2022-08-11, 13:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bättre ur ett kulinariskt perspektiv är det inte alltid.
Finns både bra och dåligt svenskt kött - precis som utländskt.
Men vattendelaren torde vara antibiotikan. Där väljer man mellan före 1942 eller efter... Och vi är definitivt på väg tillbaka till före. Där spelar svenskt kött och mjölk, ost, grädde och andra mejeriprodukter en mycket stor roll.

Vad än 10 miljoner svenskar gör lär spela mindre roll, antibiotikaskeppet har seglat för länge sedan och redan nu är man nere på ett fåtal varianter av antibiotika vilka virusstammarna ännu inte blviit immuna mot.

Om hela jorden hade fattat och slutat med antibiotika till boskap så visst men dit lär vi inte komma - alltså blir det snart världen pre 1942 igen.

Edit: Fel av mig, det är bakterier antibiotika verkar mot, inte virus så bakteristammar vore ett mer riktigt uttryck.
Senast redigerad av sucuk 2022-08-11 kl. 13:54.
Citera
2022-08-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talrik
Hur mycket kött exportera vi, borde väl vara många rika knösar som vill ha det "bästa"

Kött - väldigt lite.
Mejerivaror - lite mer.

Total livsmedelsexport 2021 var
103.720.000.000 (nästan 104 miljarder)
2,4 miljarder kött (172.000 ton)
4,8 miljarder (238.000 ton) mejeri.

Samtidigt IMPORTERADE vi
kött för 13 miljarder (369.000 ton)
mejeri för 11 miljarder (413.000).
Så det säger en del om vår balans.

Man kan väl sluta sig till att exporten/importen är kulturellt betingad...
Vi exporterar styckdetaljer som vi äter mindre av och importera de vi åter mer av.
Mejeri är väl samma sak - vi importerar rätt mycket grädde och smör.
exporten torde vara vassle, kvarg och annat skit som jag personligen anser vara grisfoder (populärt förr innan mejeriet kom på att man kunde sälja det för 10 gånger pengarna till korkade konsumenter...)
Citera
2022-08-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vad än 10 miljoner svenskar gör lär spela mindre roll, antibiotikaskeppet har seglat för länge sedan och redan nu är man nere på ett fåtal varianter av antibiotika vilka virusstammarna ännu inte blviit immuna mot.

Om hela jorden hade fattat och slutat med antibiotika till boskap så visst men dit lär vi inte komma - alltså blir det snart världen pre 1942 igen.

Edit: Fel av mig, det är bakterier antibiotika verkar mot, inte virus så bakteristammar vore ett mer riktigt uttryck.
Inte riktigt.
Förekomsten av resistens lokalt är enormt stor just på grund av att vi snålat i både känslig vård och djurvård. bara över sundet är det mycket mer resistens och det drabbar inte minst djurskötare i danska stallar.
Så om folk bara slutade resa, och sedan släpa hem alla skit hit skulle vi klara oss bra. Nästan all resistens i sverige är ett importerat problem.
Citera
2022-08-11, 13:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte riktigt.
Förekomsten av resistens lokalt är enormt stor just på grund av att vi snålat i både känslig vård och djurvård. bara över sundet är det mycket mer resistens och det drabbar inte minst djurskötare i danska stallar.
Så om folk bara slutade resa, och sedan släpa hem alla skit hit skulle vi klara oss bra. Nästan all resistens i sverige är ett importerat problem.

Problemet är bara att folk inte kommer slut resa, tvärt om kommer de resa så mycket de kan.

Vi kan ändå inte isolera oss, förr eller senare är det game over för antibiotikan även i sverige.
Citera
2022-08-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ingen har väl undgått att priserna på mat har stigit till helt sjuka nivåer.
Förr oss ensamstående med barn som försöker få det att gå ihop har det blivit jäkligt tufft. Äta måste man ju och för mig personligen så drar jag hellre ned på nästan allt annat innan jag drar in/snålar på maten. Att inte ha råd att åka på semester är väl en sak men inte ge ungarna bra mat är inte ett alternativ för mig. Att hela familjen samlas och äter middag tillsammans har alltid varit viktigt för mig.

Hursom.

Jag är väl skadad av all reklam och skrämselpropaganda kanske men jag köper alltid svenskt kött och kyckling. När jag köper fisk köper jag alltid en fisk som har nån märkning att den är shysst fiskad.
Antar att jag känner att jag ställer upp för Sverige eller nåt sånt. Jag gör min del liksom?

Att handla köttfärs från irland, fläsk från tyskland, korv från annat än det lokala slakteriet eller några storpack från billighetsmärket eldorado har aldrig gjort. Antar att jag tänkt att det är sämre kvalité och att det kommer smaka så illa att man är tvungen att spotta ut det eller så?

Det skiljer en hel del i pris. Exempelvis köttfärs från Irland är nästan 40% billigare än svenskt.

Igår när jag var på stormarknaden och Willys och handlade så såg jag två personer jag känner igen rätt väl som handlade. Dom äger en av stadsdelens finaste och mest besökta restaurang. Jag har ätit där flera gånger och alltid varit väldigt nöjd med maten.

En stor smockfull kundvagn fylld med mat handlade dom. Jag stod bakom dom i kön. Allt dom handlade var från eldorado. Storpack med kyckling. Storpack med Irlänskt köttfärs osv.

Nu sitter jag här och funderar på varför jag betalar upp till 40% mer för maten. Duger Eldorado för en fin restaurang så borde den duga åt min familj också.

Min fråga är.
Hur många av er handlar som jag? Alltså i stort sett bara svenska varor, trots priset, för att ni tror att kött från Irland, Tyskland och Argentina etc är dåligt och smakar skit?
Svenskt kött köper man främst för att svensk djurhållning är typ bäst i världen, med Finland och Norge bredvid. Bryr man sig inte om hur djuren föds upp kan man köpa annat. Någon större skillnad i smak lär det inte vara.
Citera
2022-08-11, 14:06
Medlem
IceEyess avatar
Inom ramarna för vad som anses vara politiskt korrekt så "måste" man uppenbarligen välja svenskt kött.

Personligen är det inte ens av sekundär betydelse vilken ursprung köttet har.
Citera
2022-08-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Jag köper bara svenskt kött av högre kvalitet. Oftast gräsbetat. Det får kosta vad det kostar. Det innehåller mer näring. Kossor ska gå omkring i hagarna och äta gräs. Inte mat som gör dem sjuka och som de inte är skapta för äta. Har dock noterat att Lidl har entrecote i storpack, ca 1 kg, som är gräsbetat från barasilien. Nja. Jag är skeptisk till att det är rätt men jag köper det ibland. Helt garderad är det svårt att vara. Jag drar ner på annat så jag har råd att köpa näringsrik mat.
Djur som betar och får en grain-finish(mycket spannmål sista tiden) brukar vara bäst kvalitet. Mer marmorering. Jag har själv frysboxen full med 60kg nötkött som är endast gräsbetat(KRAV) och jag tycker det är väl magert, men väldigt gott ändå.

Näringsmässigt spelar det ingen roll om det är gräsbetat så länge man inte äter enbart nötkött.
Citera
2022-08-11, 14:25
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Antibiotika har aldrig fungerat mot virus. Det tar kål på bakterier.
Citera
2022-08-11, 15:23
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Djur som betar och får en grain-finish(mycket spannmål sista tiden) brukar vara bäst kvalitet. Mer marmorering. Jag har själv frysboxen full med 60kg nötkött som är endast gräsbetat(KRAV) och jag tycker det är väl magert, men väldigt gott ändå.

Näringsmässigt spelar det ingen roll om det är gräsbetat så länge man inte äter enbart nötkött.
Det är helt fel. De blir sjuka av det. Feta, visst. Om marmorering är det enda du bryr dig om. Gräsbete är djurens naturliga mat. Det är väldigt enkelt. Och jag tror inte du har ätit gräsbetat kött, för hade du gjort det så hade du iakttagit fin marmorering även i det köttet.
Citera
2022-08-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllinaDaysWork
Nej du får läsa på lite, det här är direkt felaktigt.
Det är för att överanvändning skapar antibiotikaresistenta bakterier inte för att resterna går över i köttet.

Antibiotika använd i förebyggande syfte dock inte i Sverige längre.

Vad är felaktigt menar du? Att antibiotikan och andra läkemedel går över i köttet?
Tror du alla karenstider beaktas för att få ut alla läkemedelsrester ur köttet? Fan man sålde ju till o gamla travhästar som kokött.
Citera
2022-08-11, 16:04
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är felaktigt menar du? Att antibiotikan och andra läkemedel går över i köttet?
Tror du alla karenstider beaktas för att få ut alla läkemedelsrester ur köttet? Fan man sålde ju till o gamla travhästar som kokött.
Det där är rätt intressant: Vi påstår att vi har låg antibiotikaanvändning i livsmedelsproduktion i Sverige (med all rätt), men spelar detta någon roll när vi proppar våra hästar så fulla med antibiotika att de blir otjänliga som livsmedel? Detta borde väl också bidra till att skapa antibiotikaresistenta bakterier?
Citera
2022-08-11, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacX
Ännu en Svensk som Görna Persson lyckades hjärntvätta att Svenskt kött är bäst i världen.
Vad äter du när du är i utlandet? Svenskt kött?
Och äter resten av världen också Svenskt kött?
Nej. Köper kött från samma land jag befinner mig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in