Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag har inte sparat referensen. Men sovjet var känt som en artilleryarmé med stridsvagnar (du kan googla soviet artillery army). Du kan säkert räkna på olika sätt. Poängen är att ryssarna prioriterar artilleri, på samma vis som t ex USA prioriterar logistik och flyg.
Men nu är det inte sovjet som härjar i Ukraina, eller hur? Så ta fram Rysslands doktrin istället och visa mig att de har 3ggr mer artilleri i ett motsvarande förband.
Förresten så har jag för mig att ursprunget till dessa BTG's kommer någonstans från 80-talet då Sovjet fortfarande var aktivt.
BTG är väl ungefär motsvarande tyska Kampfgruppen under vk2. Dvs, enheter som var sammansatta mellan olika vapentyper för att kunna lösa sina uppgifter snabbare. De innehåller som jag skrev ofta brigadens artilleri som innebär i runda slag 12-18 eldrör.
Sedan finns det renodlade artilleribrigader på båda sidor såklart. Minns inte exakt uppsättningen på dem.
EDIT: Jag hoppas förresten att alla arméer prioriterar logistik. Annars blir det jobbigt.