2022-08-11, 12:10
Medlem
Reimers avatar
Orchisk innovation

Citat:
Modern Russian anti-tank hedgehogs in the center of Kherson. The one on the left is the most modern.
(46.6404988, 32.6179118)

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1557648735517163530
Citera
2022-08-11, 12:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag menar att ni har fel i det antagandet. Osäkerheten och riskerna för krig i världen är långt större nu än de var under kalla kriget, vilket syns tydligt med spänningarna i Europa och det storkrig vi nu ser i Ukraina. Konflikterna på Balkan hade i grunden ingenting att göra med kalla kriget, utan är en fortgående spänning mellan olika folkslag och religioner i området, som vuxit och lagt sig om vartannat sedan 14-1500 talen.

Utöver det så har det, sedan 1991, varit flera krig i Tjetjenien, mellan Azerbajdzjan och Armenien, i Nordafrika och i Irak. Det har också tillkommit större kärnvapenarsenaler i länder som Kina, Indien och Pakistan, samt en ny kärnvapenmakt i Nordkorea. Spänningarna är just nu enorma i Asien, där Kina hotar Taiwan och bråkar med Japan.

Jag snubblade över en intressant faktoid. Det senaste året har 6 statskupper genomförts i Afrika. (Mali, Burkina Faso, Sudan, Guniea, Tschad, kommer inte ihåg den sista). Det är enormt mycket. Statskupp måste vara själva definitionen för osäkerhet, även om inte så många dör.

Själv skulle jag säga att 2000-2005 var en gyllene tid säkerhetspolitiskt. Sedan spårade det ur, USA och Putin var oförmögna att hitta en väg ut. USA var för offensivt, Putin för auktoritär.
Citera
2022-08-11, 12:15
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Orchisk innovation

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1557648735517163530

Funkar nog dock ändå bättre än deras uppblåsbara luftvärn som de visade upp häromdagen!
Citera
2022-08-11, 12:19
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wakzlm
Vackert. Hoppas de slaktar alla Ukrainska råttor och alla de vidriga äckliga smutsiga svenskar som slåss för dem.
Du borde ta det lite lugnt med tramadolen!

Det är inte bra att bli så där arg….
Citera
2022-08-11, 12:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
OK, du har tittat på TV och det "sades". Då vet vi.
Har du passerat en gräns till Ryssland/Sovjetunionen någon gång?

Varför är det viktigt att själv ha rest in i Sovjet?

Det är ju sant att muren i Öst kallades för den ’antifascistiska skyddsvallen’. Vad finns det för anledning att förneka det?
Citera
2022-08-11, 12:21
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
100? Minst 10.000! Lägg därtill 80.000 stupade Ryssar och 12.000 förstörda tanks!

Inte lätt när UAF plockade fram 1 miljon man, tränade hos Britterna.
Nej 1000 tanks och 43000 stupade! Du verkar lite väl pessimistisk som rysstroll?
Citera
2022-08-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
En rejäl brasa i Moskva.

https://twitter.com/igorsushko/status/1557609773008289792
Vad var det Putin sa? "Ryssland kan bara förstöras från insidan"
Är det som har börjat nu!!
Citera
2022-08-11, 12:23
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du verkar vara totalt fakta-resistent.

Du motsätter dig alltså påståendet att de som byggde muren kallade den för "Anti-Fascist Protection Rampart"/"Antifaschistischer Schutzwall" - vad har du för teorier i ämnet?
Jag motsäger mig att du har tittat på TV och det "sades" som om det skulle tillföra trådens ämne något.
Jag tittade på en journalfilm från Tyskland 1939 och där sades det att judar är roten till allt ont. Fattar du hur mycket det skulle tillföra trådens ämne. Nu orkar jag inte lägga mera tid på dig.
Citera
2022-08-11, 12:25
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du gillar inte att Ukraina försvarar sig mot det ryska anfallet? Varför? Blev det lite för jobbigt för Ryssland?

Ukraina får vad de förtjänar. Ja det verkar jobbigt att slåss mot amerikanska vapen. Tror dock att Ryssland kommer fortsätta mala på.

Jag har champagne som skall öppnas när "ökänd soldat" och andra svenska regimtrogna sossars lik ligger och jäser i höstsolen. Må deras död vara plågsam och ångestfylld.
Citera
2022-08-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Funkar nog dock ändå bättre än deras uppblåsbara luftvärn som de visade upp häromdagen!

Fattar ni inte att de uppblåsbara är lockbeten? Tänk om 950 av de påstått utslagna 1000 ryska stridsvagnarna var stora badleksaker?
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

Det är ju sant att muren i Öst kallades för den ’antifascistiska skyddsvallen’. Vad finns det för anledning att förneka det?
Det är inte viktigt. Jag förstår bara inte vad det har med trådens ämna att göra.
Jag har rest in i både Sovjet och Ryssland och det har varit som vilken inresa som helst.
Tråden är sjukt lång och till slut tröttnar man på alla idioters kommentarer.
Citera
Medlem
Citat:

När det gäller många Putin fantaster är det första som kommer i tanken att förneka.
Sen tror jag vad jag vill om Onkel-Ben_nys erfarenheter över huvud taget.
Det jag ser är att skribenten hatar USA punkt slut, vad som sen är sant ellr falskt spelar ingen roll.
Nu var jag inte så extremt uppmärksam på omgivningen när Berlin muren restes, men jag var på plats när den föll och då kallades den anti facist skyddet av DDRs förespråkare.
(Off topik jag har papper på att jag åkte in i DDR men jag lämnade aldrig).
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-08-11 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in