2022-08-11, 08:39
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Egentligen inte on topic, men det är en så extremt typisk sak med den svenska sjukvården - man är helt utlämnad till läkarnas godtycke och/eller inkompetens. Om just den läkaren du råkar få tilldelad till dig har starka åsikter om något (exempelvis den enorma skadeverkan och beroendeproblematik som tydligen är kopplad till Atarax...), då är det som gäller.

Sen om man går till en annan läkare får man hoppas att de har andra vilda teorier som åtminstone har överlappande ytor mot de besvär man har eller den behandling man behöver.

Mer on-topic: Även om Atarax bara är en harmlös antihistamin kan det självklart ändå bli narkotikaklassat, det läkemedelsnervösa Sverige skulle nog tom. vilja narkotikaklassa multivitaminer. Det smärtstillande läkemedlet Diclofenac gick den vägen och blev receptbelagt några år sedan, troligen för att det var en av de få som faktiskt fungerade.
Citera
2022-08-11, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Trodde det var för att dämpa klådan från opiaterna.
Det också men då får man ta jäkligt många 25 mg. 10 st räcker inte. Du får ändå riva smalbenen med en hårborste av stål.
Citera
2022-08-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yuffe
Det också men då får man ta jäkligt många 25 mg. 10 st räcker inte. Du får ändå riva smalbenen med en hårborste av stål.

Haha fyfan tar jag 1 är jag utslagen i 12 timmar. Kanske är ovanligt lättpåverkade då det starkaste jag äter är Alvedon.
Citera
2022-08-11, 08:51
Medlem
Schmisss avatar
Du borde anmäla den förståndssvage läkaren. Borde bli av med sin läkarlegitimation. Måste varit en aphårig Abdullah som fuskat till sig sin läkarexamen du gått till eller en senildement svennebanan till läkare som sedan länge passerat pensionsåldern.
Senast redigerad av Schmiss 2022-08-11 kl. 08:55.
Citera
2022-08-11, 09:05
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Haha fyfan tar jag 1 är jag utslagen i 12 timmar. Kanske är ovanligt lättpåverkade då det starkaste jag äter är Alvedon.

Du måste ju trolla lika mycket som TS. Atarax är ett skämt, personal på psykinrättningar som vill förskriva atarax är ett skämt. Att det ens talas om atarax i psyksammanhang är ett stort fett skämt.
INGEN som har reella problem med psyket kommer att bli hjälpt av atarax.
Citera
2022-08-11, 09:42
Medlem
Blaskas avatar
Atarax är för barn. Du måste haft placeboeffekt.
Citera
2022-08-11, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Det beror på tolerans. Om du ligger och softar på moffe och opioider så vill du gärna ha både antiemetika och mer drowsy first-generation antihistamines. Atarax är sådär. Bäst är zofran och/eller skopolamin tillsammans diphenhydramine. Blandar du dessutom ut det med några gram pregabalin så mår du som en stjärna.

5 gram magnesiumoxid och en halv liter vatten innan varje måltid och du blir aldrig förstoppad. Sjukvården vet inget. Det behövs inga andra medel mot förstoppning om ett halvt glas milk of magnesia dricks i samband med att man äter. Då det inte tas upp är det ofarligt. Man skiter vattenstrålar. Det kommer dock hastigt och man har inte alla gånger kontroll över anus mer än ca 1 minut. Sen måste man hitta en toalett snabbt.
Senast redigerad av yuffe 2022-08-11 kl. 09:53.
Citera
2022-08-11, 10:36
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Du måste ju trolla lika mycket som TS. Atarax är ett skämt, personal på psykinrättningar som vill förskriva atarax är ett skämt. Att det ens talas om atarax i psyksammanhang är ett stort fett skämt.
INGEN som har reella problem med psyket kommer att bli hjälpt av atarax.

Du inser att alla är individer va? Man reagerar olika på substanser. För mig gör Atarax inte ett skit, men jag känner folk som säckar av det. Jag hör ofta att theralen inte fungerar, men jag blir en zombie av ett par/tre droppar.
Citera
2022-08-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Det där med tyngre saker är förfärligt. Känner en pajsare som hade kommit över en hundraburk Antabus 400 mg, oöppnad. Han gick runt nere på Sergel och försökte sälja den, men han ångrade sig och drog i sig allt själv.

Okej, bättre det än att dra in andra i fördärvet.

Antabus får man utskrivet om man är alkoholist. Man mår fruktansvärt dåligt om man dricker alkohol när man tar antabus. Klåda, rodnad, illamående, hjärtklappning mm.
Citera
2022-08-11, 11:06
Medlem
LKKINGENs avatar
Opps blev en del off topic men de 2 första styckena är mitt svar på TS frågeställning.

Som folk skrivit, Atarax är en allergimedicin och en biverkning är att den kan göra dig lugnare.
Det är bara leta upp en ny läkare och berätta vad du har för erfarenhet av denna tablett och varför du vill ha den idag.
För mig fungerar den utmärkt för att dämpa ångest och oro och jag får utskrivet nya så fort jag ber om det, precis alla inom vården jag frågat har sagt till mig att dom är helt ofarliga så länge man håller sig till maxdosen.

Har Sertralin i botten som verkligen hjälpte mig med ångest men jag behöver allt som oftast ta en Atarax eller 2 för att hålla borta topparna som dyker upp i situationer som jag vet i förväg.
Men att gå och tugga Atarax är ingen lösning, det är bara att skjuta skiten framför sig, man behöver hjälp med att ta itu med problemet som orsakar ångesten men att hitta någon psykolog/psykiater som är villig att ta reda på vad som felar är inte lätt och först ska man komma dit..
Tog mig drygt 5 år med terapi när jag plötsligt behövde byta psykolog, han sa att han inte ens läst mina journaler utan började från noll och använde de 3 första månaderna till att diagnostisera och zooma in på problemet innan han ens började prata om någon behandling. Sen började det gå framåt..
Citera
2022-08-11, 11:08
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Atarax är inte beroendeframkallande och saknar precis samtliga egenskaper som narkotikaklassade ämnen har.

Tror din läkare blandade ihop med något helt annat.

Ja, måste blivit missförstånd eller så är läkaren gravt okunnig.
Citera
2022-08-11, 11:27
Medlem
Airwave92s avatar
Frågan är varför man ens vill ta skiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in