2022-08-11, 06:58
Medlem
LookingBackInAngers avatar
För ett antal år sedan låg jag på en medicinavdelning på ett av Stockholms större sjukhus. En morgon kände jag mig lite orolig så jag frågade syster om jag kunde få något lugnande.

–Difenylmetylpiperazinderivat kommer strax! kvittrade hon glatt. Oj, tänkte jag, det hade varit roligare om hon rimmat, typ:

–Atarax, kommer strax!

I alla fall. Då jag på senare tid känt mig ångestfylld och ledsen frågade jag min doktor på vårdcentralen om han möjligtvis kunde skriva ut något som dämpade min värsta ångest. Kanske Atarax?

–Atarax?! Han lät upprörd, som om jag frågat honom om fem milligram oxazepam. Atarax, fortsatte han, är ett preparat som snart kommer att narkotikaklassas, det är ingenting jag skriver ut. Skulle jag ge dig Atarax så är du narkoman inom några veckor.

Förbluffad tackade jag för mig och vandrade hemåt.

Kan detta stämma, ska Atarax narkotikaklassas?
Citera
2022-08-11, 07:04
Medlem
TheJackets avatar
Narkotikaklassa en antihistamin? Tvek
Citera
2022-08-11, 07:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Kan detta stämma, ska Atarax narkotikaklassas?
Atarax är inte beroendeframkallande och saknar precis samtliga egenskaper som narkotikaklassade ämnen har.

Tror din läkare blandade ihop med något helt annat.
Citera
2022-08-11, 07:08
Medlem
Atarax gavs till allergiska barn för 40 år sedan. Ges fortfarande till allergiska barn och vuxna. Om det är beroendeframkallande borde vi någon gång på de här åren ha sett drevet i media om hur illa det går när en får atarax. Så många barn som vuxit upp med atarax och så många vuxna som äter atarax.
Det är inte rimligt att din läkare har rätt.
Citera
2022-08-11, 07:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Atarax är inte beroendeframkallande och saknar precis samtliga egenskaper som narkotikaklassade ämnen har.

Tror din läkare blandade ihop med något helt annat.
Atarax och vissa andra antihistaminer fungerar som opiat- och opioidboosters.
Citera
2022-08-11, 07:10
Medlem
StonedMonkeys avatar
Nä Atarax är en av 3 medeciner som verkligen alla på beroendeakuten får bara dom frågar om det (och legrigan, theralen) så har väldigt svårt att tro det.
Citera
2022-08-11, 07:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nä Atarax är en av 3 medeciner som verkligen alla på beroendeakuten får bara dom frågar om det (och legrigan, theralen) så har väldigt svårt att tro det.
Man får faktiskt Oxascand (narkotikaklassat) där också. Till och med att ta med några hem när man går därifrån.
Citera
2022-08-11, 08:10
Medlem
6stringlevins avatar
Atarax är inte beroendeframkallande i sig själv. Men det kan vara inkörsporten till ett tyngre missbruk som tulo och svarta katten.

Atarax enda funktion är som sockerpiller. Sockerpiller fungerar av någon anledning på människor. Det gör det även att finna Gud (inget skämt). Varför vet ingen riktigt idag.

Jag har ytterst svårt att tro att missbrukare skulle betala för sockerpiller. De om några märker ju att de inte fungerar.
Citera
2022-08-11, 08:13
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuffe
Atarax och vissa andra antihistaminer fungerar som opiat- och opioidboosters.

Trodde det var för att dämpa klådan från opiaterna.
Citera
2022-08-11, 08:18
Medlem
Bananboxens avatar
Det ingen ångestmedicin men kan ha en viss effekt på svag ångest.

Tror att en starköl har bättre effekt men om man jobbar kan man ju inte dra i sig en öl så då kan atarax hjälpa. Vet att vissa beskrivit det som att det fungerar. Det har det positiva att det ger inget rus eller är beroendeframkallande så det stort plus vs starkölen.
Citera
2022-08-11, 08:25
Medlem
Atarax = ta en tablett och bli lite sömnig

Prova ät.en allergitablett av annan sort, typ samma effekt.

Din läkare blandade nog ihop Atarax med Aspest.eller något.
Citera
2022-08-11, 08:27
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Atarax är inte beroendeframkallande i sig själv. Men det kan vara inkörsporten till ett tyngre missbruk som tulo och svarta katten.

Atarax enda funktion är som sockerpiller. Sockerpiller fungerar av någon anledning på människor. Det gör det även att finna Gud (inget skämt). Varför vet ingen riktigt idag.

Jag har ytterst svårt att tro att missbrukare skulle betala för sockerpiller. De om några märker ju att de inte fungerar.

Det där med tyngre saker är förfärligt. Känner en pajsare som hade kommit över en hundraburk Antabus 400 mg, oöppnad. Han gick runt nere på Sergel och försökte sälja den, men han ångrade sig och drog i sig allt själv.

Okej, bättre det än att dra in andra i fördärvet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in