2022-08-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Avsnittet inleds och avslutas av Terence Stamp som är utklädd till Tony Scott (se kepsen) vilket indikerar att det helt enkelt är Tonys egna ord via Stamp.

Tony Scott via Terence Stamp:

You’ve been in love. It’s not that I never fallen in. I have done it myself many, many times. And I have memories to prove it. Not flames, mind you. Not flames any more. Embers, comfort in the night.
To love, to really love, one must let go of everything one knows, of everything one holds dear.
One must open oneself up.

”And I have memories to prove it”. 🔍
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-12 kl. 17:10.
Citera
2022-08-12, 17:49
Medlem
Citat:
Avsnittet är 28 minuter långt, inklusive en minuts förtext:

https://youtu.be/MVSc-VUm0ls
Citat:
Apelsinjuice = Very naughty.

Med 23:10 kvar: Lägg märke till den vänstra killen, hans dryck och det som sker.

Detta spelades alltså in året innan Enemy of the State (1998) med dess blender som Will Smiths karaktär är besatt av.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-12 kl. 18:39.
Citera
2022-08-12, 20:48
Medlem
Den musik som spelas ur återkommande i The Swords är ur låten Whore med Tiger Lillies.

Ett av få ord jag uppfattade var ”Twisted” vilket väckte nyfikenhet:

You are my whore, you are the one I adore,
You are the one that my twisted heart adores,
Like a dog I will gnaw, like a dog I will paw,
You're the one that my twisted heart adores.
You are my whore, even now, old and poor,
You are the one that my twisted heart adores.
You are my whore, like a dog I will gnaw,
You're the one that my twisted heart adores.
You're the one that my twisted heart adores

Den fascinerande sången: https://youtu.be/jqkWUCTxIpM
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-12 kl. 20:51.
Citera
2022-08-12, 21:16
Medlem
Tony Scott i slutet av The Swords, via Terence Stamp: Never the rose without the prick.

Det var nåt med sättet TS sa det som indikerade fräckhet.

Och nu har jag lärt mig att prick även är slang för k*k.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-12 kl. 21:24.
Citera
2022-08-13, 13:31
Medlem
Citat:
Med 23:10 kvar: Lägg märke till den vänstra killen, hans dryck och det som sker.

Detta spelades alltså in året innan Enemy of the State (1998) med dess blender som Will Smiths karaktär är besatt av.

Jag befarar att Tonys gränslöst fräcka blender i EOTS (1998) kan ha bidragit till hans tragiska slut 14 år senare.

Därför har jag skrivit ut det Robert (Will Smith) säger efter att den (och inget annat) stulits:

”I love that blender”.

Kompisen påpekar att ”I did stuff when I was a kid”, även om det inte var inbrott.

”We all did stuff, I just wish they hadn't stolen my damn blender”.

Kompisen: ”You seem a bit attached to this blender Robert”.

”Some people meditate, some people get massages. I blend”.

Jag kan inte drömma om att WS här var medveten om ögonblicket i skåpbilen där två homosexuella män (min bedömning av karaktärerna) parallell-dricker ur varsitt glas med apelsinjuice efter att den ene sagt ”Do you wanna blend?”.

Tony och Will hade inga fler samarbeten efter detta.

Och Tony var sedan (när han blivit pappa) aldrig i närheten av samma fräckhet. Men den försiktigare Tony som följde kanske ändå var too little too late för vissa som vägrade glömma?
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-13 kl. 14:15.
Citera
2022-08-13, 15:46
Medlem
Det här kan vara något tungt.

Fram till och med det Tony Scott-regisserade avsnittet Sanctuary (1999) i The Hunger så förekom skådespelare tillhörande en organisation som börjar på Sc ofta i Tonys grejer.

I avsnittet sker homosexuellt oralsex och även om man inte får se ansiktet på utföraren så leds man till slutledningen att det är karaktären spelad av Giovanni Ribisi.

Det är samma grej här som med Will Smith i filmen från året innan. I båda fallen finner jag det osannolikt att de två inblandade skådespelarna var medvetna om skåpbils-juicen respektive oralsexet.

Efter detta upphör Sc-skådespelarna(väl?) i Tonys filmer, fram till JT i Pelham 123. Och varför blev det då plötsligt en återkomst?

Jo för att Tony ville göra scenen med fallskärmsjägaren. Det var därför han gav rollen som Ryder till JT (hävdar jag).

Jag har alltid betraktad JT som sympatisk, om än lite Twisted, och han kände sig nog också instängd/fångad av Sc. Han kan ha anat vad Tony ville göra, eventuellt, och tackade ja.

Tillägg: Will Smith har försökt grumla till sin relation till Sc men det finns dokumentation på hans anknytning. Bland annat ett pengabidrag 2007.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-13 kl. 16:02.
Citera
2022-08-13, 17:15
Medlem
I EOTS finns en scen där Robert (Will Smith) ringer jobbkollegan(?) Jenny (kortvarig biroll) som spelas av…

Just det, Tony Scotts fru Donna Scott.

Början på samtalet:

Jenny: Hello?
Robert: Yeah it’s me.
Jenny: Oh it’s you asshole. What are you calling me for?

Hennes repliker ser ut att ha spelats in vid separat tillfälle och vi får ingen förklaring gällande asshole. Om hon undvikit att säga det hade WS repliker ändå funkat.

Hans närmaste replik efter hennes är ”Shut up and listen”.

Här är det, i slutet av enminuts-klippet:

https://clip.cafe/enemy-of-the-state-1998/he-never-looks-up/
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-13 kl. 18:07.
Citera
2022-08-13, 18:58
Medlem
Blender har till och med blivit ett uttryck pga EOTS:

Blender

A screenwriting term which refers to a character tic in a movie, assigned to a character where "it's one inexplicable thing that's their thing," yet has no real relevance to the story being told and could be lifted right out of the movie without any consequence. Originated with Will Smith's affection for his blender in Enemy Of The State, and coined by Alex Ross Perry who shared it with Blank Check during the Insomnia episode.

https://blank-check.fandom.com/wiki/Glossary

Här vill jag tillägga att Tony Scott var flitigt involverad i manusens tillkomst i sina filmer – han krävde omskrivningar tills han gick med på att göra filmerna. Ett sådant exempel är Deja Vu (2006).
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-13 kl. 19:01.
Citera
2022-08-13, 19:27
Medlem
I EOTS finns en scen där Robert (Will Smith) ringer jobbkollegan(?) Jenny (kortvarig biroll) som spelas av…

Just det, Tony Scotts fru Donna Scott.

Början på samtalet:

Jenny: Hello?
Robert: Yeah it’s me.
Jenny: Oh it’s you asshole. What are you calling me for?

Hennes repliker ser ut att ha spelats in vid separat tillfälle och vi får ingen förklaring gällande asshole. Om hon undvikit att säga det hade WS repliker ändå funkat.

Hans närmaste replik efter hennes är ”Shut up and listen”.

Här är det, i slutet av enminuts-klippet:

https://clip.cafe/enemy-of-the-state-1998/he-never-looks-up/[/quote]

——————

Eventuellt kan det här vara i alla fall en orsak till att Tony var förbannad:

Mel Gibson and Tom Cruise were considered for the part that went to Will Smith, who took the role largely because he wanted to work with Hackman, and had previously enjoyed working with the producer Jerry Bruckheimer on Bad Boys.

Wikipedia.

Det är klart att det var Tony som ville ha Tom. Men det föll alltså igenom.

Varför?

Kan det ha varit pga Sc som var oroliga för vad som skulle ske om Tom och Tony träffades igen och därför inte tillät det?

Låt oss ta det steg för steg:

– Tony vill göra EOTS (1998) med Tom Cruise.
– Sc blir oroliga och stoppar Tom så att inga ”dumheter” ska ske. Tony ”får” Will Smith i utbyte.
– Tony blir rasande och använder ilskan kreativt genom att introducera blendern, inspirerad av juice-manövern i The Swords (1997)
– Sc blir förbannade.
– Tony är själv fortsatt förbannad och låter det se ut som att Giovanni Ribisi (Sc) ger en avsugning i Sanctuary (1999).
– Sc blir ännu mer förbannade.

Till vilken nivå nådde denna konflikt?
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-13 kl. 20:09.
Citera
2022-08-14, 11:20
Medlem
Tillsammans med Blendern i EOTS (1998) hävdar jag att Giovanni Ribisis (Sc) karaktärs avsugning i Sanctuary (1999) i tv-serien The Hunger bidrog till en eskalerande konflikt mellan Tony och Sc.

Här är hela avsnittet som är bland det märkligaste Tony gjort. Han har öst på med visuella budskap, sannolikt i samarbete med David Bowie, och lycka till med att förstå dem.

Julian Priest (Bowie) är en provokativ konstnär som släpper in den skottskadade Eddie (Ribisi) i sin enorma bostad som ser ut som ett fängelse.

15.35 in i avsnittet sker avsugningen mellan Eddie (Ribisi) och en person med makt. Min bedömning är att en stand-in låtsas vara Ribisis karaktär och att GR själv var omedveten om att det spelades in:

https://watchfreemovi.es/watch-tv/watch-the-hunger-hd-34734.5223661
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-14 kl. 11:37.
Citera
2022-08-14, 12:05
Avslutad
Intressant och underhållande tråd måste jag säga. Tror dock det mest är fria fantasier du kommer med utan någon större substans.

För det första, varför skulle Tony Scott vilja dölja att han var gay (och bara hinta om det i sina filmer), om så var fallet? Att vara gay är knappast något hinder i Hollywood. Två kända personer som jag kommer på så här på rak arm är Jodie Foster och Joel Schumacher. Vad gäller den sistnämnda så ryktas det om att han la in homoerotiska element i "Batman & Robin", vilket jag inte tvivlar på.

För det andra, varför skulle scientologerna ha varit ute efter honom? Att han jobbade med flera kända scientologer räcker ju inte som anledning, för det har ju flera andra regissörer också gjort, utan att de har hoppat från en bro.

Att du har lyckats hitta flera återkommande detaljer i hans filmer är dock ett intressant spår, som faktiskt skulle kunna betyda något. Men att det skulle ha något med hans död att göra finner jag långsökt. Främst för att flera andra regissörer har återkommande detaljer i sina filmer, som man kan tolka på lite olika sätt. Här är en lista på några exempel: 10 Great Film Directors and Their Very Specific Obsessions, vissa mer mörka och störda än andra.

Tony Scott var en bra regissör som har gjort flera sevärda filmer. Förstod dock inte varför han valde att göra två filmer om skenande tåg back-to-back. Där har du kanske något motiv du kan spinna vidare på. I "Unstoppable" filmade han vid bron som han senare hoppade från, för övrigt.
Citera
2022-08-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Intressant och underhållande tråd måste jag säga. Tror dock det mest är fria fantasier du kommer med utan någon större substans.

För det första, varför skulle Tony Scott vilja dölja att han var gay (och bara hinta om det i sina filmer), om så var fallet? Att vara gay är knappast något hinder i Hollywood. Två kända personer som jag kommer på så här på rak arm är Jodie Foster och Joel Schumacher. Vad gäller den sistnämnda så ryktas det om att han la in homoerotiska element i "Batman & Robin", vilket jag inte tvivlar på.

För det andra, varför skulle scientologerna ha varit ute efter honom? Att han jobbade med flera kända scientologer räcker ju inte som anledning, för det har ju flera andra regissörer också gjort, utan att de har hoppat från en bro.

Att du har lyckats hitta flera återkommande detaljer i hans filmer är dock ett intressant spår, som faktiskt skulle kunna betyda något. Men att det skulle ha något med hans död att göra finner jag långsökt. Främst för att flera andra regissörer har återkommande detaljer i sina filmer, som man kan tolka på lite olika sätt. Här är en lista på några exempel: 10 Great Film Directors and Their Very Specific Obsessions, vissa mer mörka och störda än andra.

Tony Scott var en bra regissör som har gjort flera sevärda filmer. Förstod dock inte varför han valde att göra två filmer om skenande tåg back-to-back. Där har du kanske något motiv du kan spinna vidare på. I "Unstoppable" filmade han vid bron som han senare hoppade från, för övrigt.

Jag är glad över dina frågor och funderingar och att du även nämner tågen som jag varit sen att reagera på – inte minst hans två sista filmer. Tack för infon om bron i Unstoppable!

Jag förstår att det här är snårigt.

Enligt mig finns en stor möjlighet att Tony Scott och scientologen (Sc) Tom Cruise hade en sexuell relation som inleddes i samband med inspelningen av Top Gun (1986).

De två samarbetade igen i Days of Thunder (1990) som jag betecknar som ”tvångs-hetero”.

När Tony (det måste varit han) ville att Tom skulle ha huvudrollen i EOTS (1998) föll det igenom.

Det som enligt mig var ett svepskäl till avhoppet ska ha varit en schemakrock för Tom med inspelningen av Eyes Wide Shut (1999). Sånt hade gått att lösa om den rätta viljan funnits hos alla inblandade parter.

Jag hävdar att det istället var Sc som stoppade Tom av rädsla för återupptagen relation med Tony.

Där inleddes konflikten på riktigt (enligt mig) efter att det sannolikt varit spänt redan innan mellan Tony och Sc.

Du gör en intressant iakttagelse med Joel Schumacher och Jodie Foster och jag har i nuläget inget klockrent svar varför Tony gjorde ett annat val än dem.

Att skådespelare som Travolta och Cruise aldrig kommit ut känns mindre komplicerat.

Till exempel hade skådespelaren Rupert Everetts karriär (se nedan) varit betydligt mer framgångsrik om han hållit tyst om sin läggning, men han gjorde andra prioriteringar.

Så Toms och Johns karriärer i Hollywood skulle definitivt ha påverkats negativt om de kommit ut som gay.

Eventuellt kan de även känt/känna sig tvingade av Sc att hålla tyst om sina läggningar då Sc ger intryck av att vilja framstå som att de kan göra alla hetero med rätt vilja.

Ur artikel med Rupert Everett:

When asked about the professional reaction he received after he came out of the closet, Everett responded, “Nothing very much [in terms of Hollywood reaction]. I just never got a job there, and I never got a job here, after [coming out]. I did a couple of films, I was very lucky at the beginning of my career… and then, I never had another job here for ten years probably and I moved to Europe.” Despite a general view to the contrary, Everett calls Hollywood “an extremely conservative world” that “pretends to be a liberal world.”

Earlier, he said he felt, “show business is ideally suited for heterosexuals, it’s a very heterosexual business, it’s run mostly by heterosexual men, and there’s a kind of pecking order.”

https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/rupert-everett-i-job-hollywood-66579/
Senast redigerad av Fotboll12 2022-08-14 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in