2022-08-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nej men muren har heller inget med den här konflikten att göra.

Det har den på så sätt att den byggdes och kallades Antifaschistischer Schutzwall/Anti-Fascist Protection Rampart - dvs den byggdes för att skydda mot "fascisterna".

Den egentliga anledningen att muren byggdes var för att förhindra människor att fly till väst och på så sätt framstå som ett dåligt land som inte fungerade och var sämre om innevånarna själv fick välja.

På samma sätt så använder Ryssland nu argumentet "Vi måste skydda oss från Fascisterna", "Vi måste avnazifiera Ukraina" osv som argument för invasionen men alla inser att det är för att förhindra Ukraina att närma sig Väst/EU/NATO och på så sätt få det mycket bättre.

Anledningen till muren byggdes har alltså samma officiella argument - "Skydda oss mot fascisterna" och har samma egentliga anledning - förhindra att befolkningen får det bättre när de närmar sig Väst/EU/NATO.
Citera
2022-08-11, 12:42
Medlem
raskenss avatar
42000 döda ryska soldater. Vid 50000 döda blir det tårta. Borde bli om nån månad.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1557613916833849345?t=z40MwU4xvLddTmLQKlDCPg&s=19
Citera
2022-08-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
42000 döda ryska soldater. Vid 50000 döda blir det tårta. Borde bli om nån månad.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1557613916833849345?t=z40MwU4xvLddTmLQKlDCPg&s=19

Ja vid 50.000 blir det att fira med något.
Citera
2022-08-11, 12:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Attentat mot kraftledningar så att Ryssland inte skall kunna ta ström från kärnkraftverket de ockuperar till Krim.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1557644016585424899
Citera
2022-08-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Polackerna är väl fortfarande bittra över Molotov-Ribbentrop pakten och efterföljande nästan 50 år av förtryck från Ryzzland.

Visst borde de kunna släppa det nu...

Det finns ju inget land i det forna östblocket som vill hamna under ryzzlands inflytande igen - undrar varför?

Hade västvärlden haft samma insikt om ryssarna som Polen, baltstaterna och andra som levt under det ryska oket så hade detta krig aldrig startat. Man hade motat in ryssarna i fållan första gången Putin stod på Röda Torget och självgott flinade åt sitt oövervinneliga Ryssland. Under tiden så höll Norge på och städade upp efter förra storhetsvansinnet Sovjets Ishavsflotta som stod rostande överallt runt Murmansk och läckte radioaktivitet.
Nu kan man ju undra vem som skall städa upp efter dom den här gången?
Citera
2022-08-11, 12:54
Medlem
raskenss avatar
Inflationen på väg ner nu , skörden i Sverige blir störst på många år. Mycket tyder på att turbulensen i ekonomin inte blir så stor, -I VÄST så klart. I ryssland blir det total kollaps med 40% BNP minskning, kollapsad export. Paniken sprider sig i befolkningen. Visum slutas utfärdas. En järnring slås runt Ryssland sen kommer Ryssland att sjunka som ett däck med pyspunka. Hoppas faktiskt Putin sitter kvar ett tag så han hinner förstöra Ryssland maximalt.

Va gött och härligt det är att leva i väst.
Citera
2022-08-11, 12:56
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är inte viktigt. Jag förstår bara inte vad det har med trådens ämna att göra.
Jag har rest in i både Sovjet och Ryssland och det har varit som vilken inresa som helst.
Tråden är sjukt lång och till slut tröttnar man på alla idioters kommentarer.

Du har väl ryskt (sovjetiskt) pass. För min buss jag åkte med till Sovjet tog det en halv dag vid gränsen. ALLT skulle deklareras, både vid infarten och visas upp vid utfarten. Med allt menar jag allt av sovjetiskt värde såsom kameror, jeans (även vilket märke och storlek skulle anges) elektroniska spel, digitalklockor etc.
En person var fritidsfotograf så han hade TVÅ kameror med sig. Ajabaja, mycket mystiskt, lång utredning.
Citera
2022-08-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja. Jag har själv passerat ganska många landsgränser, men att gå över från Väst- till Östberlin var inte som vilken annan gränspassering som helst. Inte heller återpassagen.

Samma här: Inte Sovjet, men DDR och Polen under 80 talet, var inte helt enkelt och det krävdes rätt mycket administration och uppföljning. Vid Transit visum genom DDR krävdes uppföljning på minutnivå och en trafikstockning krävde en hel del förklaringar och dokumentation för att förklara.
Var faktsikt samma sak med Ryssland under 90talet; Däremot blev det lite enklare en bit in på 2000talet.
Var en passage till/från något av Warsavapakt länderna före 1991 enkel var man nog diplomat eller anställd av KGB.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-08-11 kl. 13:27.
Citera
2022-08-11, 13:01
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Samma här: Inte Sovjet, men DDR och Polen under 80 talet, var inte helt enkelt och det krävdes rätt mycket administration och uppföljning. Vid Transit visum genom DDR krävdes uppföljning på minutnivå och en trafikstockning krävde en hel del förklaringar och dokumentation för att förklara.
Var faktsikt samma sak med Ryssland under 90talet; Däreomt blev det lite enklare en bit in på 2000talet.
Var en passage till/från något av Warsavapakt länderna före 1991 enkel var man nog diplomat eller anställd av KGB.

Eller av uppvisande av Vänsterpartiet kommunisternas partibok, kunde nog snabba på inträdet.
Citera
2022-08-11, 13:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Du har väl ryskt (sovjetiskt) pass. För min buss jag åkte med till Sovjet tog det en halv dag vid gränsen. ALLT skulle deklareras, både vid infarten och visas upp vid utfarten. Med allt menar jag allt av sovjetiskt värde såsom kameror, jeans (även vilket märke och storlek skulle anges) elektroniska spel, digitalklockor etc.
En person var fritidsfotograf så han hade TVÅ kameror med sig. Ajabaja, mycket mystiskt, lång utredning.
Svensk sen födsel och har åkt flyg och färja drygt 30 gånger till Sovjet/Ryssland sen mitten på 80-talet. Jobbat med IT och har haft en del prylar med mig och det har aldrig varit några problem. Gränsövergången Hong Kong - Kina har krånglat mera trots att det är samma land.
Citera
2022-08-11, 13:12
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Oja!

Piss-fittorna i Ryssland har redan vunnit.

25 flygplan åt helvete för mindre än 24 timmar sedan....

Om det stämmer att även den orchiska flygbasen i Belarus sprängts i luften så kommer det bli intressant framöver.

Lukasjenka ser sig omkring efter en möjlig exit nu när alla vet att RyZZland förlorar detta. Rykten säger att han kommer ge Putte på båten och kasta av sig oket…..
Citera
2022-08-11, 13:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
◾Steven Seagal arrived on a visit to the DPR and is going to shoot a documentary film about the war in Donbass.
The last film he will ever get to make since noone in the west will ever want to work with him again. He better make it a good one since this is the one he will be remembered by.

Om ingen förlupen missil tar död på honom innan förstås. Om så sker så blir han enbart ihågkommen som filmstjärnan som offrade sitt liv till förmån för rysspropaganda.
Senast redigerad av Trolltestet 2022-08-11 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in