Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Ett av dina mest resonabla inlägg måste jag säga. Och nästan helt utan omkvädes ord och beskyllningar. Hatten av till dig, du kan ju uppenbarligen bara du vill.
Nu till sakfrågan. Jag håller med dig om att det finns två falanger i denna tråd. Men enligt mitt sätt att se tråden så är det den falangen som ser Ebbas agerande i detta som felfritt, som väljer att bortse från fakta.
Esbjörn har sagt att Ebba lurade honom, i polisförhöret, han har oxå sagt att något slagit slint i huvudet på honom när han skrev på. Och redan i början av september skrev han brev till Ebba och sa att han ångrade affären.
Jag vet att ånger inte är juridiskt hållbart. Dock är det ett faktum att ånger hos denna gamla man är ett så moraliskt gångbart faktum att inte ens Ebba klarar att svara Jo, det ska jag visst. När hon får den direkta frågan om hon tänker genomdriva affären om Esbjörn inte vill.
Jag personligen tror inte att Esbjörn direkt ljög, vare sig i rätten eller i polisförhören eller i pressen. Sanningen är inte svart eller vit.
Det blir för mig ologiskt när det han säger i rätten tolkas som ett utandandes av en äldre e man vid sina sinnes fulla bruk. Men ånger brevet som skrev i september tolkas som rappakalja.
Jag tänker att en intressant frågeställning skulle kunna vara. Varför blev Esbjörn så upprörd över trädfällningen om han till fullo förstått vad en försäljning innebär.
Jag hävdar fortfarande att det inte finns ett enda bevis för att ingen runt Esbjörn agerat utifrån något annat än utifrån hans vilja och med hans bästa för ögonen.
Det blir för mig oxå väldig svårt att förstår varför denna som ni hädar, glasklare man, skulle låta människor agera på det sättet i hans namn.
Du blundar för faktumet att Esbjörn Bolin är i beroendeställning till ägaren av Odalgården.
Enligt oklar definition så anges hon som närmast anhörig till Esbjörn Bolin.
På vilken grund det sker är svårt för oss utomstående att veta. Bolin beskrivs som en äldre person boende på Odalgården som hjälper till med mindre sysslor.
Att det skulle göra att ägaren av Odalgården blir hans närmaste anhörig är knappast rimligt. Alltså bör det finnas en annan relation till grund för påståendet.
Oavsett om den relationen är av intim art, eller att han bara har funnit ett gott drönarliv där han får mat och husrum som lön, så finns där ett beroendeförhållande.
Det finns massor som tyder på att kretsen runt Bolin har agerat utan hans bästa för ögonen och mot hans vilja. Han har själv upphävt samtliga fullmakter och genom ett egenhändigt skrivet brev till rätten skarpt protesterat mot försöket att sätta honom under förmyndarskap, samtidigt som han nu ligger i en tvist med Skatteverket eftersom hans fullmaktshavare har brustit i sitt uppdrag.
Man har försökt utmåla honom som ett hjälplöst kolli, det är helt och hållet ett verk av hans närmaste. Till detta har inte Busch eller hennes ombud bidragit med en endaste stavelse - tvärtom faktiskt.
Om du tycker att försöket att omyndigförklara Esbjörn mot hans vilja är att agera i hans intresse så bör du faktiskt justera din moraliska kompass, för nu pekar den åt helt fel håll.
Esbjörn Bolin var för övrigt inte ens upprörd för trädfällningen, hans ombud gjorde en polisanmälan mot hans vetskap och polisen genomförde ett förhör som följd av detta. I förhöret överdrev han omfattningen av röjningen men erkände samtidigt att han gett sitt tillstånd. Eftersom röjningen skedde med hans godkännande så lades givetvis utredningen ner.
Han sade inte heller i utredningen att Busch lurat honom, han sade att hon ”lurade på honom lite”. Det påståendet baseras givetvis på att han i det läget blivit lurad av sin omgivning att fastigheten var värd 5-6 miljoner. Det är för övrigt möjligt att markvärdet skulle ligga där någonstans om man styckade upp tomten och bebyggde den med flera hus. Det är förmodligen också den plan som ägaren av Odalgården och Odalbygg har haft hela tiden. Det är i förhoppningen att få allt i arv efter Esbjörn Bolins bortgång som hon har låtit honom bo på kursgården.
Hon blev givetvis väldigt upprörd när Esbjörn Bolin gick och sålde hennes tilltänkta arv utan tillåtelse, han har ju alltid varit lite egensinnig. Det är där beroendeställningen kommer in. Med hot om att bli utslängd från Odalgården och berövad sitt drönarliv insåg han snabbt sitt misstag och skrev under ångerbrevet som Majkgård lade framför honom.
När Ebba Busch frågade honom om anledningen till ångern så svarade han givetvis bara att ”det måste bli så nu”.
När Busch sedan blev uppringd av brorsonen så fick hon tydligt höra vad som gällde: Backa eller så skulle hon hängas ut i riksmedia.
Hon backade inte och resten är, som man brukar säga, historia.