte bara ligga i en skyttegrav och vänta på att brinna upp. Wali the sniper (googla) och hans kamrater har bra historier som de har berättat.

Jo det kan jag absolut tänka mig, med de som åker dit från första början kanske inte är de skarpaste tänkarna.
De har en bild om krig som inte stämmer överens av verkligheten.

Frågan är var den här massflykten pga ryskt artilleri, några utländska soldater skulle jag inte kalla massflykt.

Jag tycker det snarare verkar tvärtom att det snarare är ryssarna som backar efter ett tag av hårda strider.
Citera
2022-08-12, 15:52
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Jag är inte så bergis på att det är ett gigantiskt misslyckande. Ryssland verkar helt enkelt inte vara
beredda att slå till hårt och skoningslöst. Dom skulle kunna få Ukraina ner på knä på en förmiddag

Ryssarna har 40-50 st Tu95r som är flygdugliga. Strategiskt bombflyg. Lastar minst 12 ton var.
En enda vända med denna armada och konventionella bomber skulle utplåna Kiev på en kvart.
Vägrar Ukraina att kapitulera ? Då blir eftermiddagens mål Lviv med dom 30st Tu95 som blev kvar
( 10 st nerskjutna av luftvärn ) Med både Kiev och Lviv borta från kartan så kommer Ukraina bli tvungna att kapitulera.

Så varför gör inte Putin detta ? Han vill inte. Han är inte i krig med Ukraina som han ser det utan han fortsätter sin "specialinsats " Bombar man civila städer, då är han i krig. Dit vill han inte.
Låter snurrigt ? Ja, han är inte frisk. Inget i det som har hänt från februari tills nu har någon som helst logik. Det han vunnit är så marginellt och oviktigt, till ett fruktansvärt pris, för båda länderna.
Vad skulle hända om rySSarna bombade skiten ur Kiev?
Det skulle bli politiskt omöjligt för Tyskland mfl att importera ens en droppe olja eller gas från rySSland.
Dessutom är det tveksamt om ens Kina skulle kunna fortsätta att stödja Putin.
Resultatet, RySSland blir en ännu större paria i världssamfundet och den ryska ekonomin kraschar på riktigt.
Inte ens Putin är så störd att han skulle ge sig på detta.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2022-08-12 kl. 15:56.
Citera
2022-08-12, 15:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Det har jag mycket svårt att tänka mig att de kan, oavsett tidsaspekt.

För att vara återhållsamma så dör det hiskeliga mängder civila. 5330 döda och ett tiotusental sårade så långt, och mycket är nog inte rapporterat där p.g.a. svårigheten att få riktig information i en pågående konflikt med massiv propaganda från båda sidor.

Citat:

Ja, de har 55 stycken TU-95, dock är inga av dem utrustade för att fälla frifallsbomber, utan för att bruka kryssningsrobotar med samma typ av roterande magasin i bombutrymmet som TU-22M eller TU-160. TU-22M och TU-160 klarar dock av att fälla frifallsbomber mycket mer effektivt.

Citat:

De är inte byggda för att bära konventionella bomber, som nedtecknat ovan. Även om de var det, och man satte in hela flottan med konventionella bomber så är 660 ton konventionella frifallssprängbomber ingenting på en modernt byggd stad som Kiev. Inte ens om du satte in hela flottorna av TU-95, TU-22M och TU-160 så hade det räckt för att pulverisera Kiev.

Kiev har breda gator, mycket är byggt i betong och tegel. Anledningen till att städer som Hamburg och Dresden blev så hårt åtgångna under WW2 är det faktum att det utbröt eldstormar, eftersom en stor del av det släppta tonnaget bestod av brandbomber, och de tyska medeltidsstäderna var byggda med mycket hus i både sten och trä, med smala och trånga gator där elden kunde sprida sig mellan huskropparna.

Berlin var en mycket modernare storstad, som de allierade aldrig lyckades bomba sig till några eldstormar i.

Vad gäller bombtonnaget och antal plan använda mot Hamburg 24 juli till 2 augusti 1943 och Dresden 13 till 15 februari 1945, så deltog följande mängd plan och de släppte följande tonnage:

Hamburg, deltagande bombplan: 1 343
Hamburg, enskilda räder: 6
Hamburg, släppt tonnage totalt/sprängbomber/brandbomber: 10 145/6 800/3 345

Dresden, deltagande bombplan: 1 299
Dresden, enskilda räder: 4
Dresden, släppt tonnage totalt/sprängbomber/brandbomber: 4 125/3 210/915

Viktigt att komma ihåg här är alltså att både Dresden och Hamburg var medeltidsstäder, där stora delar av forna tiders stadsplanering och byggnadsmaterial fortfarande dominerade. I båda fallen skapade bombningarna eldstormar, som ökade den destruktiva kraften i kvadrat.
Citera
2022-08-12, 16:04
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Betydelsen är att inget västerländskt infanteri har den här erfarenheten av liknande krig. Man har på sin höjd haft mortars på sig skött att folk i flip-flops. Det går inte att jämföra.

Detta har skapat ett övermod hos dessa veteraner som sedan slåss sönder av ryskt artilleri och som leder till massflykt.

Talesättet att man utkämpar sitt förra krig stämmer ganska bra här.

Inget land har den erfarenheten period. Ryssland har inte heller utsatts för den typen av beskjutning i modern tid. Jag förstår, således, inte ditt argument.
Citera
2022-08-12, 16:42
Medlem
mr13377s avatar
Det är lugnt, RySSka trollen påstår alltid varje ny vecka att ett nytt Wunderwaffe ska vinna kriget åt dom.

Dom är bara missförstådda och har otur när dom tänker, en dag får dom rätt säkert.

Först var det cope-cages, gjorde tanksen oövervinnerliga.

Sedan var det termobariska bomber, skulle rassera hela städer.

Sedan var det Tsunami nukes, en enda skulle sätta hela England under vattenytan.

Sedan var det hypersoniska missiler, dom skickade man i flera dagar på tex köpcemtrum och däckverkstäder, dog ca 3-4 civila per attack och hälften fallerade under färd.

Sedan var det terminator-tanks, som styrs av själva skynet och har 100x mer APM än en människa.
Citera
2022-08-12, 16:53
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
1. Nej, det är inte bara propagandavapen de har. Uppenbarligen har de ju tagit en fjärdedel av Ukraina och fortsätter kriget ändå. Man kan väl säga att de HAR vapen, men av de avancerade de pratar om finns det få, och av de äldre, mindre avancerade finns det många.
Tyskarna tog hela Ukraina på mindre än 3 månader under 1941. Mycket tack var ett numerärt överläge. Om inte ryssarna ökar sitt truppantal rejält, så kommer väldigt lite hända.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
2. Rysk vapenexport kommer nog hamna långt efter. Inte för att de är mycket sämre, utan pga sanktioner så de inte kan köpa eller sälja delar.
Fel. Dels för att länder som köper mest av Ryssland (Indien, Vietnam, Egypten) skiter i sanktioner. Men det är också uppenbart att man inte exporterar när man använder sakerna själv.
Citera
2022-08-12, 16:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jo det kan jag absolut tänka mig, med de som åker dit från första början kanske inte är de skarpaste tänkarna.
De har en bild om krig som inte stämmer överens av verkligheten.

Frågan är var den här massflykten pga ryskt artilleri, några utländska soldater skulle jag inte kalla massflykt.

Jag tycker det snarare verkar tvärtom att det snarare är ryssarna som backar efter ett tag av hårda strider.

Nä, det är ju 100% en definitionsfråga. Uppenbarligen står ju den stora massan av ukrainska soldater hyfsat fast även om de tvingas till mindre reträtt då och då, och det är ju det som spelar någon roll för kriget. Men en stor procent av de frivilliga tror jag har vänt hem. Det var heller inte helt lätt att veta vad för typ av krig det skulle bli i mars, jag tror detta har överraskat många.
Citera
2022-08-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nä, det är ju 100% en definitionsfråga. Uppenbarligen står ju den stora massan av ukrainska soldater hyfsat fast även om de tvingas till mindre reträtt då och då, och det är ju det som spelar någon roll för kriget. Men en stor procent av de frivilliga tror jag har vänt hem. Det var heller inte helt lätt att veta vad för typ av krig det skulle bli i mars, jag tror detta har överraskat många.

Jo det stämmer.

Nu var det ju mest ett svar på någon tomte som skrev att ryskt artilleri var mer skrämmande än allt annat artilleri vilket jag tycker verkar konstigt.

Klart artilleri beskjutning är skrämmande oavsett om det är ryskt, amerikanskt eller nordkoreanskt.

Sen att ett antal ryssar, ukrainare och utländska militärer bestämt att de inte vill kriga länge kan handla om många saker.
Citera
2022-08-12, 17:09
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Jo det stämmer.

Nu var det ju mest ett svar på någon tomte som skrev att ryskt artilleri var mer skrämmande än allt annat artilleri vilket jag tycker verkar konstigt.

Klart artilleri beskjutning är skrämmande oavsett om det är ryskt, amerikanskt eller nordkoreanskt.

Sen att ett antal ryssar, ukrainare och utländska militärer bestämt att de inte vill kriga länge kan handla om många saker.

Klart ryskt artilleri är mer skrämmande inte ens ryssarna vet själva vart salvorna landar.

Ja om de nu kommer någonstans överhuvudtaget undrar hur många som sprängs redan i kanonröret.

Bara ta K-141 Kursk t ex hur bra det gick för den kronjuvelen.
Citera
2022-08-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Varför vinner inte Ukraina då?
För att Lillefar (än så länge) har artilleriammunition så att det räcker. Ryssen kör samma taktik som då man lyckades ta delar av Karelen 1939: man öser in artillerigranater 24/7 i hopp om att jämna allt med marken. Men Karelen var ett litet område jämfört med Ukraina och de finska försvarna var få. Slaget om Ukraina är inte slut ännu Tok-Frans. Ukrainarna gav ryssen en svidande näsbränna på Krim för några dagar sedan och det kan ju vara en anledning för dig att hålla käft ett tag. Det kommer mera. De ryska vapnen som skitputin skrutit om i åratal finns inte! Han tvingas köpa (skit)drönare från Iran! Pengarna som skulle gått till överlägsna vapensystem har gått till lyxyachter och villor på Solkusten. Det är så skitstater som Ryssland "fungerar". Alla snor åt sig så mycket de kan och det finns inte ett uns av solidaritet eller heder. Ryssar är kriminellt pack helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in