2022-08-11, 00:03
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Som sagt, du är så trögfattad att du inte ens fattar vad du själv skriver och efterfrågar. Säger emot dig själv hela tiden. Minst två gånger bara i dina två inlägg ovan. Du börjar ta priset i att vara den mest korkade och ointelligenta person som skrivit i tråden, och det vill fan inte säga lite med tanke på några av de troll som dykt upp.

Inte för att jag tror att du kommer fatta denna gången heller men jag citerar dig en extra gång här, så kanske du kan få hjälp av någon i din närhet som gick ut grundskolan med godkänt betyg i åtminstone svenska att få dig att förstå vad det faktiskt var du skrev och efterfrågade, som jag också svarade på

Belägg för detta har jag alltså redan presenterat i tråden, och de finns i vetenskaplig litteratur i ämnet. Sådant som du inte har den blekaste aning om vad det är för något.

Esbjörn lider inte av demens, och det är inget konstigt med det. En lindrig kognitiv funktionsnedsättning leder nödvändigtvis inte till demens, och när den är subjektiv gör den det definitivt inte.
Ingenstans har jag påstått att alla LKF-fall utvecklas till demens som du ville göra gällande att jag gett uttryck för. Det var det jag bad dig visa var du fått ifrån. Det förstod du helt säkert också men valde att illvilligt läsa in ett syftningsfel trots att det i samma korta inlägg fanns en mening till som helt entydigt visade vad jag avsåg, nämligen denna:
Citat:
Var tycker du dig finna stöd för att jag inte förstår just det du nu förklarar?

Naturligtvis var det inte varifrån du har inhämtat din kunskap om demenssjukdomar och inte heller att du lagt ut text om det i tråden jag efterfrågade. Varför skulle det intressera mig, eller någon annan heller för den delen? Ett uselt försök till damage control.

Du tillskriver ofta användare i tråden egenskaper eller brist på egenskaper i syfte att förminska dem. Detta nedan av dig skrivet var just ett sådant exempel och det förtjänades sannerligen att lyftas fram till beskådan.
Citat:
Vad din trögfattarhjärna inte verkar förstå, är att inte alla som varit eller är i ett stadie av lindrig kognitiv störning utvecklar demens, närmare bestämt ca en tredjel gör inte det.
2022-08-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men snälla lilla vännen. En klar och tydlig fastighetsaffär har inte en aktiv Flashback tråd två år efter den genomförts. En klar och tydlig fastighetsaffär resulterar inte i ett flertal juridiska processer. En klar och tydlig fastighetsaffär slutar när nycklarna lämnas över. Den här fastighetsaffären är allt annat än klar och tydlig. Det måste vi väl alla inse?

Jag kan inte heller hålla med om att allt var klart och tydligt när han sålde fastigheten. Redan tidigt beskrev Esbjörn att han hade svårt att se vad som stod i kontraktet. I polisförhöret kan vi läsa att han stördes av att folk arbetade i trädgården. Och i början av september skriver han ett brev till Ebba om att han ångrat sig. När han får frågan om varför han skrev på. Säger han, att något måste slagit slint i huvudet på honom.

Vad menar du att cirkusen började när sådana som jag, kubiken och HeavensDevils lade oss i? Jag lovar dig att ingen av oss startade den här cirkusen. Den startade Ebba och Esbjörn själva för ca två år sedan.

Om du menar att det är på grund av att vi skriver här som tråden är aktiv. Så betackar jag mig för det som argument. Det är helt okey för dig att sluta skriva här om du vill få tråden mindre aktiv. Men skyll inte mig för dess aktivitet, jag har betydligt mindre inlägg i den än de flesta trådveteraner.

Min fetning ovan.
Menar du verkligen att Esbjörn och Ebba startat cirkusen tillsammans?
Eller har Esbjörn strtat en egen cirkus
Kan du i så fall tala om vilken cirkus det är Esbjörn startat i den här fastighetsaffärren?
2022-08-11, 09:29
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så du säger alltså att alla politiker (på högerkanten) ska vara bostadslösa....

För om de inte får köpa hus, och du inte vill ha en myndighet som löser det. Då finns det inneboende eller bostadslös, vilket i princip är samma sak.
Självklart menar jag inte det. Massor av människor har köpt eller sålt hus under sin politiska karriär.

Vad jag menar är att det nog är bäst om politiker och andra människor köper ett hus som redan är till salu. För att denna husaffär gick bra kan ingen tycka.

Jag vet att det inte fanns ett hus till salu precis exakt där Ebba ville bo. Men de flesta människor tuggar o sig det faktumet att så är fallet och köper ett hus någon annanstans då.
2022-08-11, 09:46
Medlem
Citat:
Självklart menar jag inte det. Massor av människor har köpt eller sålt hus under sin politiska karriär.

Vad jag menar är att det nog är bäst om politiker och andra människor köper ett hus som redan är till salu. För att denna husaffär gick bra kan ingen tycka.

Jag vet att det inte fanns ett hus till salu precis exakt där Ebba ville bo. Men de flesta människor tuggar o sig det faktumet att så är fallet och köper ett hus någon annanstans då.
Det fanns ett hus till salu där, problemet var bara att ägaren på Odalgården ville ha marken.
2022-08-11, 09:47
Medlem
"I grund och botten finns två falanger i denna tråd"

Dels de som menar att Esbjörn kände sig lurad/duperad o ångrade sig o att Ebba lovade att inte genomföra affären om Esbjörn ångrade sig men som sedan körde den hårda juridiska vägen.
Helt enkelt Ebba menade inte vad hon sa (som vanligt).

Dels de som menar att iom att Ebba lyckades få Esbjörns namnteckning på kontraktet så gjorde hon rätt.
Dessa individer är inte intresserade av hur det gick till med:
uppläsning av kontraktet för Esbjörn,
vilka värderingar fanns o vilka presenterades för Esbjörn
vad lovade Ebba Esbjörn angående renovering/restaurering, bibehållandet av skogstomten mm

Den ständiga kampen mellan moral o juridik kan väl sammanfatta de olika lägren.
2022-08-11, 09:49
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Marys dockskåp har återuppstått där hon tolkar vad dockorna tycker och känner.

Hur vet du precis exakt var din docka Ebba ville bo, berätta gärna för oss andra som inte har förmågan att veta vad andra har för känslor utan att ha pratat med dem?

Vi andra kan konstatera att Ebba köpte Esbjörns hus då det var till salu och att det har varit andra och tittat och bjudit på huset innan.
2022-08-11, 09:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det beror på att sakliga inlägg med fakta inte behöver lika många ord åt gången.

Citat:
Bra! Då måste ju någon som skrivet strax över 600 inlägg ha mer sakliga inlägg än någon som skrivet strax under 1300 inlägg.

Det handlar inte bara antal ord per inlägg, eller antal inlägg, säger jag som skrivit många och långa inlägg. Hur länge har man varit aktiv här och vad/hur skriver man?

Det är lätt att skriva kort om man inte (som jag) vill utveckla varför man kommit fram till en slutsats eller åsikt.

"Esbjörn är dement" respektive "Esbjörn är inte dement", ger iallafall mig inte mycket att gå på, men lägger Någon fram fakta, bevis och indicier (känslor är ingetdera) på varför Någon tycker så, är det större chans att jag tar till mig vad som skrivs.

I slutänden är det ju det allt handlar om, man skriver här för att någon annan ska läsa det, även om det finns de som skriker rakt ut för skrikandets skull, eller för att få sista ordet i tron om att det förändrar något.
Senast redigerad av fnirp 2022-08-11 kl. 09:58.
2022-08-11, 10:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Nu är du ute och svamlar igen.
Nog var huset till salu!
Han hade hört sig för om priser i området och när han fått besök av diverse som velat köpa så har buden varit för låga.

Att han inte ville ha någon dyr mäklare är en anledning som gjorde att köparen passade gubben bra.

Och han satte själv priset och av fri vilja skrev på både förlikning och köpebrev.

Tyvärr fans det x antal personer som bara ville ha mer pengar och skada köparen politiskt, likt vissa troll här.
Därav håller vissa fortfarande på och trugar om att det var en affär som inte var ärlig,
Detta trotts att inget ombud har hävdat detta endast andra besynnerliga saker likt belysning dåligt minne ocker mm.
Senast redigerad av braattha 2022-08-11 kl. 10:03.
2022-08-11, 10:13
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Dels de som menar att Esbjörn kände sig lurad/duperad o ångrade sig o att Ebba lovade att inte genomföra affären om Esbjörn ångrade sig men som sedan körde den hårda juridiska vägen.

Dels de som menar att iom att Ebba lyckades få Esbjörns namnteckning på kontraktet så gjorde hon rätt.
vad lovade Ebba Esbjörn angående renovering/restaurering, bibehållandet av skogstomten mm

Ebba tvingades ta till rättsväsendet, när Esbjörn inte ville medverka till en lösning på den tvist han var delaktig i. Helt normalt att göra så.

Esbjörn och Ebba diskuterade affär i två månaders tid och det de kom överens om, skrevs ner i ett avtal som båda parter skrev på. Jag antar att Theo inte bara kontrollerade och skrev ner Esbjörns personliga uppgifter i kontraktet, utan även övriga detaljer, så det borde inte varit någon överraskning för Esbjörn vad som stod i kontraktet.

Kokar man ner det, vad är intressant i kontraktet? Pris, vad som säljs, av vem, till vem, vad som ingår och när ägarbytet sker. Det är något Esbjörn kunde läsa själv, och/eller uppfatta vid uppläsningen, oavsett om det var månljus och snabb uppläsning.
2022-08-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Vi vet hur det gick till med uppläsningen av både kontraktet och förlikningsavtalet. Att Esbjörn Bolin sedan försöker bryta samtliga ingångna avtal är inte rätt — vare sig moraliskt eller juridiskt.

Det vi har är en kamp mellan juridik och moral på min sida och på din sida politik.
2022-08-11, 10:18
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Att han inte ville ha någon dyr mäklare är en anledning som gjorde att köparen passade gubben bra.

Esbjörn hade redan en köpare som var beredd att betala vad han ville ha och var väl medveten om att mäklare inte är gratis.
Esbjörn hade koll på läget.
2022-08-11, 10:51
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
I grund och botten finns två falanger i denna tråd

Dels de som menar att Esbjörn ljög i domstolen men att kvällspressen talar sanning.

Dels de som menar att Esbjörn talade sanning i domstolen och att kvällspressen ljuger.

Det som talar till den senare partens fördel, är alla inlagor till domstolen.

En intressant sak att notera är dock att Esbjörn aldrig, inte någon gång, varken i media eller domstol, hävdat att han inte sålde huset av egen fri vilja. I domstolen berättade han att sålde huset av egen fri vilja, och i media berättade han att han ångrade sig ett par veckor efter att han sålt huset.

Sedan finns det en del lögnaktiga element, aka Binninge-maffian, som ljuger om att Esbjörn ångrade sig dagen efter. Men detta förnekar alltså Esbjörn själv och även andra utomstående bekräftar att Esbjörn inte hade ångrat sig mer än en vecka efter försäljning.

I grund och botten har det visat sig att så gott som alla på Esbjörnligans sida i tvisten ljugit om så gott som allting i stort sett hela tiden. Bara en sådan sak som att påstå att månen sken mitt på eftermiddagen en alldeles klar högsommardag när det var nymåne
Ett av dina mest resonabla inlägg måste jag säga. Och nästan helt utan omkvädes ord och beskyllningar. Hatten av till dig, du kan ju uppenbarligen bara du vill.

Nu till sakfrågan. Jag håller med dig om att det finns två falanger i denna tråd. Men enligt mitt sätt att se tråden så är det den falangen som ser Ebbas agerande i detta som felfritt, som väljer att bortse från fakta.

Esbjörn har sagt att Ebba lurade honom, i polisförhöret, han har oxå sagt att något slagit slint i huvudet på honom när han skrev på. Och redan i början av september skrev han brev till Ebba och sa att han ångrade affären.

Jag vet att ånger inte är juridiskt hållbart. Dock är det ett faktum att ånger hos denna gamla man är ett så moraliskt gångbart faktum att inte ens Ebba klarar att svara Jo, det ska jag visst. När hon får den direkta frågan om hon tänker genomdriva affären om Esbjörn inte vill.

Jag personligen tror inte att Esbjörn direkt ljög, vare sig i rätten eller i polisförhören eller i pressen. Sanningen är inte svart eller vit.

Det blir för mig ologiskt när det han säger i rätten tolkas som ett utandandes av en äldre e man vid sina sinnes fulla bruk. Men ånger brevet som skrev i september tolkas som rappakalja.

Jag tänker att en intressant frågeställning skulle kunna vara. Varför blev Esbjörn så upprörd över trädfällningen om han till fullo förstått vad en försäljning innebär.

Jag hävdar fortfarande att det inte finns ett enda bevis för att ingen runt Esbjörn agerat utifrån något annat än utifrån hans vilja och med hans bästa för ögonen.

Det blir för mig oxå väldig svårt att förstår varför denna som ni hädar, glasklare man, skulle låta människor agera på det sättet i hans namn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in