2022-08-09, 11:21
Medlem
En benämning som jag fått för mig förekommer i notabel mängd i Tonys filmer är ”Boy Scout”. Det slår mig nu när jag ser om Spy Game (2001) där Brad Pitts karaktär (Tom Bishop) har kodnamnet Boy Scout.

Ett annat exempel är The Last Boy Scout (1991) som egentligen skulle hetat Die Hard men manusförfattaren till TLBS gick med på att överlåta titeln till filmen från 1988, som ju också har Bruce Willis i huvudrollen. Vem som sedan kom på den nya titeln är höljt i dunkel.

Jag drar i nuläget inga slutsatser av detta eftersom jag behöver komma på fler konkreta exempel för att ögonbrynen ska gå i taket.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-09 kl. 12:19.
Citera
2022-08-09, 15:46
Medlem
Filmspoiler.

Varje gång jag kommer fram till slutet av Spy Game (2001) blir jag lika ställd. Muir (Redford) befinner sig inne i ett mörkt parkeringshus. Och vad gör han då just innan han drar igång bilen för att leta sig ut med släckta lampor både på bilen och runtomkring? (Först en lite sliten Brad Pitt).

https://youtu.be/Cv8ZahFALTk

Jo han tar på sig SOLGLASÖGON.

Filmen är nog en av Tonys solglasögon-rikaste filmer. Och jag har ännu inte upptäckt någon skadad högerhand i den – trots rikligt med möjligheter, tex misshandeln mot Brad Pitts karaktär.

Juicen från de två föregående filmerna har här ersatts av apelsiner och min bedömning är, efter flera genomtittningar, att apelsinerna signalerar oskuld/oskyldig.

Elisabeth Jean Scott som nämns före eftertexterna var Tonys mamma som då nyligen hade gått bort.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-09 kl. 16:25.
Citera
2022-08-09, 16:41
Medlem
I början av Deja Vu (2006) säger en radiopratare (ur bilradio som plötsligt blir påslagen på en färja): Now let’s go back in time to 1964. Sedan Beach Boys-låt.

Då sker en fruktansvärd händelse i filmen.

Tony gjorde sällan saker av en slump (mitt intryck).

I filmen försöker man ändra en händelse i det förflutna. Det kan ha fått Tony att fundera på vilken tidpunkt han själv skulle velat resa tillbaka till och gjort något annorlunda.

1964 var Tony Scott 19-20 år – ett par år efter att Boy on Bicycle spelades in. Var det något hemskt som hände 1964 som han önskade gick att ändra?
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-09 kl. 17:02.
Citera
2022-08-09, 17:55
Medlem
När en person begravs i Deja Vu säger prästen (ungefär) följande:

Whatever is has already been, and what will be has been before; and God will call [forth?] the past (där stannar prästen)

Den direkta fortsättningen som prästen (förståeligt) undviker:

…to account.
And I saw something else under the sun: In the place of judgment--wickedness was there, in the place of justice--wickedness was there.

https://web.mit.edu/jywang/www/cef/Bible/NIV/NIV_Bible/ECC+3.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Predikaren

Notering: Han som spelar prästen (liten biroll) ser märkligt spänd och okomfortabel ut i scenen. Han visste nog hur textens fortsättning var. Men han kan ju bara varit nervös.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-09 kl. 18:36.
Citera
2022-08-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Till slut hittade jag True Romance (1993) i speldugligt skick och ser den nu för första gången.

Clifford Worley (Dennis Hopper) blir torterad av skurkar som skär honom i…

https://images.app.goo.gl/aSAVev2vdV3644VD8

Just det, högerhanden.

Min nuvarande (lösa) teori är att de skadade högerhänderna förekommer i filmer där Tony upplevt att han behövt kompromissa med sin kreativitet, så han protesterar på detta (kreativa) sätt.

I Deja Vu (2006) har en mördad snubbes kropp använts för att mata krokodiler. En avkapad arm finns kvar och när krokodil leker med armen sticker högerhanden upp över vattenytan.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-09 kl. 19:47.
Citera
2022-08-09, 21:37
Medlem
I Man on Fire (2004) finns ett jättekort ögonblick i början som jag tycker är mycket intressant. Jag var länge konfunderad men inser att det måste varit medvetet av Tony.

När Creazy (Denzel) träffar sin vän Rayburn (Christopher Walken) fäller Creasy den skämtsamma kommentaren ”Does she have a sister?” till Rayburn om dennes fru.

Lägg framförallt märke till den märkliga gurgling som Walken ger ifrån sig samtidigt som Denzel levererar repliken.

Det är en protest från Tony, hävdar jag, mot att Creasy därmed fastslås vara heterosexuell.

Jag tror att Tony ville att Creasys sexualitet skulle vara en gåta, men lyckades inte få igenom det.

Det kan även vara därför som Creasys skada sitter just på högerhanden. Den kreativa protesten.

1.30 in i klippet: https://youtu.be/1_pS0-eLvVA
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-09 kl. 21:56.
Citera
2022-08-10, 16:08
Medlem
Citat:
I början av Deja Vu (2006) säger en radiopratare (ur bilradio som plötsligt blir påslagen på en färja): Now let’s go back in time to 1964. Sedan Beach Boys-låt.

Då sker en fruktansvärd händelse i filmen.

Tony gjorde sällan saker av en slump (mitt intryck).

I filmen försöker man ändra en händelse i det förflutna. Det kan ha fått Tony att fundera på vilken tidpunkt han själv skulle velat resa tillbaka till och gjort något annorlunda.

1964 var Tony Scott 19-20 år – ett par år efter att Boy on Bicycle spelades in. Var det något hemskt som hände 1964 som han önskade gick att ändra?

Det var nåt som gnagde kring Beach Boys-låten Don’t Worry Baby som spelas just före en hemsk händelse i början av Deja Vu (2006).

Första versen, varav de två första raderna hörs i filmen:

Well it's been building up inside of me
For oh I don't know how long
I don't know why
But I keep thinking
Something's bound to go wrong

Andra versen hörs i sin helhet:

I guess I should've kept my mouth shut
When I started to brag about my car
But I can't back down now because
I pushed the other guys too far

Hela låten: https://youtu.be/X9E1by7PocE
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-10 kl. 16:19.
Citera
2022-08-10, 17:39
Medlem
Citat:
Till slut hittade jag True Romance (1993) i speldugligt skick och ser den nu för första gången.

Clifford Worley (Dennis Hopper) blir torterad av skurkar som skär honom i…

https://images.app.goo.gl/aSAVev2vdV3644VD8

Just det, högerhanden.

Min nuvarande (lösa) teori är att de skadade högerhänderna förekommer i filmer där Tony upplevt att han behövt kompromissa med sin kreativitet, så han protesterar på detta (kreativa) sätt.

Vanligtvis är det bara (väl?) högerhänderna som har/får skador i Tonys filmer men i Man on Fire (2004) är det faktiskt jämn fördelning.

– Creasy har ju sin högerhandsskada sedan tidigare.
– En skurk som blir torterad av Creasy får ett finger avskuret på vardera vänster- och höger hand (eventuellt samma i boken?)
– Och, riktigt förvånande, får en skurkig broder till en storskurk fyra fingrar avskjutna på vänster hand av Creasy. I Deja Vu (2006) har ett mordoffer samma fyra fingrar kapade (ej tummen) fast på höger hand.

Edit: Det är inga ”skurkar” som får högerhandsskador (undantag ett finger i Man on Fire) utan det är personer som man på olika sätt sympatiserar med även om dessa personer också kan bete sig illa, tex Creasy.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-10 kl. 18:04.
Citera
2022-08-10, 22:51
Medlem
Citat:
Jag ser på originalfilmen Top Gun (1986) för första gången och den är helt enormt homoerotisk. Jag hade redan hyfsad koll på det men herregud.

Vi hoppar till 2012.

Filmens regissör Tony Scott och dess stjärna Tom Cruise har inlett förberedelsearbetet till en uppföljare.

2-3 dagar efter deras sista möte kastar sig Tony från en bro mot sin död. Ett vittne uppgav att han sett nervös ut.

Han hade haft cancer men var fri från den och hans anhöriga nekar bestämt till att självmordet haft med någon dödlig sjukdom att göra.

Tiden före sin död hade han fullt upp med nya projekt på gång och han uppges ha varit entusiastisk i ett möte ett par veckor innan.

En frustrerande detalj är att Scott efterlämnade brev till anhöriga där han gick in på detaljer som ingen av dem någonsin har avslöjat.

Teori: Tony Scott blev pressad av någon att begå självmord.

Varför?

Han hade nyligen börjat träffa Tom Cruise igen. Fanns oro inom scientologirörelsen att Tony och Tom skulle återuppta ett tidigare(?) sexuellt förhållande? Kanske hade det redan skett?

Eventuellt skulle Tony ”bara” skrämmas till tystnad men han kan ha blivit så knäckt och orolig över vad som skulle kunna ske om någon hemlighet kom ut att han avslutade sitt liv.

https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/tony-scott-dead-tom-cruise-top-gun-2-364131/

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2191776/Tony-Scott-mystery-deepens-20th-Century-Fox-boss-says-director-burning-excitement-making-Top-Gun-seq uel-DAYS-suicide.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Scott

Filmspoiler:

I Pelham 123 (2009) finns en scen där en tidigare fallskärmsjägare offrar sitt liv utan strid för att skydda en kvinna och hennes son. Den som håller i vapnet som dödar mannen spelas av JT.

Tonys två tvillingsöner var vid filmens inspelning i ungefär samma ålder som pojken i filmen.

I filmen från 1974 med samma namn finns ingen händelse som liknar den ovan.

Just innan mannen blir skjuten säger pojkens mor ”wait” och mannens sista ord till henne blir ”It’s the only plan I got”.

2.30 in i klippet: https://youtu.be/hh_XpR2uOMQ

Enligt mig är det här tungt – en nyckel som leder till ett svar om varför Tonys liv slutade som det gjorde.

Han ville skydda sönerna och deras mor från kraften hos en ondsint övermakt som kan kopplas till JT och TC.

”It’s the only plan I got”.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-10 kl. 23:49.
Citera
2022-08-11, 01:15
Medlem
Tony var lite galen. Jag är nog lite galen. Han vägrade och jag vägrar acceptera den ondsinta övermakt som jag hävdar pressade honom till undergång. Jag är förbannad. Tony kan ha gjort mörka grejer i sitt liv – jag upplever ett tungt samvete i hans filmer – men hur det än är med det så förtjänade han inte att pressas till döds. Jag hoppas att rättvisa sker, på något sätt, mot dem som tvingade honom dit.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-11 kl. 01:20.
Citera
2022-08-11, 19:46
Medlem
Citat:
Några andra grejer som återkommer i Tony Scotts filmer:

-Apelsiner/Apelsinjuice
-Regn
-Kepsar
-Solglasögon
-Knivar
-Avtorkande av egna mungipor i samband med dark shit

Den där sista grejen är riktigt märklig. Till och med Robert Redford gör det i Spy Game (2001) under ett styrelsemöte. Då är det samtalet som underförstått handlar om mörka grejer.

Edit: Några minuter efter att jag nämnde apelsinjuice ser jag Wesley Snipes ta en slurk sådant i The Fan (1996).

Mina tolkningar av vad vissa återkommande grejer i Tonys filmer betyder:

Skadade högerhänder = Creative differences i produktionen. Om två sådana skador förekommer i samma film är det riktigt illa.
Apelsiner = Oskyldig.
Apelsinjuice = Very naughty.
Regn = Allt blir sexigare med regn enligt Tony – tex en massa football-spelare i hög.
Muntorkning = Rovdjur, död.
Knivar = Eventuellt sexuell aggressivitet/övergrepp.
Kepsar = Ibland representerar de Tony.
Solglasögon på män, inte minst i mörker = Tony likes.
Skador på polisfordon = Personligt agg mot polisen hos Tony – orsaken till denna är oklar.
Broarna = En mystisk besatthet hos Tony. Kanske orsakad av hemsk händelse?
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-11 kl. 20:36.
Citera
2022-08-12, 14:28
Medlem
Tony Scott regisserade inte bara långfilmer. Det var som bekant även reklamfilmer och till och med en musikvideo med George Michael.

Och så regisserade han två avsnitt av tv-serien The Hunger (1997-2000) som är frikopplad från filmen från 1983 och där även avsnitten är fristående från varandra.

Det andra avsnittet han regisserade hade David Bowie i huvudrollen, men det är det första avsnittet (The Swords) i hela serien jag fokuserar på här.

Jag misstänker ju att Tony blev utsatt för övergrepp i unga år och jag hävdar att avsnittet bekräftar det.

Den unga kvinnan Musidora (Amanda Ryan) är av diffusa skäl osårbar, och man kan tex sticka ett svärd genom magen utan att hon skadas.

Hon blir kär i James (Balthazar Chandler) men hon inser att han inte delar hennes känslor vilket gör henne så förtvivlad att ”förtrollningen” bryts så hon blir sårbar som en vanlig människa.

De ligger med varandra men han tror fortfarande att hon är osårbar och har sex med henne på ett smärtsamt sätt, men han märker inte att hon plågas.

Dagen efter när Musidora klätt på sig för att gå har hon plötsligt på sig en keps med texten ”WAR”.

Av filmerna har jag lärt mig att keps ibland representerar Tony och enligt min tolkning signalerar Tony här att han har varit med om en liknande jobbig upplevelse som hon.

Musidora är fortfarande förälskad i James, som låtsas sova när hon pratar med honom. Hon förstår det och blir ännu mer förtvivlad över att han ratar henne på detta sätt.

Slutet undviker jag att spoila.

Avsnittet inleds och avslutas av Terence Stamp som är utklädd till Tony Scott (se kepsen) vilket indikerar att det helt enkelt är Tonys egna ord via Stamp.

Med 05.38 kvar av avsnittet inleds scenen med kepsen. Dessförinnan jobbig sexscen som inte bör ses av känsliga.

Avsnittet är 28 minuter långt, inklusive en minuts förtext:

https://youtu.be/MVSc-VUm0ls
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-12 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in