Tony Scott regisserade inte bara långfilmer. Det var som bekant även reklamfilmer och till och med en musikvideo med George Michael.
Och så regisserade han två avsnitt av tv-serien The Hunger (1997-2000) som är frikopplad från filmen från 1983 och där även avsnitten är fristående från varandra.
Det andra avsnittet han regisserade hade David Bowie i huvudrollen, men det är det första avsnittet (The Swords) i hela serien jag fokuserar på här.
Jag misstänker ju att Tony blev utsatt för övergrepp i unga år och jag hävdar att avsnittet bekräftar det.
Den unga kvinnan Musidora (Amanda Ryan) är av diffusa skäl osårbar, och man kan tex sticka ett svärd genom magen utan att hon skadas.
Hon blir kär i James (Balthazar Chandler) men hon inser att han inte delar hennes känslor vilket gör henne så förtvivlad att ”förtrollningen” bryts så hon blir sårbar som en vanlig människa.
De ligger med varandra men han tror fortfarande att hon är osårbar och har sex med henne på ett smärtsamt sätt, men han märker inte att hon plågas.
Dagen efter när Musidora klätt på sig för att gå har hon plötsligt på sig en keps med texten ”WAR”.
Av filmerna har jag lärt mig att keps ibland representerar Tony och enligt min tolkning signalerar Tony här att han har varit med om en liknande jobbig upplevelse som hon.
Musidora är fortfarande förälskad i James, som låtsas sova när hon pratar med honom. Hon förstår det och blir ännu mer förtvivlad över att han ratar henne på detta sätt.
Slutet undviker jag att spoila.
Avsnittet inleds och avslutas av Terence Stamp som är utklädd till Tony Scott (se kepsen) vilket indikerar att det helt enkelt är Tonys egna ord via Stamp.
Med 05.38 kvar av avsnittet inleds scenen med kepsen. Dessförinnan jobbig sexscen som inte bör ses av känsliga.
Avsnittet är 28 minuter långt, inklusive en minuts förtext:
https://youtu.be/MVSc-VUm0ls