Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Intressant och underhållande tråd måste jag säga. Tror dock det mest är fria fantasier du kommer med utan någon större substans.
För det första, varför skulle Tony Scott vilja dölja att han var gay (och bara hinta om det i sina filmer), om så var fallet? Att vara gay är knappast något hinder i Hollywood. Två kända personer som jag kommer på så här på rak arm är Jodie Foster och Joel Schumacher. Vad gäller den sistnämnda så ryktas det om att han la in homoerotiska element i "Batman & Robin", vilket jag inte tvivlar på.
För det andra, varför skulle scientologerna ha varit ute efter honom? Att han jobbade med flera kända scientologer räcker ju inte som anledning, för det har ju flera andra regissörer också gjort, utan att de har hoppat från en bro.
Att du har lyckats hitta flera återkommande detaljer i hans filmer är dock ett intressant spår, som faktiskt skulle kunna betyda något. Men att det skulle ha något med hans död att göra finner jag långsökt. Främst för att flera andra regissörer har återkommande detaljer i sina filmer, som man kan tolka på lite olika sätt. Här är en lista på några exempel:
10 Great Film Directors and Their Very Specific Obsessions, vissa mer mörka och störda än andra.
Tony Scott var en bra regissör som har gjort flera sevärda filmer. Förstod dock inte varför han valde att göra två filmer om skenande tåg back-to-back. Där har du kanske något motiv du kan spinna vidare på. I "Unstoppable" filmade han vid bron som han senare hoppade från, för övrigt.
Jag är glad över dina frågor och funderingar och att du även nämner tågen som jag varit sen att reagera på – inte minst hans två sista filmer. Tack för infon om bron i Unstoppable!
Jag förstår att det här är snårigt.
Enligt mig finns en stor möjlighet att Tony Scott och scientologen (Sc) Tom Cruise hade en sexuell relation som inleddes i samband med inspelningen av Top Gun (1986).
De två samarbetade igen i Days of Thunder (1990) som jag betecknar som ”tvångs-hetero”.
När Tony (det måste varit han) ville att Tom skulle ha huvudrollen i EOTS (1998) föll det igenom.
Det som enligt mig var ett svepskäl till avhoppet ska ha varit en schemakrock för Tom med inspelningen av Eyes Wide Shut (1999). Sånt hade gått att lösa om den rätta viljan funnits hos alla inblandade parter.
Jag hävdar att det istället var Sc som stoppade Tom av rädsla för återupptagen relation med Tony.
Där inleddes konflikten på riktigt (enligt mig) efter att det sannolikt varit spänt redan innan mellan Tony och Sc.
Du gör en intressant iakttagelse med Joel Schumacher och Jodie Foster och jag har i nuläget inget klockrent svar varför Tony gjorde ett annat val än dem.
Att skådespelare som Travolta och Cruise aldrig kommit ut känns mindre komplicerat.
Till exempel hade skådespelaren Rupert Everetts karriär (se nedan) varit betydligt mer framgångsrik om han hållit tyst om sin läggning, men han gjorde andra prioriteringar.
Så Toms och Johns karriärer i Hollywood skulle definitivt ha påverkats negativt om de kommit ut som gay.
Eventuellt kan de även känt/känna sig tvingade av Sc att hålla tyst om sina läggningar då Sc ger intryck av att vilja framstå som att de kan göra alla hetero med rätt vilja.
Ur artikel med Rupert Everett:
When asked about the professional reaction he received after he came out of the closet, Everett responded, “Nothing very much [in terms of Hollywood reaction]. I just never got a job there, and I never got a job here, after [coming out]. I did a couple of films, I was very lucky at the beginning of my career… and then, I never had another job here for ten years probably and I moved to Europe.” Despite a general view to the contrary, Everett calls Hollywood “an extremely conservative world” that “pretends to be a liberal world.”
Earlier, he said he felt, “show business is ideally suited for heterosexuals, it’s a very heterosexual business, it’s run mostly by heterosexual men, and there’s a kind of pecking order.”
https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/rupert-everett-i-job-hollywood-66579/